Gå til innhold

Montering av slissede skiver

Ranger emnet


Lambert

Anbefalte innlegg

Fikk på tirsdag montert Galfer Tunning Kit (skiver og klosser) foran på bilen min, men er usikker på om skivene er montert riktig vei (med slissene pekende riktig vei) Etter å ha sett på endel andre biler ser jeg at alle har slissende pekende motsatt vei av hva de står på min bil. Har retningen de peker noen betydning for varmeutvikling, slitasje på klosser/ skiver?? Bør jeg få skivene byttet rundt slik at slissene peker andre veien??

 

Takker for alle svar!

 

Slik står skivene på min bil

Skive_front.jpg

 

Burde de vært byttet rundt slik at slissen ble pekende slik??

skive_front2.jpg

2001 Seat Ibiza Cupra 1,8 Turbo

 

Lever mand ikke i nuet lever mand aldrig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. hadde du snudd de, ville varm luft blitt "slyngt" ut når man kjører fremover..

det vil de kanskje slik den står nå også, men ikke i den grad som ved motsatt montering..

 

correct me if im wrong

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig fra sett til sett. Dvs. at begge veier kan være riktig. Det skal stå i dokumentasjonen til settet ditt..

 

Hvis det er en Brembo skive er den riktig montert, her er ett klipp fra Brembos FAQ:

"It is a popular misconception that the slots or drillings in a disc determine the direction of rotation. In truth, for an internally vented disc, the geometry of the vanes dictates the direction of rotation. There are three vane types in use:

 

Straight

Pillar vane (comprised of many small posts)

Curved vane

 

The first two vane types are non-directional, and can be used on either side of the vehicle. The curved vane disc, however, is directional. A curved vane disc must be installed with the vanes running back from the inside to outside diameters in the direction of rotation. Please see figure. Orienting the disc in the manner creates a centrifugal pump. The rotation of the disc causes air to be pumped from the center of the disc, through the vanes, and out through the outside diameter of the disc. This greatly enhances the disc's ability to dissipate heat.

 

Additionally, all of Brembo's slotted discs are directional as well, regardless of the vane geometry. The discs should be installed such that the end of the slot nearest the outer edge of the disc contacts the pad first. Please see figure."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Kan virke som om jeg ikke trenger å bytte rundt på skivene mine utifra bildet av WRC bilen og det som Brembo har skrevet om dette. For sikerhets skyld har jeg nå sendt en mail til Galfer i Spania for å høre hva de som produsent av skivene sier? Blir spennede og se om Spanjolene gidder og ta seg bryet med og svare på et "dumt" lite spørsmål fra Norge??

2001 Seat Ibiza Cupra 1,8 Turbo

 

Lever mand ikke i nuet lever mand aldrig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bar1: Har du url til den siden du sakset fra med bilder?

 

For de prater vel på de utvendige sporene/slotene/rillene/slissene hele tiden? Jeg ble litt forvirra da de dro inn "an internally vented disc". Skjønt, på den andre siden har jeg aldri sett en uventilert, slissa skive. ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bar1: Har du url til den siden du sakset fra med bilder?

 

For de prater vel på de utvendige sporene/slotene/rillene/slissene hele tiden? Jeg ble litt forvirra da de dro inn "an internally vented disc". Skjønt, på den andre siden har jeg aldri sett en uventilert, slissa skive. ;)

 

Prater om kjøleribbene inni skiva, ikkje slissene.

 

Vist kjøleribbene inni skiva går i en kurve, så er det kun 1 retning som er den

rette.

 

Her er et eksempel på en skive med kurvede kjøleribber. Bilde

 

Edit:

Vist det var tvil, så er altså korrekt kjøreretning til Høyre på bildet.

 

Edit2:

Vist kjøleribbene er rette, og det ikkje er oppgitt monteringsretning sammen

med skivene, er det samme hvilken vei.

Mot kjøreretning slik som dem var montert på bildene tidligere i tråden kan

produsere litt mer lyd en montert motsatt. (har eg lest)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår