Gå til innhold

hvorfor bedre bremser???

Ranger emnet


trygvleo

Anbefalte innlegg

Kraftige bremser låser hjulene mye bedre slik at de ikke får tatt opp varmen. En kjapp bil kan få deg i farlige situasjoner der du trenger gode bremser.

 

Er hjulene låst så er de låst, hva mener du egentlig med å låse hjulene?

 

Blir litt som å gradere en graviditet....."er bare litt gravid idag"....

 

Forøvrig så er dette den mest forvirrende tråden jeg noensinne har sett på dette forumet....

 

Om dere også mener det, så kan dere som kan engelsk lese det meste om bremser her:

 

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er hjulene låst så er de låst, hva mener du egentlig med å låse hjulene?

 

Om dere også mener det, så kan dere som kan engelsk lese det meste om bremser her:

 

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm

 

Tor

 

Artikkelen fra stoptech tar for seg en rekke vesentlige ting, men jeg bet meg spesielt merke til et fenomen som vi ikke har snakket så mye om, nemlig det man (hvertfall for 20 år siden da jeg tok lappen) lærte om på teorikurset som båndfading (pad fade). Overoppheting av selve bremseklossen (eller skoen) med det til følge at bindemiddelet i klossen "smelter" og fordamper ut gjennom klossoverflaten. I tillegg til kraftig redusering av bremseevnen kan dette føre til at friksjonsdelen av klossen løsner fra basen og da har man bare stålet igjen - Innmari guffent!

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synker ikke inn helt? hehe

Du vil kanskje klare å nå 100 på 5-6 sekunder med en relativt kjapp bil, og 15-20 sek med en treg bil.

Derfor får bremsene mindre kjøling og mere juling.

 

 

Det er ingen problem å kjøre bremsene varme med en original bil vis en virkelig går inn for det. Selv om det tar 1min å komme opp i 100km/t.

Det tar bare litt lengere tid.........

 

Fordi om en bil er trimmet skal den vel fortsatt følge norsk lov???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Siden det diskuteres gjentatte stopp etter hverandre går jeg ut fra det nå kun er snakk om banekjøring, mulig det er jeg som er teit, men jeg synes det er noe ujevn kjøring på mange her hvis de tømmer 1. og 2. gir for så å bremse ned til 0 og så fortsette slik når de er ute å kjører. )

 

Under "banekjøring går også aggressiv landeveiskjøring (ikke persontransport i så forstand)

 

Hvis det er snakk om å kjøre på bane holder de færreste originale bremser mål, hvis de gjør det mener jeg at sjåføren ikke bruker bilen skikkelig.

 

Det kommer mye bra fra den godeste TV-kjendisen her ja;)

 

realace:

Jo mindre runder skivene trenger å gå rundt jo mindre varme tar de opp

 

Bilen veier x ant kg, har en gitt hastighet, skivene skal ta opp all denne energien uansett hvor mange runder de rekker å gå rundt før bilen stopper, i teorien skal skivene som har gått færrest runder være varmest når bilen har stoppet hvis en regner energimengde pr runde, fordi ant runder vil være med å bestemme kjølekapasiteten til skiva.

 

Prøvd å bremse ned evo'n ned fra 100-0 null og skivene kunne jeg ta på etterpå. Prøvd det samme med audi'en og da var de alt for varme til å tenke på å berøre..

 

Her tror jeg heller det er snakk om større varmekapasitet og bedre ventilasjon på evo`n enn at:

 

Kraftige bremser låser hjulene mye bedre slik at de ikke får tatt opp varmen.

 

som for meg høres ut som svada.

 

Det er ingen problem å kjøre bremsene varme med en original bil vis en virkelig går inn for det. Selv om det tar 1min å komme opp i 100km/t.

Det tar bare litt lengere tid.........

 

Fordi om en bil er trimmet skal den vel fortsatt følge norsk lov???

 

Helt enig.

 

For å sette ting litt på spissen, personlig ville jeg oppgradert bremsene først dersom jeg skal bruke en bil kun til banekjøring, bruker man bremsene hardt kan en koke M3 bremser med en 318...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv om det ikke er lov å kjøere fortere enn 100 i Norge så er det mange som gjør det. Og så har vi land som Tyskland, hvor det enkelte steder er fri fart. Hvis en bil er godkjent for Norge er den også godkjent for Tyskland, og derfor er en nødt til å ha dekk som er godkjent for bilens toppfart.

 

Men på de veiene i Tyskland som har fri fart så er veistandarden deretter, du trenger altså ikke bruke bremsene mer der heller. Og uansett hvor du kjører så er det særs uvanlig å bremse, akse, bremse, akse i en slik takt som beskrives her. På bane er det en annen ting selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er ikke at det er mange som kjører sånn, men at det er det som er bakgrunnen for kravet!

Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå?

 

Man kan klare seg med tromler rund baut og 1000hk om man er forsiktig, og en annen kan smelte ned 380mm Movit-kit med 40 hk sikkert.

 

Men det er ikke det som er poenget!

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

realace:

 

 

Bilen veier x ant kg, har en gitt hastighet, skivene skal ta opp all denne energien uansett hvor mange runder de rekker å gå rundt før bilen stopper, i teorien skal skivene som har gått færrest runder være varmest når bilen har stoppet hvis en regner energimengde pr runde, fordi ant runder vil være med å bestemme kjølekapasiteten til skiva.

QUOTE]

 

Er vel ikke så enkelt som det. Dekkene tar opp mye energi. Audien må rulle ganske mange meter med full pedal for at hjulene låses seg. På evo'n er det snakk om ett sekund før hujlene står. Når skivene står så går energien over på dekkene mot asfalten. Når audien ikke klarer å låse hjulene på ett godt stykke får bremseskivene meste av enerigen. En bremseskive som står låst tar ikke opp mye varme, mens en skive som prøver å låse tar opp mye

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så enkelt som det. Dekkene tar opp mye energi. Audien må rulle ganske mange meter med full pedal for at hjulene låses seg. På evo'n er det snakk om ett sekund før hujlene står. Når skivene står så går energien over på dekkene mot asfalten. Når audien ikke klarer å låse hjulene på ett godt stykke får bremseskivene meste av enerigen. En bremseskive som står låst tar ikke opp mye varme, mens en skive som prøver å låse tar opp mye

Så du mener at det er en stor fordel å låse hjulene så dekkene sklir mot afsalten for å kunne bremse mest effektivt? Da vil jeg gjerne at du monterer en varseltrekant eller noe i grillen din så jeg kan slippe å ligge foran deg i trafikken. :) (Jeg kan gå med på at dekkene ideelt sett bør ligge såvidt over grensa for hvor mye grep det finnes mellom gummi og asfalt, men ikke at de skal være låst)

 

Når skivene står så går energien over på dekkene mot asfalten.

Er forsåvidt helt korrekt det, men hvilken hensikt har dette?

 

Audien må rulle ganske mange meter med full pedal for at hjulene låses seg

Hva slags klosser har du på den da som trenger mange hundre grader arbeidstemperatur? Eller trykker du ikke hardt nok på bremsen med en gang?

 

Vel, selv om det ikke er lov å kjøere fortere enn 100 i Norge så er det mange som gjør det. Og så har vi land som Tyskland, hvor det enkelte steder er fri fart. Hvis en bil er godkjent for Norge er den også godkjent for Tyskland, og derfor er en nødt til å ha dekk som er godkjent for bilens toppfart.

 

Men på de veiene i Tyskland som har fri fart så er veistandarden deretter, du trenger altså ikke bruke bremsene mer der heller. Og uansett hvor du kjører så er det særs uvanlig å bremse, akse, bremse, akse i en slik takt som beskrives her. På bane er det en annen ting selvsagt.

 

Nettopp!

 

Endres topphastigheten (eller vekten) på bilen trenger en mer bremser, (og da som nevnt annen hastighetsmerking på dekk, en bør regne over belastninger på lagre, kjøling av olje på girkasse og diff, marktrykk, detaljer som justering av spylerdyser og at viskerene tåler den økte luftmotstanden osv):thumb

 

Poenget mitt er ikke at det er mange som kjører sånn, men at det er det som er bakgrunnen for kravet!

Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå?

 

Man kan klare seg med tromler rund baut og 1000hk om man er forsiktig, og en annen kan smelte ned 380mm Movit-kit med 40 hk sikkert.

 

Men det er ikke det som er poenget!

 

Jeg skjønner godt hva du mener, men vil kverulere litt for å få folk til å sparke igang hjernecellene litt også;)

Kravet som er nevnt; altså krav til kraftigere bremser ved økning av motoreffekt; er dette et reelt krav fra biltilsynet; eller er dette noe de har snappet opp da de har sett forskjell på bremser på f.eks. sierra vs sierra cosworth, vectra vs vectra turbo osv?;)

 

Jeg vil nå tro at den enkleste måten å få ned bremselengden til en bil på er å bytte til bredere dekk med litt lavere profil (så de ikke flexer så mye), siden de fleste biler klarer å låse hjulene i originalstand (bortsett fra audien til realace ;))

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan klare seg med tromler rund baut og 1000hk om man er forsiktig, og en annen kan smelte ned 380mm Movit-kit med 40 hk sikkert.

 

Og hva er så galt med tromler? Trommelbremsen er mer effektiv den enn skivebrems. Kraft X Arm og anleggsflate vet du. På skivebremser må en kompensere for dette med utvekslingen mellom mastersylinder og caliper.

 

Er jo tross alt en grunn til at lastebiler inntil for noen få år siden utelukkende brukte trommelbrems. Når man skal bremse 50 tonn + så vil man gjerne ha de beste bremsene. Grunnen til at lastebilene har gått over til skivebrems i det siste er at vedlikeholdskostnadene er mindre. Med godt vedlikehold er altså trommel best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med godt vedlikehold er altså trommel best.

 

Javel. Det er da pussig at ikke rallycross, rally, asfaltracere, Formel1, eller noen andre motorsportgrener har fått dette åpernbare poenget med seg?

 

De bruker jaggu skiver i Truckracing også. Pussig at de bytter seg vekk fra den spissteknologien som allerede lastebiler er utstyrt med da?

 

De har kanskje ikke ressurser til å vedlikeholde trommelbremser da. hehe

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette et reelt krav fra biltilsynet;

 

Jeg har en kompis som skulle godkjenne en større motor i sin Boble, og da fikk han beskjed om at bremsene måtte oppgraderes.

 

De gav han ingen spesiell størrelse eller andre krav, men at de skulle kunne stoppe bilen så og så mange ganger på rappen fra en eller annen hastighet.

 

Er mange år siden så jeg husker ikke detaljene desverre.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo egentlig ikke noe diskuterbart tema.

 

med en mere motorsterk bil kan man ta øvelsen 100-200-100-200-100-200 langt flere ganger på X tid sammenlignet med en mere motorsvak utgave av samme bil.

 

for å tåle påkjenningen må man ha større skrubb. forstår dere ikke såpass burde dere strengt tatt ikke trimme.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hadde 328x28 fullflytende med 4pot på minien, klarte nesten å stå på forhjula med r dekk ;)

 

på dodgen har jeg 356 fremme og 352 bak med 4 pot begge steder

 

på nye leken blir det 355 eller 380 fremme og 328 bak med 6/4 pot front/rear :)

 

har sett flere biler få store skader p.g.a. dårlige bremser og hatt noen "aha" selv, så er en av de første endringene når jeg kjøper ny bil sammen med understell.

 

et annet stort + med svææære calipere er at jeg slipper å skifte klosser etter 2-3 dags aktiv kjøring i tyskland.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår