Gå til innhold

Ett spm angående L-Kjøring

Ranger emnet

2Fat 2Fly

Anbefalte innlegg

Hvor parkeringsbremsen er plassert har ingen betydning. Ikke så lenge bilen er i forskriftsmessig stand, er manuelt giret( hvis det er vanlig sertifikat du skal kjøre opp til ) At den er tydelig L-merket, at ledsager har hatt lappen i mer enn 5 år, og er over 25år. osv sov.. Les på linken...

Her har du reglene for øvelseskjøring:

http://www.vegvesen.no/forerkort/ovingskjoring/oving_kl_B.stm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor parkeringsbremsen er plassert har ingen betydning. Ikke så lenge bilen er i forskriftsmessig stand, er manuelt giret( hvis det er vanlig sertifikat du skal kjøre opp til ) At den er tydelig L-merket, at ledsager har hatt lappen i mer enn 5 år, og er over 25år. osv sov.. Les på linken...

Hva slags gir bilen har har ingen betydning. Vår eneste bil har automat, noe som gjør at mesteparten av øvelseskjøringa mi (dessverre)foregår med automat. (Har ingen problem med å kjøre med manuell da...). Må også ha ekstra speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare vise henne denne tråden da? :)

Eller linken til eirikgt! :)

Forøvrig kjører jeg uten L. Må vel innrømme det. Enkelt og greit slipper jeg forbikjøringer i 80-sona selv om jeg selv ligger i 90. En rød L fører til uventet mange forbikjøringer.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet vel at hvis du kjører uten L, så kan du risikere at ledsageren din mister lappen, og du får utsettelse? :)

Jupp. Men kjenner du tjenestemannen som stopper deg går det normalt sett bra. Og de fleste pleier å forstå det godt.

I en større by hadde jeg aldri turt det, litt for risky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller linken til eirikgt! :)

Forøvrig kjører jeg uten L. Må vel innrømme det. Enkelt og greit slipper jeg forbikjøringer i 80-sona selv om jeg selv ligger i 90. En rød L fører til uventet mange forbikjøringer.

Har selv opplevd å bli forbikjørt når jeg lå i 80 i 60-sona. Tydelig at folk ser rødt når du har en L klistra bak. Ligger normalt 10-20 over(på speedo ihvertfall) og blir forbikjørt uansett for så å ligge å stange bak de etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at ledsagerne deres lærer dere hvordan man skal kjøre i trafikken, smart å lære å ligge over grensa:P

Varierer. Ligger generelt sett i 90 i 80-sona. Men er det snakk om svingete og usikker vei setter jeg ned farta. Tricket er tross alt ikke å slavisk ligge i 80, tricket er å kjøre etter forholdene. Og det gjør jeg. :)

Selv som skiltet sier 80 kan jeg fint ligger helt nede i 50 om veien tilsier det. 90 på fine slake sikre veier er et like stort problem som at 16-åringer får kjøpt øl i stedet for hjemmebrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider