Gå til innhold

Sirkulerer olje selv om starteren ikke slår inn?

Ranger emnet


Triple5soul

Anbefalte innlegg

Den har vært litt av og på den starteren så godt mulig at den funker fortsatt. Trodde først at det var startern som ikke slo over ordentlig men så var det da noe som holder igjen. De to dagene jeg har kjørt bilen så måtte jeg dytte bilen i revers to ganger for å startern til å virke så den er nok på vei ut uansett. Men kan jo kanskje ha brent litt nå siden svinghjulet blir holdt igjen. Men det er ikke den største bekymringa mi atm må jeg si;)

Sometimes I drive away with the emergency brake on, That's doesn't say alot about the emergency brake, It's an "emergency-make-the-car-smell-funny-lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er hjemme på ferie men kjenner at det klør i fingra så jeg håper å dra oppover igjen imorra. Skal uansett gi tilbakemelding på hva problemet er. Men siden jeg ikke har fått alt for mange konkrete svar så håper jeg det ikke er så veldig alvorlig. Evig optimist?! ;)

Sometimes I drive away with the emergency brake on, That's doesn't say alot about the emergency brake, It's an "emergency-make-the-car-smell-funny-lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, la oss tenke hva det kan være.

Du sier motoren står fast begge veier, da snakker vi om total låsing, og ikke ventil i stempel, ikke andre ting som hindrer stempel, som gjenglemt verktøy ol, ikke feil register siden du dreide etter ventiljustering, sansynligvis ikke noe som har kilt seg i registeret, da hadde du nok klart å dreie en vei.

 

Hmm.. Hva sitter vi igjen med da mon tro..?? Låsing av motoren på et eller annet vis, og da sansynligvis noe på utsiden, siden du dreide den etter sammenmontering.

Da er det enten i front, på veivmutteren eller register, eller i bakkant på svinghjul, og da startmotoren.

 

Jeg holder en knapp på starteren, selv om det høres merkelig ut.. Men jeg klarer ikke å tenke meg noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm må nok få lurt med en kompis opp imorra eller onsdag så jeg får sett på det her kjenner jeg. Har lyst til å kjøre den igjen nå merker jeg. Da prøver vi oss nok på startern først og ser hva det hjelper oss, men tror den er vanskelig å komme til undenifra, må nok av med turbo ++ ser det ut til. Men det er ikke noe problem å la ledningene fra startern bare slenge? Bare vi sørger for at de ikke kortslutter?

Sometimes I drive away with the emergency brake on, That's doesn't say alot about the emergency brake, It's an "emergency-make-the-car-smell-funny-lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til liners'ene et lite øyeblikk. Det er det samme som våte/løse sylinderforinger. Grunnen til at du ikke må bevege veiva med toppen av er at foringene kan løsne fra sitt fattige grep i blokka. I bunnen av sylinderforingene sitter det en o-ring eller liknende som skal hindre kjølevæsken i å renne ned i veivhuset og dermed blande seg med motorolja. Jeg har heldigvis aldri skrudd på motorer med våte foringer, og det har tydeligvis ingen av de andre som har skrevet innlegg under denne tråden heller. At du ikke skal bevege motoren med toppen av har altså ingenting med kammen å gjøre. På en motor med sideliggende kam følger jo denne veivas bevegelser uansett topp eller ikke.

 

For din skyld håper jeg virkelig at det er starteren som er årsaken til problemene dine. Den kan ha låst seg i ytre stilling, altså i inngrep med tannkransen på svinghjulet. På grunn av utvekslingsforholdet mellom tannkransen på svinghjulet og det bittelille tannhjulet på startmotoren skal det nok ikke så mye til før motoren sitter bom fast dersom starterdrevet har satt seg fast i ytre stilling. Dette er ikke en veldig vanlig feil, men det at du har hatt problemer med starteren i det siste gjør det litt mer sannsynlig. Det at bilen er fransk gjør det enda mer sannsynlig...

 

Uansett vil jeg råde deg til å gjøre alle videre arbeider med pluggene ute, og ikke sette inn de før du skal starte motoren. Det er en god forsikring dersom du skulle ha fått olje, bensin eller kjølevæske i ett eller flere av forbrenningsrommene. Og det kan jo skje etter et mislykket toppakningsbytte. Væske kan ikke komprimeres og da oppstår store skader i veivpartiet hvis du prøver å starte motoren i slike tilfeller.

 

Men jeg håper virkelig bare det er starteren din som har tatt kvelden.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikla litt idag, fikk av en duppedings som gikk til svinghjulet men det var nok ikke startern, håper hvertfall ikke det siden det sto like fast når den var av. Men fikk ikke forsket så mye mer siden det begynte å regne når jeg dreiv på.

 

Reodor: Var godt at du kom på det med de våte foringene. Fint og også få vite hvorfor man ikke skal rotere uten toppen... hehe De virket hvertfall fine når jeg hadde toppen av så jeg tror ikke det er problemet hvertfall. Så det er nok helt sikkert noen ytre krefter som trår til her.. Så jeg håper på fint vær imorra så jeg får forsket litt videre på problemet da. Skal holde dere oppdatert

Sometimes I drive away with the emergency brake on, That's doesn't say alot about the emergency brake, It's an "emergency-make-the-car-smell-funny-lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått sett litt på dette igjen og har nok funnet årsaken. DSC00392liten-1.jpg

Dette lå på den ene sylinderen. Men hva det er, er en helt annen sak, det har en rødlig farge som minner om takstein og det smelter hvertfall ikke. Det står "Ducellie...." på den ene delen så det stammer nok fra motoren et sted. Det en er ca 4 mm høy. Men det er jo rart at det ikke gikk å turne motoren andre veien siden den bare lå på en sylinder. Noen som har peiling på hva det er? Googlet det og det kommer opp masse rart virker det som, er hvertfall en type starter men ser ikke helt hvordan en del derfra har lurt seg inn i sylinderen etter at jeg tok på toppen igjen...

Sometimes I drive away with the emergency brake on, That's doesn't say alot about the emergency brake, It's an "emergency-make-the-car-smell-funny-lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "Ducellie...." på den ene delen så det stammer nok fra motoren et sted..

 

Det er nok deler fra tenningsanlegget, Ducellier, men hvordan dette har havnet inne i motoren er for meg en gåte!

 

Sjekk ut alt som har med fordeleren å gjøre, fra fordelerlokk til drev på akslingen!

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du voldtok motoren ved å prøve å starte den på gir med fremmedlegemer i forbrenningsrommet er det stor fare for at råde og ventiler kan være bøyd/deformert. Sjekk at nøye at det ikke har skjedd.

 

Er alle ventilene lukket mot ventilsetene når toppen er av? Er alle stemplene like langt oppe når de vender ved øvre dødpunkt? Går motoren greit å tørne når toppen er av? (husk å låse sylinderforingene med hylser og topplokksboltene...)

 

Alternativet er å overlate det videre arbeidet til en enda mer motorkyndig kompis...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ser alle ventilene bra ut og motoren turner fint. Rådene er det litt mer usikkert med men det må sjekkes imorra. Så forhåpentligvis er det ikke noen stor skade, men det vil vel tiden vise.

Sometimes I drive away with the emergency brake on, That's doesn't say alot about the emergency brake, It's an "emergency-make-the-car-smell-funny-lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår