Gå til innhold

hvorfor bedre bremser???

Ranger emnet


trygvleo

Anbefalte innlegg

snakka med veidiriktoratet ang å sette en turbo motor i fiesta(rsturbo) å da sa typen.du trenger IKKE bedre bremser om du har 50hk eller 500hk...så længe du ikke hadde skiftet utvæksling å maxturtallet er det samme,så holdt det med dæm org bremsene...

tru åssen granadaen med den store v8(den sorte) har fixa det med bremsene?? han burde kansje ha dobble skiver å dobble bremseok (les 2skiver ) på alle hjul da hanns bil er vækslet for skikkelie 400km(460?) i timen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mister hjulene feste fordi hele friksjonen mellom gummi og asfalt er brukt opp, eller mister de festet fordi friksjonen mellom bremseskive og -klosser er brukt opp slik at bremsene låses?

 

Det blir fordi friksjonen mellom gummien og asfalten er brukt opp ja.

 

Jeg mener også at det ikke er nødvendig med større/bedre bremser dersom en trimmer en bil. Det som vil ha noe å si er endring av topphastighet og vekt. Dersom bilen veier 1200kg og har topphastighet på 200km/t mener ihvertfall jeg det ikke er akutt behov for andre bremser om bilen har 150 eller 300hk. Når det gjelder banekjøring er saken helt en annen, da vi heller prater om å få bort varme.

 

Det er vel ikke noe problem å låse hjulene på tørr asfalt med originalbremsene på de fleste biler (untatt de med ABS ;))

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå setter selvsagt ikke bilprodusentene større bremser på turbovognene sine fordi bilene skal piskes langs bane av kvisete 18-åringer med nybakt førerkort, så her er det nok kun ekstra sikkerhetsreserver i ekstremsituasjoner som kan oppstå i dagliglivet som er drivkraften. Med en kraftigere motor havner man potensielt oftere opp i slike ekstremsituasjoner (gjentatte nedbremsninger med varmgang som følge) og man kan kan oppnå høy hastighet på kortere tilgjengelig veistrekning enn tidligere (med behov for kortere bremsestrekning som følge).

 

Svært få biler jeg vet om har uansett ikke originalbremser som holder særlig lenge ved løpsbruk, kanskje med unntak av Volvo 240 hvis bremsesystem innehar en usedvanlig høy bremseteknisk sunnhet. Flere jeg kjenner kjørte i sin tid rally i nasjonal klasse med disse bilene og originale ventilerte skiver og tilhørende kalipere uten at bremsene var et problem. Men se på en relativt sinna bil som Volvo 850R med 250 turbohester og rask akselrasjon/høy topphastighet. Den har i all hovedsak akkurat samme bremseutrustning som min dvaske 144 hesters 850 10V med sine 280 mm bremseskiver og flytende kalipere. Ingen av de sistnevnte har altså særlig gode bremser, men begge er godkjent av myndigheter og garantert av produsent, nettopp fordi ingen av bilene er konstruert med tanke på runde på runde rundt Rudskogen eller tilsvarende.

 

Som noen på peker er varmgang bremsesystemets største fiende. Skiver med liten diameter transporterer bort mindre varme fra kontaktpunktet mellom kloss og skive og da kan etterhvert fading oppstå. Fading kommer av at bremsevæska koker og går over til gassform. Gass lar seg i motsetning til væske komprimere, og da blir bremseeffekten heller dårlig. Men la oss heller ikke kimse av større bremsers bedre evne til å klype hardt om skiva. Selv om biler med lik vekt og lik dekkutrustning, men med ulike bremser når tidspunktet hvor dekkene låser samtidig, så handler dette også litt om den kontrollen man har med låsningstidstidspunktet, altså hvor lett bremsene er å dosere.

 

Avslutningsvis ønsker jeg at vi skal se bremser i sammenheng med dekkutrustningen. Det er ingen hemmelighet at selv ganske tunge biler fra enkelte produsenter av biler med seriøst bremseutstyr oppnår ganske imponerende 100-0 resultateter. Det kan skille flere meter mellom et 2-tonns lokomotiv og en 1,2 tonns lettvekter i lokomotivets favør, nettopp fordi dette har store bremser, godt tilpassede klosser, fornuftig programmert ABS og en dekkutrustning som takler de større bremseressursene.

 

Selv har jeg kjøpt meg seriøs bremseutrustning (325 mm AP Racing)til mitt 550 hk Volvo-prosjekt, og min begrunnelse for dette er ikke at jeg skal bremse ned vogna fra 300 km/t særlig ofte, men at jeg vet at bilen vil kunne nå 100-150 km/t på strekninger jeg før ikke trodde var mulig og da blir gjenværende veistrekning kortere enn før, sett i forhold til hastigheten. Da vil jeg gjerne ha bremser som er lette å dosere, som ikke fader ved gjentatt bruk og som klyper hardere om skiva.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

org bremser holder som oftest bra selv med trim.. men ikke over tid.. jeg bytta på min for å få bremser som holder samme bremsevirkning etter 30min på bane. De fleste biler klarer å stoppe nogenlunde fort fra 150kmt feks. et par ganger. Den virkelig store forskjellen kommer når man skal stoppe fra 150kmt for feks 10ende eller 30. gang.. :D

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis ikke toppfarten eller vekta av motoren overskrider tillat framaksel vekt ser jeg ingen grunn til å bytte bremser.:eek:

 

Neivel, da kan man komme til deg for godkjenning av bilen og nytt vognkort da? Du virker jo som om du har virkelig gått i dypden her. hehe

 

Les det f.eks sykkelreparatøren her skriver. Mye fornuftig der.

 

Det har noe med hvor fort man når de forskjellige hastighetene å gjøre.

Prøv å gass opp i 100 km/t med en 50hk motor og brems ned til null. Gjør det 10 ganger etter hverandre så fort bilen klarer.

 

Deretter, en gang til, med samme bremser men nå med en motor på 200hk. Det er samme toppfart, og samme vekt. Tror du bremsene sliter mere nå?

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deretter, en gang til, med samme bremser men nå med en motor på 200hk. Det er samme toppfart, og samme vekt. Tror du bremsene sliter mere nå?

 

Ja det vil de for den bilen med 50hk må bruker mye lengre tid for å komme opp i gitt hastighet som fører til lengre tid for bremsene til og kjøle seg ned. Elementært....

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med større bremser er som Reodor skriver, bilen trenger mindre distanse for å få lik hastighet, og da må man kunne bremse på mindre avstand.

 

 

Når volvo sier at ved 238 hk så er org bremsene godkjent, er for at de har testet nettopp dette med aks \ brems.

og bremsene skal ta tåle et vist antall aks \ nedbrems.

 

 

så til deg som ikke skal bytte bremser, ta et par runder på våler \ skogen som er relativt trege baner med mye bremsing, kjør 20 runder og si meg åssen bilen din er,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning til at hvorfor du skal oppgradere bremsene når du oppgraderer motoreffekt er dette.. En raskere bil kommer fort opp i fart enn en treigere bil. Når den raske kommer fortere opp i fart kommer også de gangene bilen må bremse raskere. Den rekker ikke å avkjøle bremsene som en mindre rask bil, som det tar lenger tid med før hver oppbremsing..

 

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med større bremser er som Reodor skriver, bilen trenger mindre distanse for å få lik hastighet, og da må man kunne bremse på mindre avstand.

 

Jeg vil ikke akkuratt si en skal kunne bremse på mindre avstand men en skal kunne bremse etter en kortere tid. Varmgang er nok stikkordet når det kommer til oppgradering av bremser. På min JZX100 har jeg meget gode bremser til ordinær kjøring. Kan stoppe meget kjapt om ønskelig. Når jeg hadde bilen på ACR ble mitt problem at det ble for mye varmgang i selve klossene og disse glasserte seg for lett. Derfor har jeg tenkt å oppgradere bremsene FØR jeg går for noe seriøs trim. Jeg greier å hente mer på aggresiv kjøring nå i første omgang om jeg får bremser som greier varmgang bedre enn de som er originalt.

 

Sykkelreperatøren har masse gode poeng. En trenger nok ikke oppgradere bremsene OM en fremdeles har vanlig gatekjøring men hvem trimmer for å ikke kunne kjøre noe mere aggresivt? Kanskje ikek absolutt alle men med mere effekt så vil nok de aller fleste gi mer gass og oftere gass. Da kan en lett gå over den originale "kjølekapasiteten" til bremsene vist disse fremdeles er dimensjonert til den originale effekten som igjen ikke er beregnet for så hyppige og kraftige nedbremsninger. En kan dog alltid trimme en bil med en viss effekt før en trenger å tenke på å bytte bremser men i mine øyne er det alltid bedre føre var en etter snar ... Litt kjipt å ikke ha bremser i det øyeblikket disse kan bety forskjell mellom liv og død (enten på sjåfør eller andre objekter i trafikkbilde)

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, da kan man komme til deg for godkjenning av bilen og nytt vognkort da? Du virker jo som om du har virkelig gått i dypden her. hehe

 

Les det f.eks sykkelreparatøren her skriver. Mye fornuftig der.

 

Det har noe med hvor fort man når de forskjellige hastighetene å gjøre.

Prøv å gass opp i 100 km/t med en 50hk motor og brems ned til null. Gjør det 10 ganger etter hverandre så fort bilen klarer.

 

Deretter, en gang til, med samme bremser men nå med en motor på 200hk. Det er samme toppfart, og samme vekt. Tror du bremsene sliter mere nå?

 

bullshit

 

Det er vel ingen som har en sånn kjørestil????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har kjørt en litt eldre bil automatgir og ikke abs? jeg satt på en kar(volvo 480) som kjørte i 80kmt imot en fartshomp ca30-40 meter fremfår hompen ropte jeg at han måtte bremse da han ikke så den selv... så da sto han på bramsene så hjula låste jeg, gikk greit og komme over fartshompen men siden hjulene låste seg så fort, kvelte han også motoren da "sentrifugal"?-clutsjen ikke klarte og koble ut... så kan vel hende at at iværtfall på automatgira biler med stor motor, (suburban osv) at bremsestrekningen kunne gå ned litt med større bremser....!?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med kraftigere bremser kan du "låse" hjulene hurtigere enn med dårlige. Jo mindre runder skivene trenger å gå rundt jo mindre varme tar de opp. Prøvd å bremse ned evo'n ned fra 100-0 null og skivene kunne jeg ta på etterpå. Prøvd det samme med audi'en og da var de alt for varme til å tenke på å berøre.. Kraftige bremser låser hjulene mye bedre slik at de ikke får tatt opp varmen. En kjapp bil kan få deg i farlige situasjoner der du trenger gode bremser. Jeg har havnet i slike situasjoner flere ganger. Man må huske at det er en god del "aldrende" bilførere som ikke er klar over noen biler ikke trenger å bremse opp.. Mulig jeg begynner å bli gammel, men jeg synes at bremser som presser øyene utav i hode er tøffere en aks som presser øya inn i hode..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår