Gå til innhold

Varme forsterkere går i protection :(

Ranger emnet


JETtArne

Anbefalte innlegg

Monterte anlegget mitt i bilen i dag, som består av en usCarvor 1000W forsterker som står koblet til 200w hattehylle høytalere, og 80w dørhøytalere.

Så har jeg en JL Audio 1200 Forsterker til min SPL 600W Sub.

Etter rundt en time med kjøring å ganske høy musikk stoppet 1200w forsterkern og lyste på Protection, den var VELDIG varm på overflaten, vi ventet litt å prøvde igjen, da fungerte den fint. Men så skjedde det samme med den andre forsterkern.

 

Må jeg skaffe ekstra kjøling? trodde forsterkerne klarte og kjøle ned seg selv....?

Kan det være noe galt med koblinga (selv om jeg tviler sterkt på akkurat det)

Eller er det noen som har opplevd liknende og har noen tips?

 

Alle svar mottas med takk.

92 - VW Jetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for god plass rundt forsterkerne, slik at de får nok luft. Det er ofte en fordel å ikke skru forsterkeren helt nedtil gulv, basskasse el.l, da mange forsterkere har lufting på undersiden. Og alle flater på en forsterker brukes til termisk kjøling. Lag 1-2 cm høye distansestykker for å løfte forsterkeren litt fra underlaget. Sjekk at dere ikke har koblet høyttalene ned i 1-2ohm osv. Virker forsterkeren i California så bør den virke i Norge sommerstid også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

effekten på forsterkeren og høyttalerene har egentlig ikke så mye å si. spørsmålet er hvilken last du har koblet forsterkerene ned i?

kobler du de for lavt går de varme fort, og du risikerer å ødelegge de.

 

det er faktisk bare noen få, og som regel dyre, forsterkere som klarer å stå og pøse på med full effekt 24/7 uten å gå varm. så at de blir varme etter en time med høy musikk er ikke Så unormalt for en del forsterkere desverre. kravet er faktisk bare 10 minutter så vidt jeg vet...

men de fleste av dagens forsterkere klarer jo som regel normalt høy musikk over tid uten problemer, så lurer litt på hvordan de er installert, hvis de ikke er lastet for lavt.

 

er det godt med luft rundt forsterkerene, eller står de ganske inneklemt på noen måte?

det bør være god plass rundt forsterkerene, og det bør helst også være litt sirkulasjon på luften der hvis det er litt trangt/innestengt. ville kanskje prøvd å montert en ekstra vifte til forsterkerene om du ikke fant ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, ja forsterkerne sto nok kanskje litt nærme hverandre uten lufting under, disse har lufting på toppen men det blir jo likevell en del varme.

Jeg lager en midlertidlig festeplate i morgen hvor jeg løfter de litt opp + at jeg setter noen vifter rundt for å sirkulere litt luft, burde hjelpe.

92 - VW Jetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår