Gå til innhold

V8 Suger!!!!!!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Lastebilbransjen har skjønt dette nå. De begynner å dra dreiemomentet på bilene inn i modellbetegnelsen. De har mao innsett at dreiemomentet har vel så mye å si som hk.

 

Selvsagt er ikke dreiemomentet like viktig på en personbil som på en lastebil, men mye viktigere enn mange er klar over.

 

Endel av innleggene i denne tråden avslører også stor uvitenhet om hva hk egentlig er: Produktet av turtall og dreiemoment. Så enkelt og så vanskelig. Nettopp på grunn av dette blir hk i en amcar så vanskelig å samenligne direkte med hk i f.eks en turbomatet 1,6L R4.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dreiemoment og effekkkurver er viktigere i bilsammenheng enn hk, på akselerasjon fra stillestående og et godt stykke oppover er det dreiemomentet og en flat kurve man tjener sekunder på.

 

En annen ting folk flest har misforstått totalt er hva girkasser tåler. Spørsmål som "Hvor mange hk tåler girkassa mi?" eller "Tåler girkassa mi 250 hk?" irriterer meg. EN GIRKASSE TÅLER "UENDELIG" MED HESTEKREFTER! (Sålenge du nesten ikke har dreiemoment.) En girkasse ryker pga. for høy belastning, belastningen på en girkasse er summen av motorens dreiemoment og hvordan føreren behandler girkassa.

 

 

Nok offtopic... Jeg har en Volvo med en 2.1 liters turbomotor og oppunder 200 hk, denne har jeg målt litt forbruk på, og på pen langkjøring med en par forbikjøringer bruker den ca 1,5 liter/mil, på pen bykjøring bruker den 3,5 liter/mil! På agressiv kjøring har jeg ikke målt den, og det tørr jeg heller ikke...Dette er jo en motor med omtrent like mange hk som i en Chevy 350, men jeg har kjørt bil med chevy 350 og 3trinns automat billigere enn dette, selvom den bilen er tyngre enn volvoen...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En annen ting folk flest har misforstått totalt er hva girkasser tåler. Spørsmål som "Hvor mange hk tåler girkassa mi?" eller "Tåler girkassa mi 250 hk?" irriterer meg. EN GIRKASSE TÅLER "UENDELIG" MED HESTEKREFTER! (Sålenge du nesten ikke har dreiemoment.) En girkasse ryker pga. for høy belastning, belastningen på en girkasse er summen av motorens dreiemoment og hvordan føreren behandler girkassa.

 

Hei.

 

Ingen kraft uten motkraft.

 

Ergo, det som avgjør hvor mye Nm kassen ser, er faktisk hvor mye grep du har til rådighet, og hvor mye moment du har inn på inngående aksel. (Og har du en motor som produserer 500 Nm men som står på 6000 r/min og du dumper clutchen, ser kassa ganske mye mer enn 500Nm.) Har du i tilegg bra grep(ie. ikke slipp på hjula) så er belastningen enorm på driverket.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mazdafun: Les innlegget mitt en gang til!

 

For å sitere meg selv:

"belastningen på en girkasse er summen av motorens dreiemoment og hvordan føreren behandler girkassa."

 

Det å varve motoren 6k rpm for så å bråslippe clutchen, går ikke det under "hvordan føreren behandler girkassa"? og det samme med grep, kjører man som et svin på tørr asfalt VIL girkassa få større belastning.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mazdafun: Les innlegget mitt en gang til!

 

For å sitere meg selv:

"belastningen på en girkasse er summen av motorens dreiemoment og hvordan føreren behandler girkassa."

 

Det å varve motoren 6k rpm for så å bråslippe clutchen, går ikke det under "hvordan føreren behandler girkassa"? og det samme med grep, kjører man som et svin på tørr asfalt VIL girkassa få større belastning.

 

Hei.

 

Jeg leser og leser:hello:

 

Hvis man kjører som ett svin på tørr asfalt med 2CV hjul (125-bredde) vil ikke kassa se mye moment. A si at alle svinkjørere har brede dekk/masse grep er ikke direkte innlysende, er det?.

 

Jeg skrev at det var ett "kverrulerende" innlegg. Jeg tenker ikke på hva du legger i svinkjøring. Bare ren fysikk.

 

Og ja, tenker som deg når alle snakker om hvor mye HK kassen tåler.

 

Nm er saken. Bare ikke si det til tollvesenet.:iconsm

 

Ha en god sommer.

 

:thumb

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://science.howstuffworks.com/fpte4.htm

 

What is Torque?

 

Torque is a force that tends to rotate or turn things. You generate a torque any time you apply a force using a wrench. Tightening the lug nuts on your wheels is a good example. When you use a wrench, you apply a force to the handle. This force creates a torque on the lug nut, which tends to turn the lug nut.

English units of torque are pound-inches or pound-feet; the SI unit is the Newton-meter. Notice that the torque units contain a distance and a force. To calculate the torque, you just multiply the force by the distance from the center. In the case of the lug nuts, if the wrench is a foot long, and you put 200 pounds of force on it, you are generating 200 pound-feet of torque. If you use a 2-foot wrench, you only need to put 100 pounds of force on it to generate the same torque.

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du ikke hva det er selv heller da ? siden du ikke kan forklare deg.... hmmmmmmmmm

 

 

Synes noen kunne ventet med å svare til han selv gjorde det ;)

 

 

kunne fort få svar alla det her, hehe, litt slem, men syned den var fortjent ;)

 

HEMI er vel en motorfabrikk i likhet med andre... QUOTE]

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette sporer jo av å blir noe off topic til tider...

 

alle har delt mening.. det e normalt.. jeg liker veldig godt gammle amcar's... hatt 2 selv..

 

men leste noe om rekord tidligere på 1800hk? det er jo bare en startmotor det i forhold til top fuel bilene på drag race.. dem ligger på 6000hk nå..(har til gode og se en JAPSE motor stå i en top fuel dragster.. eller noe som helst dragster egentli..lurer på hvorfor??)

 

men klart.. for di som får ondt i vtec'n sin når dem blir frakjørt av gammle amcar's som faktisk sitter godt på veien om det bare er litt bedre stab stag på dem, di kommer bestandig til å være sånn også.. :P

 

og ikke uten grunn at scania nå satser så hardt på v8.. 620hk og godt over 3000nm... men neeeida.. V8 suger?? :P lol

Naf ungdoms kontakt avd. Narvik og Omegn

 

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 1liters motor oppgitt til 300hester har feks 80hester fra 1000rpm til 3000rpm.

150 fra 3000 til 4000 og så kommer alle 300 fra 4000 til 5-6000.

 

en 6liters motor har alle 300hestene kanskje allerede ved 2-2500rpm og hele veien opp...

 

Dette er de endelige ordene som ble sagt mener nå jeg :)

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har til gode og se en JAPSE motor stå i en top fuel dragster.. eller noe som helst dragster egentli..lurer på hvorfor??

 

Kanskje fordi det ikke er tillatt?

I noen av de lavere klassene kan hva som helst brukes, mewn i Top Fuel må det vel være støtstangs V8?

Har sikkert endel med deletilgangen å gjøre også. Motoren på en Top fuel dragster har vel omtrent like mye til felles med støpejernsklumpene vi knoter med som motoren i en formel1 Honda har med en 2 liters Accord motor.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår