Gå til innhold

Banemangel, er det noen som gjør noe med det?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det nevnes stadig banemangel, men det er jo ingen som gjør noe med det, tror dere det offentlige bygger så mange fotballbaner må dere tro om igjen, de fleste idrettsanlegg er bygget opp med privat innsats, det offentlige betaler stort sett bare anlegg som kan brukes til barne-idrett (da ser jeg bort fra sånt som f.eks. Lillehammer-OL o.l. Det finnes idrettslag hvor foreldrene må betale en medlemskontigent som i utgangspunktet er på flere tusen kroner som reduseres med noen kroner for hver time de stiller på dugnad for klubben, og da blir det for dumt når folk som bruker ti-tusener av kroner på bil i året bare sitter å skriker "Vil ha, vil ha", Gjør heller noe med det.

Organiser dere og let etter passende områder, snakk med de som eier området. Når dere får grunneierene med på prosjektet kan dere begynne å jobbe med myndighetene.

For at noe sånt skal kunne gjennomføres kreves det penger, sikkert mer enn noe firma eller klubb vil satse på noe som må regnes som et høy-risikoprosjekt (alle anlegg i Norge går vel med underskudd), skaff egenkapital med at medlemmene betaler f.eks. 3000, i medlemskontigent og kjøper aksjer for f.eks. 10 000 som de kan selge senere hvis de får andre interresser (det er vel sånn det fungerer i svært mange golf-klubber). Så stor som interressen er for racing burde det ikke være noe problem å få 1000 medlemmer og dette er nok også den løsningen som er minst urealistisk. Banen i Mo i Rana er bygget på dugnad og da er det mulig her nede også.

 

Jobb heller aktivt for en bane i stedet for å sitte og forvente at dere får alt lagt i fanget

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel kostnadene for å bygge ei motorbane enormt mye større en en 140x80meter gras flekk?

Og det er også mye større kostnader for vedlikeholdet, og dermed trengs det enda flere som er med på dette.

Men problemet da blir at alle bil interreserte i hele østlandet må trå til skal dette realiseres, og en dugnad på banen vil aldri fungere på grunn av distansen blir for stor til at noen skal gidde å kjøre i 2-3timer bare for å f.eks grave sand.

Selvfølgelig er det noen ildsjeler som gjør dette, men det vil aldri være nok.

 

Men hvis ei gruppe med folk setter seg ned og planlegger og prosjekterer litt, sender søknad til norsk tipping og staten om støtte samt får tak på sponsorer, og dette går i boks så vil jo muligheten være tilstede økonomisk ihvertfall.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at Norges Bilsportforbund ikke er medlem av Norges Idrettsforbund, ergo så kommer ikke tippemidler bilsporten til gode! Men det er forhandlinger mellom partene så framtiden vil vise om motorsporten kan nyte godt av midlene på samme måte som fotballen! Det blir flere og dele med, men om fotballen får litt mindre gjør vel ingenting? Eller?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke grunnlegge en lokal komitè som kan legge planer for det økonomiske, snakke med evt byråd, privatpersoner ang lokalisering og finansiering. En kronerulling for å få ungdommen vekk ifra skoleveien til barna og inn på bane tror jeg kan være veldig aktuelt for de fleste foreldre.

 

Jeg kunne funnet det veldig interessant å deltatt i en slik komitè for å delta i utviklingen av en asfaltbane i Bergens distriktet.

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Problemet er at Norges Bilsportforbund ikke er medlem av Norges Idrettsforbund, ergo så kommer ikke tippemidler bilsporten til gode! Men det er forhandlinger mellom partene så framtiden vil vise om motorsporten kan nyte godt av midlene på samme måte som fotballen! Det blir flere og dele med, men om fotballen får litt mindre gjør vel ingenting? Eller?

 

Såvidt jeg vet er Norges Bilsportforbund tatt opp som medlem av Nordes Idrettsforbund, det skjedde for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

Det nevnes stadig banemangel, men det er jo ingen som gjør noe med det, tror dere det offentlige bygger så mange fotballbaner må dere tro om igjen, de fleste idrettsanlegg er bygget opp med privat innsats, det offentlige betaler stort sett bare anlegg som kan brukes til barne-idrett (da ser jeg bort fra sånt som f.eks. Lillehammer-OL o.l. Det finnes idrettslag hvor foreldrene må betale en medlemskontigent som i utgangspunktet er på flere tusen kroner som reduseres med noen kroner for hver time de stiller på dugnad for klubben, og da blir det for dumt når folk som bruker ti-tusener av kroner på bil i året bare sitter å skriker "Vil ha, vil ha", Gjør heller noe med det.

Organiser dere og let etter passende områder, snakk med de som eier området. Når dere får grunneierene med på prosjektet kan dere begynne å jobbe med myndighetene.

For at noe sånt skal kunne gjennomføres kreves det penger, sikkert mer enn noe firma eller klubb vil satse på noe som må regnes som et høy-risikoprosjekt (alle anlegg i Norge går vel med underskudd), skaff egenkapital med at medlemmene betaler f.eks. 3000, i medlemskontigent og kjøper aksjer for f.eks. 10 000 som de kan selge senere hvis de får andre interresser (det er vel sånn det fungerer i svært mange golf-klubber). Så stor som interressen er for racing burde det ikke være noe problem å få 1000 medlemmer og dette er nok også den løsningen som er minst urealistisk. Banen i Mo i Rana er bygget på dugnad og da er det mulig her nede også.

 

Jobb heller aktivt for en bane i stedet for å sitte og forvente at dere får alt lagt i fanget

 

Her skriver du veldig mange kloke ord..

 

Selv har jeg faktisk allerede funnet opptil flere områder som er som skapt for formålet, men mangler kapitalen.

Det ene alternativet har tilogmed 4 felts motorvei omtrent helt inn på området, kan det bli mer perfekt?

 

Om grunneierne er med på det er en annen sak, jeg har ikke tatt tak i det på en veldig konkret måte enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Såvidt jeg vet er Norges Bilsportforbund tatt opp som medlem av Nordes Idrettsforbund, det skjedde for noen uker siden.

 

Desverre ble det brukt noen triks slik at det forutsetter at NBF på sikt blir lagt under Motorsportforbundet, dessverre var forvirringen så stor at få visste hva de egentlig stemte for. Så det som ble resultatet var etter det jeg forsto at NBF kan bli tatt opp nærmest som midlertidig medlem, men de må først tilpasse seg med at de forandrer en del regler.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler vel egentlig ikke at det er noen stor banemangel her på østlandet, selv om Vålerbanen er litt langt unna meg.

 

For meg er Rudskogen litt over 30min unna. Men siden man bare har tilgang til banen ved spessielle tilfeller, og da er det ganske dyrt hvis man skal sammenlikne med andre aktiviteter, så hjelper det ikke meg noe særlig.

 

Drømmen hadde jo vært om man hadde en friere tilgang til en bane hver helg (og ukedager også egentlig).

En slags mini-Nordschleife hvor man betaler i porten og slepper inn på banen. For teknisk sjekk av alle biler og sånt er jo egentlig bare tull for de fleste bruker jo bilen på vegen uansett. Og kjører sikkert friskt på veiene og setter heller ufrivillige i fare.

Selv trur jeg neppe dette kommer til å bli realisert noen gang, for det ville jo vært morro, og alt som er morro i Norge er ikke tillatt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

Såvidt jeg vet er Norges Bilsportforbund tatt opp som medlem av Nordes Idrettsforbund, det skjedde for noen uker siden.

 

Lå an til det ja, men Norges Motorsport Forbund stakk kjepper i hjulene på idrettstinget, så det ble ikke noe av i denne omgang.

Men det skjer nok etterhvert, forhåpentligvis.

 

Racing-avisa følger denne saken nøye.

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kid-A

 

Lå an til det ja, men Norges Motorsport Forbund stakk kjepper i hjulene på idrettstinget, så det ble ikke noe av i denne omgang.

Men det skjer nok etterhvert, forhåpentligvis.

 

Racing-avisa følger denne saken nøye.

Sa opp abbonentet jeg, leser på nettet, men dette hadde gått meg hus forbi! På meg virker det som NMF er mest ute etter å så splid i miljøet! Noen av de høye herrer i NBF kan vel ha godt av litt konkurranse, men så lenge det kun blir trøbbel og misforståelser er jeg ikke helt sikker på om jeg liker det! Minner mest om en skitten valgkamp!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår