Gå til innhold

Teorier rundt forgasser og turbo

Ranger emnet


Rick

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen her som kan mye om turbo og forgasser? Er jo en del Volvofolk her inne, og en del av dem må jo allefall ha vært med på ett gasserturbo bygge eller to.

 

Jeg skal bygge turbo på en liten motor, og det å bytte motor eller montere innsprøytning er ikke et alternativ. Har prøvd å lest rundt på nette, og søkt på forumet. Men har enda noen spørsmål, som jeg gjerne vil at noen som kan dette skal komme med svar på.

 

 

 

1 - Gasser før, eller etter turbo?

Er vel to måter jeg kan gjøre det på, enten ha gasser før turbo'n, eller etter. Har kommet frem til disse fordelene med å ha den før turbo.

*Slipper å bygge trykkboks eller ha trykktett gasser (stemmer dette?)

*Trenger ikke intercooler, bensinen blir vist også fint forstøvet.

 

Men jeg er litt skeptisk til det, bensin å en rødglødende turbo gjør at jeg blir noe skjelven i tanken på å kjøre rundt med det. Også blir vel alt av tetteringen i turbo'n litt fortere dårlig når de bades i bensindamp hele tiden.

 

Dette er tingene jeg ser som fordeler med å ha gasseren etter turbo

*Slipper tanken på at bensin går gjennom en rødglødende turbo.

*Tetteringer i turbo'n varer noe lenger.

 

Men dette har jo ulemper også, da jeg må ha meg både cooler og en trykktett gasser.

 

 

 

2 - Trykkgasser, eller trykk kammer?

Kan jo bruke en trykkforgasser i fra Volvo. Ganske lett å få tak i, men er redd den blir noe stor for et motorvolum på bare 1200cc.

Så da blir det jo å lage trykk kammer til den orginale forgasseren, eller en som er beregnet på noe litt større så 1.2. Trenger egentlig en forklaring på dette, da jeg enda ikke helt har skjønt noe om denne trykkboksen. Har skjønt at den skal være lufttett, men må den stå fysisk rundt forgasser, eller er det nokk at den står på innsugsrøret før forgasseren? Hvor stor må en trykkboks være? Fant litt ut om emnet, og tror at den skal være like stor som motorvolumet, kan noen bekrefte det? Og ikke minst, hvorfor må det egentlig være trykkboks, hva er det som ikke fungerer uten den?

 

 

 

3 - Alt av flenser, overgang +++

Dette må jeg jo lage selv, noe som ikkje gjør meg noe. Så dette emnet trenger egentlig ikke noe diskusjon. Har det bare her, sånn at ikke en eller annen luring skal ta det opp som en problemstilling :)

 

 

 

 

Ble en del spørsmål, og jeg håper at jeg kan få svar på allefall noen av de. Spesielt dette med trykkboksen, for den er et stort mysterium for meg. Er lei av at bruksbilen går som et dass, og siden overladding fungerer på morrobilen er jeg sikker på at det kan bli bra på denne også! :D

 

Mvh.

Rikard

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du MÅ ikke ha intercooler, men om du skal ha gasser før turbo kan du ikke ha det.

 

For å si det slik: Du VIL ha intercooler! Lavere ladelufttemp. gir mer hk og nm.

 

Kan du ikke ta en av gasserene fra en volvo turbo med dobble gassere?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er nokk ikke Ascona'n som skal ha turbo.. når (vist) den noen gang blir ferdi, så fantaserer jeg om en gasserkonvertert C20xe i den.

 

VCE:

Hvordan turbo volvo'er har to gassere?

 

 

 

Ikke noen her som kan forklare meg alt jeg må vite, for å eventuelt bygge trykkboks rundt orginalforgasseren?

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med VCE. du får til og høres ut som at det er en fordel og ikke ha intercooler, men det er det jo absolutt ikke. du bør i aller høyeste grad ha intercooler. Det minker sjansjen for at ting går galt betraktelig, for når innsugs luft tempen går ned minker sjansjen for tenningsbank (noe som havarer de fleste motorer som ikke er bygd for turbo)..

 

forgasser og turbo har jeg desverre null peiling på, men det hørtes veldig intressant ut, så hadde vært fint om noen kom med litt info her..

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med VCE. du får til og høres ut som at det er en fordel og ikke ha intercooler, men det er det jo absolutt ikke. du bør i aller høyeste grad ha intercooler. Det minker sjansjen for at ting går galt betraktelig, for når innsugs luft tempen går ned minker sjansjen for tenningsbank (noe som havarer de fleste motorer som ikke er bygd for turbo)..

 

forgasser og turbo har jeg desverre null peiling på, men det hørtes veldig intressant ut, så hadde vært fint om noen kom med litt info her..

 

 

Er fullt klar over at Intercooler er en fordel, og vist konklusjon blir å ha forgasser etter har turbo er det ikke tvil om at det blir innkjøpt!

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg lurer på mye av dette selv, da jeg har lyst til å turbokonvertere en Volvo B20-motor! Fant ut at man finner utrolig mye informasjon om temaet her;http://forum.savarturbo.se/index.php :) Du får titte litt rundt der og komme med tilbakemelding her, gjerne om du finner noe svar :) Jeg har blitt en del klokere, men trenger fortsatt litt svar og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo... :) Så du lurte på litt av hvert oppå her, så her er noen bilder som forklarer størelsen på en trykkboks (org. Volvo hvertfal)... ;)

 

P1010139.jpg

 

P1010140.jpg

 

Som du ser er det ikke store saken... ;)

 

Jeg driver å styrer litt med denna gasserturboen sjøl for tia... Både på en go-cart og en Volvo... På carten kommer trykkboksen til å styre/hjelpe bensintrykket mitt, men har vel egentlig ikke fått foklart hvilken funksjon en trykkboks har på en bil... Hadde vert arti å fått forklart det av en som har peil... :) Jeg ville ha prøvd med trykkgasser, trykk boks og evt. cooler ifra en Volvo... hvis du prøver og feiler litt med det på motoren din så kommer det nok forhåpentlighvis til å fungere til slutt... ;) Hvis forgasseren bli for stor så er det jo bare å prøve noe anna... Har hørt at org. gulkork forgasser fra Volvo "tåler" å bli brukt på 0.6 bar, men kan ikke si detta sikkert... Angående gasserturbo på denna carten så er det skrivi litt rundt det på prosjekt tråden jeg har laga så kan hende det går ann å bli litt klokere etter å ha lest den også... Det kan jo funke og plasere forgasseren før turboen... Det er jo ikke kompressorhuset som blir varmest på en turbo, men ville gått for en plasering av gasseren etter turboen... Trur det ville ha fungert best i lengden hvertfal...

Edit: Er bare å spørre hvis du lurer på noe... Er nå bare 15 år så er ikke alt mulig jeg kan svare på, men kan da prøve hvertfal... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke ha intercooler, men om du skal ha gasser før turbo kan du ikke ha det.

QUOTE]

 

hvorfor kan han ikke det ?

 

antennelsestempraturen til bensin ligger på 280grader ved atmosfæretrykk og lambda 1 tror jeg det var. kompressordelen i turboen blir aldrig rødglødende, og jeg tror ikke den overstiger 200 grader engang hvis den blir avkjølt av bensin, så det skulle gå veldig bra !

 

jeg stemmer for gasser foran turbo ! det hadde vert kult, har aldrig sett det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasser før turbo har visstnok en tendens til å lagge noe fryktelig (jeg har aldri kjørt med dette selv, bare hørt andres erfaringer).

 

Dell'orto DHLA er visst billige (brukt) og er kurrante å trykktette. Sjekk Alfaklubbens salgssider dersom du skulle være ute etter Dell'ortos. Tror Misab i Sverige selger deler til disse.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at folka her er imot IC... Hvorfor det egentlig? Det er jo effektgivende, og en kjekk ting å ha... Eneste ulempene jeg ser er at den tar LITT plass og kan sprekke på høyere trykk hvis du bare har noe drit til intercooler... JA TIL COOLER!!! :) Hehe...

 

Har aldri prøvd og sette forgasser før turboen... Men har sett at det har vert gjort, men da har det aldri vert med noen IC i bilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste du trenger for at en gasser skal tåle trykk er å skifte eller bygge om flotørene i den, viss ikke blir de flate av trykket ;-)

 

Kan bygge de om med å fylle de med noe og tette de igjen slik at de ikke vil bli flate, husk å tette med noe som tåler bensin da ;-)

 

Uten trykk boks rundt gasseren, alså innebyggings boks til forgasseren, så må du ha en trykk styrt bensintrykks regulator. Har du sliken boks så slipper du det men det blir et helvette å tune inn forgasseren. Enklest er å kjøre forgasser etter turboen og ha den på sin orginale plass. Og da også kjøre med intercooler, skal du kjøre veldig lite trykk kan du kjøre uten cooler, men etter kalldere innsugs lufta er etter mer trykk kan du trykke på med uten at det går galt. Og for alt i verden, innstaler en air/fuel meter i bilen før du klemmer på turboen slik at du vet blandings forholdet ditt, og ikke moser motoren med en gang.

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår