Gå til innhold

Uff for en tabbe

Ranger emnet


Gjest Trailer

Anbefalte innlegg

Jeg satte ledningene rett på diskantene på noen 3000 kroner Infinity 6x9. Jeg hadde ikke sett delefilteret i esken og at det var meningen å ha fire ledninger på høytalerne. To til bass og to til diskantene. Blåste de høytalerne fort. :(

 

 

hehe.. AKKURAT det samme har jeg også gjort.. Etter det, HATER jeg 6x9" med delefilter.. :) Hører ikke hjemme det.. hehe

Vinterstylingen er montert.. ;)

Valsing påbegynt. Må få plass til sommerhjula.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haha, som nevnt tidligere har jeg gjort noe av samme kaka.

 

Kjøpt meg subber til bilen for en billig penge å har ikke råd til forsterker osv, så kommer en kompis å sir "cmon, vi teste me min, har kabla å alt" drar til han å bynne, legg opp fin en + kabel å fiksa ånkli jord osv. + signal kabla. alt på plass, yess no skal vi teste, ikke en faens lyd å høre... bah, okei bare å sjekke alt av kabla å sikringe, sjekka flere gang over alt å om jordinga funka om det va strøm å alt, ikke faen. etter flere tima me testing å måling med multimeter osv. så gir vi opp, tar kveld å pakke sammen. non uke seiner går æ inn på nette å leite etter forsterker osv å legg merke til at det da e "3" innganga på alle forsterkera der + å - skal inn, kommer på at det faktisk va på den vi testa me åsså, les litt nermere... "remote kabeln" kafaen!?! !@%¤$!£#@%"!!#?%$¤ whoosaaaaa, whoooosaaaa (sitat fra en film, skal liksom være ett beroligende ord) luret på at jeg kobler den kabelen "Først" neste gang;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har også gjort en tabbe.. Koblet opp anlegget og alt fungerte i en mnd. Helt til jeg kjørte ned en bratt, svingete bakke og alt elektrisk kuttet. Stoppet motoren, og så det begynte å ryke fra motorrommet!damndamn Åpnet panseret og så at jordkabelen fra batteriet var brunnet opp

 

Ble litt stressa, og fikk til slutt brutt den av batteriet med et skrujern. En kompis kom med fastnøkkel så jeg fikk tatt av plusskabelen til stereoen ettersom jeg regnet med den var problemet.

 

Kom hjem og så litt nøyere etter, og så at sikringsholderen hadde sklidd bort på jording.

 

Av dette lærte jeg altså at det er best å drite i sikringsholder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden riktignok, men; Jeg hadde fått trøbbel med Playstationen (første typen), og hadde av dekselet for å se om det var noe galt som ikke var riktig. Sikringen var ganske misfarget, så den måtte ut og inspiseres nærmere. Og helt plutselig oppdaget jeg at jeg ikke hadde nappet ut strømledningen før jeg begynte...

 

Eller når meg og en kompis skulle montere bremselys. En tilsynelatende enkel operasjon som selv Knott og Tott skulle klare. Vi brukte 3 fulle timer, før vi fant ut at strømtyven led av produksjonsfeil og ikke klarte å trenge igjennom kabelisolasjonen... :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en spiller på inne skrivebordet for å justere lesehodet til kassetspillern. (Det er vel 20år siden eller noe). Koblet den til strømforsyning og høytalere. Så klarte jeg å miste skrutrekkern nedi og det var den spillern.

 

En annen gang så koblet jeg noen forsjellige forsterkere i bilen for å teste litt. På grunn av det la jeg bare forsterkern i bagarsjerommet. Selvsakt så kommer remote til jord når jeg bremser og Spillern blir svart og stille.

 

En annen gang monterte jeg en cdveksler under hanskerommet. Bak den var et hull som jeg trakk strøm(stor fet kabel til forsterkere) og defa kablel(kupevifte). Slurva med å tette hullet (brukte ikke silikon) Vann kom inn og inn i cdvekslerens styringskabel den brenner opp og brenner opp remote utgangen på spillern. Måtte finne meg ny spiller og kablel men veksleren bruker jeg ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle montere bassern min bak i bilen, og hadde kjøpt inn akkurat de tolv skruene jeg trengte (disse var ganske dyre, derfor gadde jeg ikke å kjøpe fler). Bassern veier 25 kilo, og jeg måtte skru den inn i kassa som allerede var montert i bilen. I tillegg er skruene på bassern j**li godt gjemt, slik at man må skyve på ting og styre for ikke å skade bassern. Og jeg var aleine..

 

Etter masse banning og drilling i umenneskelige posisjoner begynte drillen å gå tom for strøm. Men det gjorde jo ikke noe, for det var bare to skruer igjen. Det var i grunn ikke feil, problemet var bare at disse to skruene hadde blitt med magneten på bassern inn i kassa. :biker

 

Dette var sånn typisk stressmontering sent utpå kvelden etter en lang dag med mekking, for jeg måtte jo bare prøve. Da telte jeg sakte til ti, satt batteriet til drillen pent i ladern og gikk og la meg.

 

Tipper jeg ikke er den eneste som har dratt med diverse metallobjekter inn i ei basskasse :p

Alpine - RF - Infinity - JL Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på nesten en hel dag i bagasjerommet. Bygde en vegg som delte bagasjerommet omtrent på midten, med subkasse bak og to forsterkere foran.

 

Det ble sent, og det ble natt, og jeg ble ferdig. Det jeg ikke hadde tenkt på var at hengslene som bagasjelokket henger på går ned når lokket lukkes. Bagasjelokket gikk ikke igjen! Hehe.. Ble buss på jobb dagen etter :P

 

Er nok en del av oss som har noen brølere på samvittigheten!

 

 

uuups... jeg har handla sub med kasse for 6000 for en måned siden, men jeg hadde ikke 7000 til forsterker så jeg har heller ikke satt kassen i.. hadde regnt at jeg hadde 1.5cm å gå på fra kassen til taket i bagasjerommet, men der var ikke hengslene med i beregningen!! prøvde nå og det gikk ikke så bra å lukke igjen.................:biker

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Eller som man gjør første gang man bygger kasse, gjerne til gamle cerwin vega, løfta fra noen gamle at80 eller.no.. hehe. og måler og herjer, skjærer til, limer, skrur, banker, banner, banker litt til.

Så er det inn med elementene, og når man sklir kassa nedi kufferten, så passer den ikke!! Dvs, den passer nedi der, men den går ikke inn... Man kjenner bokstavelig talt det kaldt nedover ryggen... aaargh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største tabben jeg har gjort er vel å legge signal og + kabel til forsterker nærme hverandre. Etter å ha prøvemontert å spillt litt musikk uten motoren i gang trodde jeg alt var greit og skjulte kabler under listene. Ferdig montert skulle jeg flytte bilen. Startet opp, satte på musikk og kjørte et par meter da jeg hørte en pen "turbo" lyd.

2013 1.8D Lancer

1997 2.5T Skyline (banebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i 70% av de tilfellene jeg leser om her :-P

Men jeg vil også nevne den gangen jeg holdt på i timesvis med et strømløst anlegg hvor sikringen fra (ikke for å nevne navn) CB ELEKTRO ikke førte strøm. Følte meg omtrent like smart som et stykke med rosamalt vinylstoff:uhhmmwhat?: :w00t

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tabbe #1:

 

Jeg skulle montere 8" subwoofere i hattehylla på en gammel bil jeg hadde. Hattehylla var, selvsagt, i helt metall uten noe som liknet på hull.

 

I mangel på sag egnet til formålet, ble løsningen å kombinere tang, blikksaks, dor, hammer og diverse andre mer eller mindre egnede verktøy, noe som åpenbart førte til en rekke spisse metalldeler stikkende ut i alle retninger.

 

Resultatet ble strøkent: Ett uformelig hull, som hvertfall ikke rommet noen 8", eller hvilket som helst annet element - og en nesten avkappet lillefinger med tilhørende blodsprut inni bilen.

 

Tabbe #2

 

Dette skjedde for ikke så lenge siden... Skulle ta ut forsterkerne fra bilen, var svært så nøye med å ta ut alle sikringer osv. Det jeg IKKE løsnet, var enden på phonokabelen som sto i spiller'n foran, og skjermen på den ene RCA-pluggen kom SELVSAGT borti plusspolen på batteriet (som ligger baki der forsterkerne var).

 

Resultat: 1 stk grillet mikrosikring-look-a-like på printkortet i spiller'n. La en liten bit med loddetinn over, gjenstår enda å se om det fungerer, har en mistanke om at det var noe mer som gikk (ulelyder v/ siste testing...). :P

 

Hva jeg har lært?

 

Bruke phonokabler hvor skjermen på pluggen er isolert!

Rett verktøy til rett jobb - eller ligg unna!

Aldri ha dårlig tid når man jobber med elektro(nikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår