Gå til innhold

Teorier rundt forgasser og turbo

Ranger emnet


Rick

Anbefalte innlegg

Eneste du trenger for at en gasser skal tåle trykk er å skifte eller bygge om flotørene i den, viss ikke blir de flate av trykket ;-)

 

Kan bygge de om med å fylle de med noe og tette de igjen slik at de ikke vil bli flate, husk å tette med noe som tåler bensin da ;-)

 

Uten trykk boks rundt gasseren, alså innebyggings boks til forgasseren, så må du ha en trykk styrt bensintrykks regulator. Har du sliken boks så slipper du det men det blir et helvette å tune inn forgasseren. Enklest er å kjøre forgasser etter turboen og ha den på sin orginale plass. Og da også kjøre med intercooler, skal du kjøre veldig lite trykk kan du kjøre uten cooler, men etter kalldere innsugs lufta er etter mer trykk kan du trykke på med uten at det går galt. Og for alt i verden, innstaler en air/fuel meter i bilen før du klemmer på turboen slik at du vet blandings forholdet ditt, og ikke moser motoren med en gang.

 

Lykke til.

 

Støtter den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du MÅ ikke ha intercooler, men om du skal ha gasser før turbo kan du ikke ha det.

 

hvorfor kan han ikke det ?

 

antennelsestempraturen til bensin ligger på 280grader ved atmosfæretrykk og lambda 1 tror jeg det var. kompressordelen i turboen blir aldrig rødglødende, og jeg tror ikke den overstiger 200 grader engang hvis den blir avkjølt av bensin, så det skulle gå veldig bra !

 

jeg stemmer for gasser foran turbo ! det hadde vert kult, har aldrig sett det før.

 

Du kan ikke ha IC på en bil med gasser før turbo fordi da vil bensinen kondensere (den vil dråpe seg) i intercooleren og om du er heldig vil du bare miste masse hester, er du uheldig vil den kansje ikke starte.

 

IC er forresten en STOR fordel! Et eksempel er Volvo sin B21ET som har 155 hk, samme motoren med IC har 170 hk.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kondenserer pga den store indre overflaten da ? bensinen treffer alle disse turbulensgeneratorene og blir hengede liksom ?

 

for det blir ikke kaldt nok i en IC til å lage kondens sådan

 

jeg tror det skulle gått kanskje, men man må ha drenering nederst i IC'en og kjøre ekstra feit blanding..

hmm, artige saker, har du prøvd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på tema... Driver og bygger meg gasserturbo på motoren min, og ser det er en nippel på trykkboksen... hvor ska denne gå henn?

 

Mvh...

 

den skal vel gå til bensintrykks regulatoren, så den justerer bensintrykket etter ladetrykket:) jeg driver også me gasserturbo:win

-Ford Sierra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kondenserer pga den store indre overflaten da ? bensinen treffer alle disse turbulensgeneratorene og blir hengede liksom ?

 

for det blir ikke kaldt nok i en IC til å lage kondens sådan

 

jeg tror det skulle gått kanskje, men man må ha drenering nederst i IC'en og kjøre ekstra feit blanding..

hmm, artige saker, har du prøvd ?

 

Jeg vet ikke hvor mye bensinen faktisk kondenserer, men den dråper seg ihvertfall nok til at du ikke har sjangs til å få den til å gå pent.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondenseringa skjer ikkje av overflata eller av temperaturen, men av den hurtige temperaturendringa.

 

Ein 2 liters motor (uten turbo) sug ca 40 liter luft i sekundet ved 3000 omdreininger. Her er det snakk om forflyttelse av så store luftmengder at å bygge opp trykk i ein intercooler er det siste man treng å vere bekymra over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt fordeler fra ca 64 militær modell på min B20. Den har ikke vacuum, bare vekter. Den trekker ikke opp tenniga så mye. Banker ikke med 1kg turbo trykk. Har ikke intercooler heller, er ikke plass.

 

Trykkboksen trengs ikke, men du må på en eller annen måte få trykk inn i alle hullene "bak" på Stromberg forgasseren for og få den til å virke med turbo. Det er enklest med en trykkboks.

 

Du trenger ikke en "turbo" Stromberg gasser. Det tar ca 5 min å bygge om en vanlig en til turbo bruk. En bensintrykk regulator og bensinpumpe som gir bra trykk må man ha hvis du trykksetter en forgasser. Regulatoren må øke bensintrykket 1:1 med ladetrykket for og hindre att bensinen blir trykkt ut av flotør kammeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt fordeler fra ca 64 militær modell på min B20. Den har ikke vacuum, bare vekter. Den trekker ikke opp tenniga så mye. Banker ikke med 1kg turbo trykk. Har ikke intercooler heller, er ikke plass.

 

Trykkboksen trengs ikke, men du må på en eller annen måte få trykk inn i alle hullene "bak" på Stromberg forgasseren for og få den til å virke med turbo. Det er enklest med en trykkboks.

 

Du trenger ikke en "turbo" Stromberg gasser. Det tar ca 5 min å bygge om en vanlig en til turbo bruk. En bensintrykk regulator og bensinpumpe som gir bra trykk må man ha hvis du trykksetter en forgasser. Regulatoren må øke bensintrykket 1:1 med ladetrykket for og hindre att bensinen blir trykkt ut av flotør kammeret.

 

Volvo har jo mekanisk blokkmontert bensinpumpe og den fungerer til forgasser-turbo bruk... Er dette du snakker om med regulator osv. hvis du trykksetter en org. gasser? Hvordan bygger du om en org. til trykk foresten?:) Arti å vite...

 

Mvh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hvis du trykksetter gasseren.

Du trenger ikke regulator på "hjemmelaget" stromberg hvis du har orginal turbo bensinpumpa til volvo.Men mekaniske pumpa sliter litt når du nærmer deg 1 bar ladetrykk.

 

Det eneste du gjør på orginal forgasseren f.eks CD175 er å fjerne chokehuset. Kast chokehuset. Tett alle hullene der choken satt + det ene skrue hullet. Husker ikke hvem av skruehullene det er, men det merker man fort. Skal man lade litt må du bytte eller borre opp nåleventilen i flotørkammeret. Skru opp flotørkammeret og der sitter det bare en stor messing ventil. Det er nåleventilen. Jeg borra opp min til 2,3mm. Funker bra. For å få gasseren til å gi litt mere bensin kan du kjøpe "turbo"nål til gasseren, eller slipe om orginalen. Jeg slipa om orginalen på min. Må prøve seg litt fram med slipinga. Lage den ikke kortere, men slip den slankere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår