Gå til innhold

Haldex = Kvasi-4WD!

Ranger emnet


hmhaga

Anbefalte innlegg

For dårlig, ja - men jeg har lyst til å sette fingeren litt på føreren av bilen og jeg da...

 

Hvis det slipper i en bakke er det ikke så veldig effektivt å "legge pedalen i bånn", ei heller å prøve igjen midt oppe i bakken.

 

Ved å ha litt hastighet inn i bakken (ta 3 meter fart istedet for 1) og litt godt turtall. Når man kommer til stigningen er det ikke værre enn å slippe gassen gradvis og man er oppe.

 

Uten å skryte men den bakken der skulle jeg greid å komme meg opp - uansett om det var kun tohjulstrekk - foran eller bak, spiller ingen rolle.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For dårlig, ja - men jeg har lyst til å sette fingeren litt på føreren av bilen og jeg da...

 

Hvis det slipper i en bakke er det ikke så veldig effektivt å "legge pedalen i bånn", ei heller å prøve igjen midt oppe i bakken.

 

Ved å ha litt hastighet inn i bakken (ta 3 meter fart istedet for 1) og litt godt turtall. Når man kommer til stigningen er det ikke værre enn å slippe gassen gradvis og man er oppe.

 

Uten å skryte men den bakken der skulle jeg greid å komme meg opp - uansett om det var kun tohjulstrekk - foran eller bak, spiller ingen rolle.

 

 

det er jo ikke føreren eller bakken som er poenget, det er jo det at firehjulsstrekken skulle slått inn, noe den ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble gjort en test av både volvo V70 XC og Audi all road.. dem skulle dra opp en henger med båt på fra en elvebredde eller strand.. begge bilene grevde seg selv ned.. og en chevy suburban måtte dra både bilene og båten opp..

 

så XC og all road er jo bare gummistrekk AWD..

 

eller som folk med EKTE 4x4 kaller det.. "forhjulstrekka biler med hjelpe trekk på bakhjula(som sjeldent virker)!"

Naf ungdoms kontakt avd. Narvik og Omegn

 

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldex er kvasi-4WD, idag fikk jeg servert beviset på sølvfat:

http://hans-mah.home.online.no/video/haldex.wmv

 

I forbindelse med kjøring av flyttelass, tenkte jeg det var greit å ha en

bil med AWD for å trekke tilhenger opp fra gården. Den planen gikk rimelig

kjapt i vasken, familiens flotte '04 V70R med superduper Haldex klarte ikke å

trekke opp seg selv engang. Jeg holdt på å le meg skakk! :D:D

 

Ahh, endelig bevist.

Hmm.....Muhahahahaha :D

sånn går det når folk ikke kjøper bil med ordentlig awd;)

07 suzuki GSXR750

08 subaru outback 2.0D premium

06 subaru impreza wrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke vært SÅ kjepphøy, en Impreza kan godt stå å spøle på et hjul om det blir for glatt.

 

Nei, det kan den ikke.

 

Noen år tidligere laget jeg en annen video, for å vise hvordan Impreza AWD taklet kjøring i bratt og såpeglatt bakke (snø/is - piggdekk):

http://hans-mah.home.online.no/video/awd_subaru.wmv

 

(Hadde ikke noen kameramann, så fikk ikke filmet hele bakken - men er jo ganske lett å høre at det ikke er noe hjulspinn)

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan den ikke.

 

Noen år tidligere laget jeg en annen video, for å vise hvordan Impreza AWD taklet kjøring i bratt og såpeglatt bakke (snø/is - piggdekk):

http://hans-mah.home.online.no/video/awd_subaru.wmv

 

(Hadde ikke noen kameramann, så fikk ikke filmet hele bakken - men er jo ganske lett å høre at det ikke er noe hjulspinn)

 

 

 

Vel, så lenge det ikke er diffsperre på forakselen, så vil vel motoren stå å sende kraft til et forhjul?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan den ikke.

 

Noen år tidligere laget jeg en annen video, for å vise hvordan Impreza AWD taklet kjøring i bratt og såpeglatt bakke (snø/is - piggdekk):

http://hans-mah.home.online.no/video/awd_subaru.wmv

 

(Hadde ikke noen kameramann, så fikk ikke filmet hele bakken - men er jo ganske lett å høre at det ikke er noe hjulspinn)

 

Gromlyd i Imprezan m'm

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan den ikke.

 

Noen år tidligere laget jeg en annen video, for å vise hvordan Impreza AWD taklet kjøring i bratt og såpeglatt bakke (snø/is - piggdekk):

http://hans-mah.home.online.no/video/awd_subaru.wmv

 

QUOTE]

 

Denne bakken bør innføres som standardtest for 4WD, "Haga-testen".

Hvor er dette? Røa?

 

T.o.m. bikkje i bakken, akkurat som holmenkollen!!

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så lenge det ikke er diffsperre på forakselen, så vil vel motoren stå å sende kraft til et forhjul?

 

Er midt-diffen som styrer dette, om det er diffsperre fremme har ingenting med hvor kraften fordeles henne

 

Edit; Nå tenker jeg mellom fram/bak, selvsagt diffsperre har noe og si på hvordan kraften fordeles på forakslingen

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...naboen hadde en slik konebil (Baleno?) med firehjulstrekk som visstnok var permanent uten at jeg vet hva slags system det var. De dristet seg til å kjøre ut innkjørselen når det var ca 8 cm nysnø. Bilen ble stående litt i en sideveis hellning etter en unnamanøver for en brøytetraktor. Der rikket den seg ikke av flekken, det rare var at det var kun ett dekk som spant og de andre sto dønn. Merkelig, det var jo omtrent flatmark. Slike system er null verdt på vinterføre, og i lave hastigheter på slikt føre som V70en.

Naboen kvittet seg med skiten på vårparten, ble en Honda SUV istedet.

 

Tor

Var det for eller bakhjul som spant på Balenoen?

Og jeg er redd Hondaen har samma opplegget

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skru på TC'en igjen? Uansett firehjulstrekksystem, viskosediff eller haldex eller whatever, nye biler holder igjen hjulene med bremsene, dermed blir kraften fordelt riktig. Det er den mest nøyaktige måten å gjøre det på med mindre det er helmekanisk, som har en haug med bakdeler, kjøring i sving f.eks.

 

Riktig meg i rumpa, haldex oppfører seg merkelig på volvo, det er en kjent sak fra både motorjournalister og ved egen erfaring.

 

http://www.pvv.org/~shane/stasj/pics/motor/vergleichstest-allroad-quattro.avi

 

Denne sier det meste. Legg merke til forhjula på volvoen når det stopper.

"Jeg har lenge sett på det som et kvalitetstegn når musikk gir meg lyst til å invadere Polen." - DJ Smaagoth om Laibach

 

quattro familieræser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig meg i rumpa, haldex oppfører seg merkelig på volvo, det er en kjent sak fra både motorjournalister og ved egen erfaring.

 

http://www.pvv.org/~shane/stasj/pics/motor/vergleichstest-allroad-quattro.avi

 

Denne sier det meste. Legg merke til forhjula på volvoen når det stopper.

 

Den filmen er vel så gammel at det ikke er Haldex på Volvoen? (og at Visko-systemet de (og andre) brukte før suger er vel noe alle vet?)

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår