Gå til innhold

hvorfor bedre bremser???

Ranger emnet


trygvleo

Anbefalte innlegg

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvist du skifter til en motor med mere hk må man for oftest ha større bremser men det kommer ann på hvor mye effekt bremsene tåler fra før, dvs at hvist du overstiger et x antall hk må man skifte bremser for og få det godkjent på biltilsynet og det vil gjerne se papirer på hvor mye effekt bremsene tåler for og godkjenne bilen. Attpåtil kan de kreve og få se bremsepapirer på motoren slik at de er sikre på at bremsene holder

Grunnen til at man må skifte er vel fordi at bilen får en teoretisk høyere toppfart vil jeg tro. Hvist man setter i en motor som har mere hester men, samme vekt bremser den like fort ned fra 80 til 0 som den gjorde før du byttet motor.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte stilt meg dette spørsmålet selv jeg. En bil går jo like fort i 100 km/t når den har 550 hk som når den har 170 hk mener jeg...

Nå er det imidlertid slik at en motorsterk bil får mye bedre akselrasjonsressurser enn tidligere. Den kan komme opp i 100 km/t før den har kjørt ut av porten. Dvs at man kan kjøre i 100 km/t mange flere steder enn tidligere, og da er det ikke alltid det finnes tilstrekkelig veistrekning tilgjengelig for en trygg nedbremsning med ordinære bremser. Tidligere kjørte man jo kun i 50 km/t på det samme stedet og hadde aldri problemer med å få skrubbet ned vogna i tide.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig avansert grunn til det egentlig. Her er mitt forsøk.

 

Mer hestekrefter = raskere opp i fart.

Når bilen kommer raskere opp i fart er det sikkerhetsmessig et must å ha bremser som får den raskere ned i fart også.

Er skummelt at noen behøver å spørre egentlig.

 

Så er det mange med trimma bil som bruker den på bane. Der er det ikke bare sikkerhetsmessig lurt med større bremser, men det er også noe av det som kan kappe rundetider mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha større bremser for å kunne bremse ned/kvele motoren ved gassheng. Mere HK = kraftigere bremser for å kvele motoren. JEG vet at man kan kutte tenninga, eller clutche ut, men sånn er nå en gang reglene..

 

Holdt selv på den teorien om at en bil på 1500kg i 100km/t trengte like mye bremsekraft uansett om den hadde 90 eller 390hk, men det har med motoreffekt+vekt og gjøre, ikke bare vekta på bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en annen vinkel å se det på. En bil kan ikke bremse mere en det den gjør i det millisekundet før dekkene låser seg.... Det håper jeg alle er enige i???

Og selv om du har org eller større bremser klarer man å låse hjulene. Hva er da vitsen? Større bremser bremser ikke mere enn små bremser!!! Selv om du setter på verdens såørste bremser skrubber det fortsatt ikke mere en det gjør i det millisekundet før hjulene slipper festet.

 

Nå snakker jeg ikke om banekjøring for da er vi over på varmegang og jo større bremser man har jo mindere fare er det for at bremsene koker.

 

Men 2 identiske biler som kjører 0-200 drag og ned til 0 igjen mener jeg det ikke har noe å si hva slags bremser man har. Hvis du klarer å finne det punktet rett før gummien på dekka slipper taket under begge nedbremsingene vil bilene uansett stoppe like fort... Friksjon-fart-vekt Den ligningen er den samme uansett hvor stor diameter det er på skiva de!!!!!

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en annen vinkel å se det på. En bil kan ikke bremse mere en det den gjør i det millisekundet før dekkene låser seg.... Det håper jeg alle er enige i???

Og selv om du har org eller større bremser klarer man å låse hjulene. Hva er da vitsen? Større bremser bremser ikke mere enn små bremser!!! Selv om du setter på verdens såørste bremser skrubber det fortsatt ikke mere en det gjør i det millisekundet før hjulene slipper festet.

 

Nå snakker jeg ikke om banekjøring for da er vi over på varmegang og jo større bremser man har jo mindere fare er det for at bremsene koker.

 

Men 2 identiske biler som kjører 0-200 drag og ned til 0 igjen mener jeg det ikke har noe å si hva slags bremser man har. Hvis du klarer å finne det punktet rett før gummien på dekka slipper taket under begge nedbremsingene vil bilene uansett stoppe like fort... Friksjon-fart-vekt Den ligningen er den samme uansett hvor stor diameter det er på skiva de!!!!!

 

helt helt veldig riktig. det eneste det er snakk om er jo varmegang. så skal man kjøre på bane og gris, over lengre strekkning, så er det helt riktig at man skal ha større diameter på skiven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en annen vinkel å se det på. En bil kan ikke bremse mere en det den gjør i det millisekundet før dekkene låser seg.... Det håper jeg alle er enige i???

Og selv om du har org eller større bremser klarer man å låse hjulene. Hva er da vitsen? Større bremser bremser ikke mere enn små bremser!!! Selv om du setter på verdens såørste bremser skrubber det fortsatt ikke mere en det gjør i det millisekundet før hjulene slipper festet.

 

Nå snakker jeg ikke om banekjøring for da er vi over på varmegang og jo større bremser man har jo mindere fare er det for at bremsene koker.

 

Men 2 identiske biler som kjører 0-200 drag og ned til 0 igjen mener jeg det ikke har noe å si hva slags bremser man har. Hvis du klarer å finne det punktet rett før gummien på dekka slipper taket under begge nedbremsingene vil bilene uansett stoppe like fort... Friksjon-fart-vekt Den ligningen er den samme uansett hvor stor diameter det er på skiva de!!!!!

 

Mister hjulene feste fordi hele friksjonen mellom gummi og asfalt er brukt opp, eller mister de festet fordi friksjonen mellom bremseskive og -klosser er brukt opp slik at bremsene låses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår