Gå til innhold

Mordach: Opel Vectra A - Extreme Makeover (SOLGT!)

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

Hadde bilen inne hos Svenssen Eksos igår på grunn av at eksosanlegget skraper nedi bakken på humper og lignende, og det viser seg at gummifestene må skiftes, pluss at fjæringsskjøten mellom katalysator og frempotte må kappes av/skiftes/ombygges.

 

Tenkte jeg skulle prøve å gjøre det sjøl sammen med en kompis på gjør-det-selv verksted i Bergen i helgen siden Svenssen skulle ha 2300,- for å ordne det. Handler noen deler på Autodeler imorgen, og så bærer det løs på søndag. Kanskje tilogmed induction kitet mitt har kommet...? Skal passe på å ta masse bilder så dere kan se prosessen.

 

Neste: Motormods - Fikse eksosanlegg

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på med vectran! kult å se flere bygge vectra!

Ja, skal ikke gi meg før jeg er fornøyd!

 

Var inne hos Autodeler idag for en hyggelig prat, og har sett litt på de delene jeg trenger til å fikse eksosanlegget. Har ikke kjøpt inn noe ennå, men skal ha bilen opp på blokk imorgen for å planlegge og måle. Arbeidet blir gjort i begynnelsen av uken, kanskje mandag eller tirsdag. Bilder av eksosanlegg og understell kommer forhåpentligvis i morgen kveld.

 

Her er noe å titte litt på i mellomtiden... Anlegget ligger relativt lavt som du kan se, og det er den rørklammen og potten på bildet som skrubber nedi.

eksosanleggtt1.jpg

 

I tillegg er det en eller annen frekk Rema 1000 ansatt som har vært under bilen min og festet en plastpose på anlegget mitt så den har smeltet seg fast! Har fått skrapt av mesteparten, men leter fremdeles etter jævelen som har spilt meg et puss... Frekke folk! :deng

 

:hammer

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag tok jeg bilen inn på Absolutt Gjør-Det-Selv Verksted på Danmarksplass sammen med en kompis. Vi løftet den opp med powerlift og gikk i gang med å planlegge morgendagens arbeid.

 

Eksosanlegget fra manifoil og bakover

understell002ue4.jpg

 

Dette fjærskjøtet er rustet og må skiftes ut

understell003nc9.jpg

Her må det kutting og sveising til. :ratatatat

Nytt rør må tilpasses og festes på begge sider for å få alt til å passe. Det rustne festet bidrar sterkt til at eksosanlegget henger så lavt som det gjør. Mye arbeid, men absolutt verdt det.

 

Gummifestene er råtne og må byttes

understell004lx1.jpg

Dette er del to i kabalen som utgjør alt for lavt eksosanlegg. Disse to gummifestene er råtne og sprukket opp som det kan sees på bildet, og må skiftes fortere enn svint. Dette burde ikke utgjøre noe stort problem.

*Snakker med turistguide stemme*

"Til venstre for midtstykket kan vi også se frempotten der deler av skrubbingen har funnet sted i seinere tid."

 

Men vent nå litt... Hva er nå dette?! :wonder

understell001mu9.jpg

Plutselig oppdager vi at det festet til stabilisatorstaget ved fremre forhjul har knekt rett av. Shit, nå må jeg ha nytt stabstag også! Dette blir dyrt... :shake

 

Da var planleggingsbiten over, så gjenstår bare selve arbeidet... Skal prøve å få gjort dette imorgen. Bilder av prosessen kommer når eksosanlegget er ferdig.

 

Penger brukt hittil:

Kr. 100,- Sotespray fra Autodeler

Kr. 70,- Avfetningsmiddel fra Statoil

Kr. 119,- Svart netting fra Biltema

Kr. 20,- Svamp fra Esso

Kr. 30,- Selvvask hos Statoil

Kr. 165,- Autoglym Bumper Care fra Statoil

Kr. 89,- Polerduk fra Statoil

Kr. 125,- En time på bukk hos Absolutt Gjør-Det-Selv-Verksted

_____________________________

Totalt: Kr. 718,-

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster penger og ha bil kamerat :) Ikke lenge til forsikrings pengene skal være inne nå ;)

Ja, det koster å være kar! ...Og forsikring koster det og ja... Grrrr! :rockets

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det leddet som er rustet kan du erstatte med sånt "vibrasjonsledd" på biltema.

At de stagene knekker er helt normalt, på mammas astra var begge knukket.

Tror ikke de koster så intenst med penger men er verdt å koste på seg.

Gummifestene kan da ikke koste mer enn 100kr tilsammen...

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det leddet som er rustet kan du erstatte med sånt "vibrasjonsledd" på biltema.

Joda, men Biltema leddene har en tendens til å ruste etter to minutter... :respect

 

At de stagene knekker er helt normalt, på mammas astra var begge knukket.

Tror ikke de koster så intenst med penger men er verdt å koste på seg.

Burde gå greit å få det fikset, kan vel ikke koste all verden...?

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de va de eg sa ang. eksosanlegge :D:

delen frå stabstag te bærearm kosta en del hundrelappa på opel, va so gapen at eg bestilte de frå dei :(: rart at du ikkje merka at den ha rusta av, me meg slo tappen so sto på stabstage ned på bærearma.. blei dritnervøs då eg vasa meg vekk i byen å de heirtest ut som bilen skulle dette i småbeta! lyden va heilt jævli på brustein!:shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette:)

Takk! :hello:

 

aah kjipt med plastposer som smelter under bilen..! lukter så jævli dritt!!
Fikk jammen meg en plast pose under bilen selv for et par uker siden hehe:) ligger og smelter på KAT lukter drit as

Meg på vei hjem fra jobb i forrige uke, lukter noe svidd:

"Ka f---...? No e det nokke som lukter drit! Hmm... Må være fra bilen foran."

 

5 minutter seinere:

"Svarte, det stinker jo værstingbajs her! Nokken som brenner plastikk i nabolaget eller?"

 

Fikk meg en liten a-ha opplevelse når jeg kom hjem og tok en titt under bilen... imstupid

 

delen frå stabstag te bærearm kosta en del hundrelappa på opel, va so gapen at eg bestilte de frå dei :(: rart at du ikkje merka at den ha rusta av, me meg slo tappen so sto på stabstage ned på bærearma.. blei dritnervøs då eg vasa meg vekk i byen å de heirtest ut som bilen skulle dette i småbeta! lyden va heilt jævli på brustein!:shake

Hmm, kanskje jeg bare kan skifte festet til staget, istedenfor hele...? Dette må undersøkes... Litt rart at jeg ikke har merket noe ja, men det har vært litt risting innimellom. Har ikke kjørt gjennom sentrum enno, men madammen gjorde det i forrige uke. Hun nevnte at det ristet som f**n, men vi slo oss til ro med at det måtte være senkingen som var grunnen... :roll:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e berre den lisje tassen so må skiftast.. kjøp på bilxtra..

rekna me at de ha rusta rett av midt på? stabstag å bærearm e sikkert like fine endo sjekk og foringane på bærearmane, me meg e den bakerste på venstre side heilt kaputt, laga litt lyd. ska kansje skifte den i måra (skulle skifte for lenge sia men hadde fått feil foring gitt :(:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da var tiden kommet til å hive bilen på verksted for å fikse eksosanlegget. Dro rett fra jobb og på Absolutt Gjør Det Selv Verksted på Danmarksplass - deler ble kjøpt inn på Biltema og Autodeler igår. For bilder av eksosanlegget og beskrivelse av problemet, se tidligere post i tråden.

 

Første steg - så høyt har'n ikke vært før! (nesten)

eksosanlegg005ca4.jpg

 

Rust! Skift ut jævelskapet! :deng

rustenvc5.jpg

 

Råtne gummifester... På tide å skifte ut.

eksosanlegg008dk0.jpg

Hev på noen nye fra Biltema. Billig... men bra? Tja... Klarte forresten å knekke festet til den lille skrallen min idag - tilsvarende den som ligger der på bildet, bare mindre... hmmmmmmmmm

 

No-cat effektanlegg. Gromlyd!! :respect

eksosanlegg009sl7.jpg

Katten måtte av for å få kuttet av eksosrøret på riktig sted. Hmm... kanskje jeg bare skulle montere et rett 2,5" rør isteden...? :wonder

 

Prøvemontering av den nye flensen før sveising.

eksosanlegg010gu0.jpg

 

"Så har me juksa lite granne..." Jaggu sveiset ferdig og greier! Det gikk fort!

eksosanlegg011qb6.jpg

 

Fikst og ferdig på ca. to timer. Fikk god hjelp til sveising av gutta på Absolutt - flotte folk som kan det de holder på med. Stjerne i boken og kryss i taket!

 

Resultat: Eksosanlegg som henger høyere - men desverre skrubber det fremdeles nedi på vei inn i/ut av garasjen... :shake ...Jaja, fikk ihvertfall gjort det til halv pris av det Svendsen ville ha - de prøvde å ribbe meg for 2300,- kroner, istedet kostet det meg to timer og 1050,- kroner. Penger spart er penger man kan bruke på andre mods! :D:

 

Penger brukt hittil:

Kr. 100,- Sotespray fra Autodeler

Kr. 70,- Avfetningsmiddel fra Statoil

Kr. 119,- Svart netting fra Biltema

Kr. 20,- Svamp fra Esso

Kr. 30,- Selvvask hos Statoil

Kr. 165,- Autoglym Bumper Care fra Statoil

Kr. 89,- Polerduk fra Statoil

Kr. 125,- En time på bukk hos Absolutt Gjør-Det-Selv-Verksted

Kr. 350,- Nytt rørledd fra Autodeler

Kr. 18,- Nye gummifester fra Biltema

Kr. 700,- To timer og sveising av eksosanlegg hos Absolutt

_____________________________

Totalt: Kr. 1768,-

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår