Gå til innhold

Hjelp meg og bilen min!

Ranger emnet


Jtand

Anbefalte innlegg

Motoren på Mazda'en min går ikke skikkelig. Skal prøve å forklare hvordan den oppfører seg...

 

Ved gasspådragning fungerer motoren helt utmerket. Men begynner å harke og "hoppe", når jeg slipper gassen, har merket at dette skjer oftest rundt 2000 rpm.

Noen ganger når jeg slipper gassen plutselig, pleier det å smelle i eksospotta. Har også vært på CO-kontroll, og for å si det mildt, den slapp ut ALTFOR mye!

Dette er en Mazda 626 1988-modell. 2.0 gasser, gått 300000 snart.

 

Kan det være feil justering på forgasseren? Bensinpumpa? Dårlige plugger? Slitte sylindre?

 

Har nettopp fått lappen, og vil ha en litt vennligere bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående lyden i potta. trur eg ville tatt en komp test og ikkje minst en lekkasjetest av sylindrene dine. Kan ha sammenheng med eksoslekk også,tilførsel av luft kan antenne forbrenningsrester i eksosanlegg.

Slitte motorer må ofte justeres opp på co'en for å fungere skikkelig,men du nevnte ikkje kor mykje co du har på bilen din. uansett bør du justere co mengde til et "normalt " nivå,sjekke tenning(tidspunkt,rotor/fordelerlokk,tenningsforskyver). Er like greitt å ta en full sjekk/service når en har kødding med bilen,kan ofte være mangen småting som henger ihop :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som du kan ha feil komp på en sylinder :)

 

 

hadde samma greia på golfen.. gikk bra under pådrag, men med engang jeg tok foten bort fra gasspedalen, så starta bilen og hoste og harke og riste og alt mulig

 

 

hos meg var eksosventilen i syl nr1 "gåen".. dvs.. den ville ikke lukke helt, dermed ble det ikke rett kompresjon i brennkammeret..

 

 

brukte mye bensin pga detta og (innsprut, lambda leste feil, og pøste på med bensin)

 

 

men som actros sa.. ta en komp test..

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bytt plugger, ledninger, fordelerlokk og rotor hvis ikke dette er rimelig nytt. Bytt også luftfilter i samme slengen.

 

Deretter kan du måle tenninga, antageligvis har du alvorlig ettertenning...

 

Justerer du forgasseren med eller uten måleutstyr?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår