Gå til innhold

Carstyle of norway

Ranger emnet


Wrasko

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo værdt å teste til den prisen. Måle nominele watt og i hele tatt va den yter!

 

Slik som jeg ser det, jeg arbeider med rep av bilstereo. Og når jeg ser i RF forsterkere blir jeg bare irritert og MAKSIMALT sint når jeg ser på hva de egentlig tar for forsterkerne sine. Et eksempel:

 

De har en monoblokk 10001BD. Sies at den skal levere 1000W eller noe. LATTERLI, den yter kanskje maks 500W ved minimum resistans som forsterkeren er god for.

 

De bruker ALT for små strømforsyninger osv.

 

Og de tar blodpriser for ingenting.

 

Derfor, prøv litt billigere merker. Så en test der en forsterker til 1900 slo en mono blokk av "ikke-nevn-merke" ned i støvla, og den kosta 4700. Den billige forsterkeren yta 102,2% av påskreven effekt. mens den dyre hadde bare 68% av påskreven effekt!

 

Så det lønner seg ikke alltid å kjøpe dyrt!

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en test der en forsterker til 1900 slo en mono blokk av "ikke-nevn-merke" ned i støvla, og den kosta 4700. Den billige forsterkeren yta 102,2% av påskreven effekt. mens den dyre hadde bare 68% av påskreven effekt!

 

Så det lønner seg ikke alltid å kjøpe dyrt!

 

Du kan ikke komme med slike påståelser uten og ha mere håndfaste bevis, hvilke forsterkere er det snakk om her egenlig?

Sikkert ikke bare jeg som vil vite dette.Men på en annen side, hvist man må kjøpe to forsterkere til halv pris for og finne ut om en av dem kansje er bedre enn den til dobbel pris går det vel strengt tatt opp i opp vil jeg tro :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så de testene her så var det vel utført av et team som Max Power Norge hadde fikset. De testet merker fra Fusion til Kenwood. Og Kenwood forsterkeren brant opp! De kjørte 13.8V med en 15" sub som var skalert til å passe alle forsterkerne som skulle testes! De brukte skikkelige instrumenter! Og Jeg kan si at det var overaskendes å se hvor mye forsterkerne egentlig ga ifra seg av påskreven effekt. Å jeg mener fortsatt at det lønner seg ikke alltid å kjøpe dyrt. Man kan få en bra vare selv om den er billig. Vet mange sier her på forumet: Kvanliet forran Kvantitet. Jeg er helt enig jeg. Det er ikke slik at alt som er billig er bare pisse. Det kan være forsterkere til 10K+ som er bare pisse, spørr meg jeg har sett det. Så jeg har grunnlaget for å si slikt JA!

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Så en test der en forsterker til 1900 slo en mono blokk av "ikke-nevn-merke" ned i støvla, og den kosta 4700. Den billige forsterkeren yta 102,2% av påskreven effekt. mens den dyre hadde bare 68% av påskreven effekt!....

 

hvis du tenker på testen i max power bladet så ble den diskutert her tidligere og faktisk, men uansett så er jeg litt uenig med deg: fordi en sånt test tar ikke hensyn til 14,3volt som er øvre batt spening som de fleste forsterkere yter maksimalt. og de ampene som imponerte deg med 103% ville faktisk IKKE ytet noe mer selv om de ble forsynt med 14,3 volt bat spenning eller mer... derimot flere av de dyre ville KANSKJE levert mer effekt også over lengre tid og ikke bare i "noen minutter", husker ikke hvilken merker var med men om en Zapco/JL/RF hadde blitt teste så ville den levert samme effekt uansett spenning, en SoundStream/Sinfoni/PG/Audison/TruT/Helix/Genesis/DLS ville (de fleste av modellene) dobblet sin effekt både ved bat spennings øking og ved impedans halvering, og samtlige levert høyere lydkvalitet i lengre tid. Joda, man betaler litt for navnet men det gir deg en hvis garanti for at produktet vil holde høyere og lengre kvalitet enn en billigere forsterker -det er min personlig erfaring etter å ha drivet i "noen år" med elektronikk både i feilsøkning, design, høy volums produskjon og utvikling- :): forresten at Kenwood tok fyr er nok en feil i forsterkeren :thumb

 

ellers som du nevner en "billigere" kan låte nesten like bra som en dyr -av og til- men for eksempel de bildene som er lagt av innmaten så kan jeg se en 4 kanaler med en strømsforsyning per 2 kanaler, men hver kanal utgang har et komplementar par (darlington kobling faktisk) som ikke kan levere så mye strøm over lengre tid... de blir varme og servo kretsene vil minske bias spenningen med økende crossover forvrengning... slik kan man "oppretholde" effekten men med forringet kvalitet... krets layout er grei men ikke overdimensjonert og kvaliteten på kondensatorene i signal veien er av den billigste typen, likeretteren i sekundarsiden er en enkelt "dobbelt" diode for hver halvdel, i en dyr amp finner du doble eller triple "doble" likeretere for hver halvdel... som kan tåler like mye eller større strøm uttak OVER lengre tid...uten å bli så varme.... kan også skimte en eller annen form for indre belysning ved kjøleribbene og printkortet som disse er montert i er drat skeiv -ikke at det har å si så mye på lyden men den generele finishen som forteller om prisen- og det som jeg ville egentlig fram til er at en sånt amp kanskje kan prestere ålreit lyd over en kort tid, da kvaliteten på komponentene ikke tilsier at de vil tåle de mer extreme temperatur variasjonene som elektronikken utsettes for i en bil... det krever litt mer kvalitet av komponentene og det koster også penger -uansett hvor i verden dette er produsert i... :)

 

ang utgangs transistorer så ser jeg feks at usCarvor skriter i qxl om TOSHIBA transistorer men det de ikke vet er det faktum at de er av stor forkjellige kvalitet ang data sprednings karakterisktik -de gode og vellydende toshiba transistorer er dyre- og gjerne har de komplementare transistor utgangene også en målings prosedyre som gjør at disse parametrene er mest mulig likt hverandre... de kalles -parede transistorer- da en mest mulig likt karakterisktik vil gi en mest mulig likt kurve på begge sider av den symetriske spenning.... og en "slik liten detalje" vil gi deg en større oppløsning og mer ro i lydbilde, flere utgangs transistorer vil gi deg mer strøm over lengre tid da hver enkelte blir mindre varme om kretsen er riktig designet. Uansett det finnes mange måter å designe forsterkere men uanset type så krever kvalitets komponenter. :):

 

forresten zetec:

""Forsterker til 1500spenn

på 3200 watt

 

100A sikring?

 

veeeeeeeell, i rest my case""

 

jeg ser en BLÅ farget sikring, er ikke de på 15 Amper egentlig?? :iconsm eller tar jeg feil/ser feil??

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår