Dr_BASS Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 Bremser er som regel underdimensjonert på standard effekt på nesten alle biler. Bremser er det viktigste man har på bil, ville faktisk heller hatt gode bremser enn gode dekk. En god brems bør kunne få abs til å slå inn ved feks 100kmt evt låse hjulene for de som ikke har abs. Bremser er tøffere enn effekt Bremser er viktigere enn luft Bremser burde alltid være pri 1 Ja selv på autobahn, der er det viktigere enn noe annet sted Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 til han som sier man ikke trenger bruke bremser i tyskland. det er 3 muligheter 1) han kjører som en tante 2) han har aldri vært der 3) bilen hans er treig. i tyskland har de blitt værre og værre og er nå som i norge nesten, problemet er jo at man har høyere fart. jeg har vært med på 300+ nedbrems til 100-150. da er du glad du har solid skrubb og varme R dekk. ellers på "vanlig 200+ kjøring er det full gass, full brems, full gass, full brems igjennom tyskland fre ende til ende. ting går varmt. annet problem med folk og bremser er at folk ofte bremser forsiktig, har du da varme skiver overfører du all varmen inn via stempel i caliper og i væska som koker, så utvider gummislangene seg og du kan trkke så mye du vil men dritten treffer bare gulvet. folk som argumenterer MOT større bremser og FOR tromler.. hva kjører dere a folkens? sånn gammel citroen blikk-boks på 400kg? Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 En god brems bør kunne få abs til å slå inn ved feks 100kmt evt låse hjulene for de som ikke har abs. skulle sett en venn når han kom i ca 320 og en dame veiva 2 filer i ca 120kmh over i venstre.. abs'en jobbet overtid men gjorde jobben fint, men fy F for en røyksky. Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 Husker godt i fjor på autobahn med s4`n, 240+ litt foran ser jeg det settes på nødblinkere, fullskrubb og klarte det akkurat for da sto det stille.. og sånn var det veldig mange ganger gjennom hele tyskland. Glad jeg hadde gode bremser Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 Ingen spesiell grunn til at jeg siterer denne brukeren.. passer bare med poenget mitt :) .... Men på de veiene i Tyskland som har fri fart så er veistandarden deretter, du trenger altså ikke bruke bremsene mer der heller. Og uansett hvor du kjører så er det særs uvanlig å bremse, akse, bremse, akse i en slik takt som beskrives her. På bane er det en annen ting selvsagt. Nå må vi ikke glemme at det er mange fjell og fjorder i dette landet som kan sette bremser og fører på prøve. Ett eksempel: Før de laget tunellen gjennom Korgen-fjellet måtte man kjøre over det (mellom Mo i Rana og Mosjøen for de som ikke vet). Her kunne du godt få fade om du absolutt valgte å følge fartsgrensene som går opp og ned av den bratte haugen av et fjell.. ;) Skjønt de aller fleste velger å ta det rolig på sånne veier. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 Ingen spesiell grunn til at jeg siterer denne brukeren.. passer bare med poenget mitt :) Nå må vi ikke glemme at det er mange fjell og fjorder i dette landet som kan sette bremser og fører på prøve. Ett eksempel: Før de laget tunellen gjennom Korgen-fjellet måtte man kjøre over det (mellom Mo i Rana og Mosjøen for de som ikke vet). Her kunne du godt få fade om du absolutt valgte å følge fartsgrensene som går opp og ned av den bratte haugen av et fjell.. ;) Skjønt de aller fleste velger å ta det rolig på sånne veier. For å kvervulere litt til da: På slike veier som over Korgen så må man bare ta det rolig. Fading får man uansett hvis man kjører som et svin. Og det er jo klart at større/bedre bremser vil redusere faren for fading betydelig. Men en ting som folk her i landet tydeligvis ikke har lært seg er å bremse med motoren. Ned en lang bakke bør man ikke ha høyere gir enn det giret en må ned i for å komme opp den samme bakken. Og med større motor vil man få mere effekt i motorbremsen også. Men diskusjonen begynte vel med om man trenger bedre bremser hvis man fikk en sterkere motor, men vekt og toppfart var uendret? Ned fra Korgen (har aldri vært der, så rett meg om jeg tar feil) vil vel ikke bremsene bli varmere med 900 hk enn med 50 hk forutsatt at bilen, vekten og sjåføren er lik? Og til deg som ville krangle om tromler: I en trommel vil bremsebandene legge seg ut mot nesten hele trommelen. Dette gir større anleggsflate. Og bremsearbeidet skjer ytterst i trommelen, noe som gir bedre brems utifra teorien om kraft x arm. En av grunnene til at skiver brukes i racing kan være at bytte av klosser er gjort på mindre enn 10 min, mens bytte av klaver fort tar en time hvis du er rask. På lastebil tar bytte av klaver fort 4 timer. En annen ting er uavfjæret vekt, som bør være lavest mulig. Og at standardbremser kan være for svake kan jeg selvfølgelig være enig i, så den som vil må gjerne oppgradere. Og når man setter inn større motor så er den gjerne tyngre også, så da trenger man uansett sterkere bremser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 åssen er det med kjøling av tromler da? Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 Til trommelmannen: Hva med å kvitte seg med varme? Det er tross alt det som er hele jobben til et bremsesystem. Regner med at du vet det? De skal omdanne bevegelsesenergien til varme. Energi forsvinner nemlig ikke, den blir bare omdannet. Jeg tror desverre du må bite i deg at tromler er bedre enn skiver.. Klypekraften som du snakker om er ikke så viktig, den er det nok av likevel. Evnen til å ta opp varme er viktig. Edit: ealoken, du slo meg. hehe Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 Hva får deg til og si det? Dra på - bremse. Dra på - bremse. Derfor tenker jeg. Blir gjerne flere harde oppbremsninger i stor fart med kraftig motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 skils vettu, skive vs trommel. hoved grunnen til at skive brukes perdags dato er pga hvor effektivt det fjerner varme kontra trommel. samt at det med annlegsflate på tromlen ikke holder i forhold til skive og kloss. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 øh hvor mange racing klasser sitter å bytter skiver og klosser hele tiden? er jo kun 24timers løps osv. argumentere mot skiver og for trommel.. tjoho! er en grunn til at skiver blir mere vanlig på lastebil nå heldigvis! angående kjøling av tromler, i gamledager da man ikke hadde skiver hadde hotrod gutta svææære airducts inn i trommelen for å få bort varmen. btw, skal man ha ford skal man ha v8 ;) du er 2 cyl short. Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MichaelV Skrevet September 2, 2006 Rapporter Share Skrevet September 2, 2006 Hva får deg til og si det? Effekt kan man oversette til varme, watt = varme Siter 66 Chevrolet El Camino Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Større anleggsflate fører til mindre varmeutvikling på ett punkt, varmen fordeles utover. I tillegg har man en diger trommel som varmen kan spre seg til, kontra en tynn skive. Har aldri hatt problemer med at trommel blir varmere enn skiver, men varmt blir det jo uansett. Grunnen til at lastebiler bruker mer og mer skive er jo at det er raskere å bytte klosser enn band. Mindre ståtid, færre verkstedtimer å betale. Ang. racing så er jeg klar over at man ikke bytter klosser hele tiden, men før eller siden må man vel bytte der og? Vil ikke tro det er urimelig å anta at enkelte bytter mellom hvert løp ihvertfall. Nå sier jeg ikke at du skal bytte til trommel på bilen din. Men det var en her som antydet at trommelbremsen ikke er like sterk som skivebremsen, og det er bare TULL! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 skiver blir kvitt varme mye bedre en tromler, har du prøvd å kjøre HARDT lenge med tromler`? kontra skiver? det er en grunn til at skiver brukes kontra tromler, så get real.! Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Større anleggsflate fører til mindre varmeutvikling på ett punkt, varmen fordeles utoverI tillegg har man en diger trommel som varmen kan spre seg til, kontra en tynn skive. Har aldri hatt problemer med at . trommel blir varmere enn skiver, men varmt blir det jo uansett. Grunnen til at lastebiler bruker mer og mer skive er jo at det er raskere å bytte klosser enn band. Mindre ståtid, færre verkstedtimer å betale. Ang. racing så er jeg klar over at man ikke bytter klosser hele tiden, men før eller siden må man vel bytte der og? Vil ikke tro det er urimelig å anta at enkelte bytter mellom hvert løp ihvertfall. Nå sier jeg ikke at du skal bytte til trommel på bilen din. Men det var en her som antydet at trommelbremsen ikke er like sterk som skivebremsen, og det er bare TULL! Det du sier her er bare tull. Tar ikke mye lengre tid å skifte bremseband enn skiver og eller klosser, så det argumentet kan du glemme. Og det med at med trommel har man en stor trommel som varmen kan spre seg til er også tull. Hvorfor kjørers det ikke med trommel i F1? Hvorfor har ikke alle sportsbiler, og biler med litt motor generelt, trommelbremser? Trommelene greier ikke kvitte seg med varmen slik som skivene gjør. Det blir et glovarmt "hus" som aldri får kvitta seg med varmen. Prøv å kjør hardt med det selv, så skjønner du at det vi sier er rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.