Gå til innhold

Mordach: Opel Vectra A - Extreme Makeover (SOLGT!)

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

Edit:

Til salgs!

Vectra'n må dessverre selges for å gjøre plass til Calibra'n... se side 23 eller bilfynd forumet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La meg presentere for dere, mine damer og herrer...

 

'91 Opel Vectra A GL 1.8i 8v

1796 ccm

8v OHC Injection

~95 hk @ 5400 rpm

145 Nm @ 3000 rpm

5 girs manuell

0-100 på ? sek.

197,000 km

 

- Simons 2,5" effektanlegg

- Green åpent filter

- Jamex 30 mm senkesett

 

Kjøpt i sommer av en kar her i Bergen. Fin teknisk stand, lite rust i understell, motorrom eller hjulbuer. Litt overflaterust på karrosseri. EU-godkjent frem til oktober '07. Dette er min første bil, og skal brukes hovedsaklig til/fra jobb og litt rundtom. Jeg (som alle andre) vil gjerne at bilen min skal se noenlunde ut - det nytter ikke å komme rullende i noe man ikke føler seg vel i. (Hørtes det litt femi ut..??) Selv er jeg tilhenger av tanken om at selvgjort er velgjort.

 

 

Så, without further ado, her er'n!

bilenoriginalpb6.jpg

 

bilenoriginal2qt6.jpg

 

Som dere ser er det en del som kan gjøres med bilen, så jeg bestemte meg for å gjøre en facelift som forhåpentligvis rykker bilen opp flere hakk på utseendeskalaen. Jeg vil ikke bruke mye penger og heller ikke montere noe stygt monsterkit, så det aller meste er små, enkle mods som ikke koster for mye. I mine øyne er det detaljene som utgjør den store forskjellen.

 

Mitt mål: Få bilen til å se bra ut for en billig penge.

 

 

Dette skal gjøres:

(Punktene i kursiv har blitt gjort i etterkant. Dette oppdateres etterhvert)

 

Teknisk

- Skifte ut gåen flens og fester til eksosanlegget

- Montere K&N 57 induction kit

- Montere instrumentpanel med turteller

- Utbedre stereoanlegget

 

Utseende

- Debadge (fjerne det meste av emblemer)

- Sote baklys og blinklys

- Skifte netting i grill og sette i netting i frontfanger

- Freshe opp fangerne

- Montert Morette frontlykter

- Kjøpt 9x16" Borbet A felger med MYE leppe

- Montere øyelokk på frontlyktene

- Lakkere front/bakfanger, dørhåndtak og sidespeil svart

- Fjerne lykteviskere

- Fikse småplukk som å lime dørlister, fjerne diverse smårust og utbedre stygg lakk

- Nye gulvmatter

- 'Freshe opp' interiøret litt, kanskje nye stoltrekk osv.

 

I tillegg kunne jeg på et eller annet tidspunkt tenke meg å hellakkere bilen, få litt mer gamp i den, 17" felger (edit: 9x16" :D ) og kanskje få tak i noen fetere fangere (2000/GSi osv). Dette er vel og merke noe som sannsynligvis ikke skjer, men som jeg har lyst å gjøre hvis økonomien tillater det.

 

Respons angående prosjektet tas imot med takk.

 

Penger brukt hittil:

Kr. 0,-

_____________________________

Totalt: Kr. 0,-

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig komt i gang med fjesløftingen. Første post på programmet var å fjerne diverse merker, så jeg gikk løs på 'Opel', 'Vectra' og 'GL' med liv og lyst. Resultatet ble rimelig bra, men jeg glemte desverre å ta bilder av prosessen. Det eneste som plager meg er at man fremdeles kan se 'Opel' og 'Vectra' i siluett på bakluken... Men det kan vel poleres vekk? Noen tips om hvordan man blir kvitt sånt?

 

Neste steg var å sote baklykter og blinklys, da jeg syns de originale ser helt jævlige ut, pardon my french.

(Og ja, jeg vet at bilen trenger en vask...)

 

Baklykter før soting :puke:

frux6.jpg

 

Baklykter etter soting :respect

ntn9.jpg

 

Skal vi se nåååå... er dette jevnt da? :wonder:

sotetbaklyktcz4.jpg

 

Ahhh, det var myyyyye bedre! Da gjenstår bare de gule utvekstene på siden av bilen... Men stopp en halv.. hvem er det som har laget fingermerker på bilen min?! :watchout :deng

 

Maskering av blinklys

sideblinkfrza8.jpg

 

Liiiiitt nærmere nå....

sideblinkmaskeringch9.jpg

 

Siden etter soting og debadge :yodude:

sideblinkettercx0.jpg

 

Dette ser da mye bedre ut... eller? Har fjernet 'GL' merket på siden, og dette hjalp betraktelig.

....Og da får vi se på forskjellen mellom før og etter debadge og soting...

 

Før:

bilenoriginal2di3.jpg

 

Etter:

etterdl6.jpg

 

Jepp, dette må man da si er en fin forbedring i utseendet. Vekk er de stygge, flashy originallyktene som ikke passer til noe, og den lysende gule knotten på siden - istedet har vi noen flotte, mørke baklykter og blinklys som matcher. Snacks! Alt sammen tok en knapp time inkludert avfetning/vask, klargjøring, maskering og venting på at de forrige lagene soting skulle tørke før neste. Jeg kunne nok gjort lyktene mørkere, men vil helst ikke bli stoppet så mye av snuten, pluss at jeg håper på å komme igjennom EU-kontroll høsten til neste år med disse lyktene. I tillegg så vil jeg helst unngå å få noe stort i ræven når jeg kjører, hvis du skjønner hva jeg mener... :D

 

Penger brukt hittil:

Kr. 100,- Sotespray fra Autodeler

Kr. 70,- Avfetningsmiddel fra Statoil

_____________________________

Totalt: Kr. 170,-

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo mye bedre dette ja :)

 

Neste steg som vil gjøre mye er å få freshet opp fangerne! Kjøp noe bumpercare eller noe annet stoff som gjør samme nytten. Billig løsning inntill du får lakkert de ivertfall ;)

 

edit: haha, nais, "før"/"nå" skrevet med tape i bakruten, kreativt =)

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo mye bedre dette ja :)

 

Neste steg som vil gjøre mye er å få freshet opp fangerne! Kjøp noe bumpercare eller noe annet stoff som gjør samme nytten. Billig løsning inntill du får lakkert de ivertfall ;)

Takktakk, syns selv at bilen ser mye freshere ut nå. Har veldig lyst å få farget fangerne svart så de matcher grillen, nedsiden av dørene og 'bakdelen' av baggasjelokket. Hva kan jeg forvente av bumpercare? Blir fangerne svarte hvis jeg sprayer noen lag? Fins det evt. en annen, kurant og billig løsning som kan brukes frem til en eventuell fremtidig 'proff' lakkering? Det må ikke se profft eller helstrøkent ut, bare fangerne blir svarte og de holder på fargen en stund...

 

Edit: Har søkt litt på forumet, og det ser ut som jeg må ta meg en tur innom en bensinstasjon på veien hjem og kjøpe en flaske Autoglym Bumper Care, så får vi se hvordan det ser ut... Poster bilder når resultatet er klart. :thumb

 

edit: haha, nais, "før"/"nå" skrevet med tape i bakruten, kreativt =)

Hehe... var madammen sin idè. Understreker på en måte forskjellen i bildene. :???:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder kommer fortløpende. ;) Skal sette i netting i grill og fanger idag, og se om jeg kan få pyntet litt på fangerne med Autoglym... Bilder og resultat kommer (forhåpentligvis) i kveld. :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fjerna du emblemene?

Emblemene var festet med dobbelsidig teip, så det var bare å pille av og gnukke vekk limrestene med fingeren eller lignende. 'Vectra' merket var limt(!) på med noe svart gusje av den forrige eieren av en eller annen merkelig grunn, så der måtte det litt skraping til... Nå mangler bare vask, avfetting og litt Bumper Care på baggasjelokket så ser det smuud ut! :thumb

 

No har jeg kjøpt Bumper Care og netting, så jeg skal se om jeg får gjort noe med fangerne iløpet av kvelden... ;)

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting som jeg stusset over. hvorfor i all verden DEMONTERTE du ikke lyktene?

Neeeeh, det ble liksom ikke til det. Prøveskrudde løs alle mutrene til den ene lykten, men den satt bom fast likevel og da orket jeg ikke stresse med det. Syns det ser greit nok ut fåreløpig, så får jeg heller se etterhvert om jeg skal gjøre det på nytt. Har tenkt ut et nytt design til neste gang som kommer til så se kongepr0n ut. :pray Hva det er kommer jeg ikke til å si, men hvis det blir som jeg har tenkt så blir det rått.

 

pussa du på glasset med sandpapir før du sota? eller behøver man ikke å gjøre det?

Pusset ikke glasset nei, men avfettet det og gnukket godt med papir og fille før soting. Kunne godt stresset mye mer og gjort mer forarbeid osv, men målet var å lage noe relativt kjapt og enkelt som ser greit ut - det syns jeg at jeg har fått greit til. Så får jeg heller se neste gang om jeg skal ta'n helt ut og gjøre det litt mer profft.

 

Var og vasket bilen idag, og har kladdet Autoglym Bumper Care på fangerne, speilene, dørlistene og dørhåndtakene. Bilen ser freshere ut, men mye av fangerne er fremdeles grå... :shake Må se om jeg kan finne ut noe lurt så jeg kan få farget resten av fangerne svart og - det hadde hevet utseendet på bilen betraktelig. Har ikke fått tatt bilder enno, men det kommer imorgen når det er bedre lys. :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev i en annen tråd at du skulle

- Installere instrumentpanel med turteller

 

Dette er noe jeg har liggende.

(sjekk instrument panelet og se om W=1083 står i displayet)

 

Gi meg en lyd om du ønsker dette :-)

 

Informerte forrige eiger at jeg hadde slangen fra luftfilter boksen til insprøytningen liggende, men den ønsket han ikke selv og jeg informerte han om at denne hadde hull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du kan gjøre med tanke på fangerne er å legge film på dem. Lakk blir fort ujevnt. Gjorde dette på forrige fangern til volvo850 (prosjekt tråd ligger inne) å det ble et greit resultat. La filmen på med varme så vi fikk strekt den til osv. Tror jeg hadde gjort det!

05' VW Caddy 1,9TDI

99' Vectra 1.8i 16V STV

95' Vectra 2.0i 16V - Spiker

91' Vectra 1.8i 8V - Spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du kan gjøre med tanke på fangerne er å legge film på dem. Lakk blir fort ujevnt. Gjorde dette på forrige fangern til volvo850 (prosjekt tråd ligger inne) å det ble et greit resultat. La filmen på med varme så vi fikk strekt den til osv. Tror jeg hadde gjort det!

 

hø? :wonder

 

fangera, spegla å dørhandtak ska lakkast i same farge so bilen m'm å då kan du fjerne listene på dørene og..

blei bra me sotinga, ka me å kjøpe baklyktene frå en 95mod å sote dei? nei du får ikkje lyktene mine :D

lakke innvendige detalja

byte speedo te et me turtellar å sette i blå diode/plasmaskive

sote rutene.. gidde du å prøve å sote bakruta? ska visst være so vanskeli so då gidde ikkje eg :)

ha og delebil viss du trenge nåke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår