Gå til innhold

Bytte clutch på 240

Ranger emnet


Petterj

Anbefalte innlegg

Er nå igang med å bytte clutchen på drømmen min.. Første gang jeg gjør dette, men får jo tips om hva som skal gjøres av kamerater iblant da..

Den kom seg nesten ikke opp bakker på slutten så.. Venner å bekjente mente at det var lammellen..

 

Men altså:

Har skrudd av mellomaksling, clutchwire, alle skruer på girkassa mot motorn(så langt jeg kan se) skrudd av bro som støtter girkassa, men tingen nå, jeg får ikke dratt løs girkassa :( sitter som faan.. prøvd å sparke på girkassa så hele motoren skjelver frem og tilbake.. hmm, men mulig det er en skrue igjen..

Men altså, det finnes ingen grei og forklarling guide til dette på internett da?

Den hadde jeg dratt veldig nytte av

Eller hvis noen rett å slett ville forklare trinnhvis hva man må skru av i rekkefølge og noen skruer som f eks er NB.

ps; slet no skikkelig med å få av den skrua øverst på girkassa, nesten umulig å komme til jo..!

 

Veldig hyggelig med svar, vil bli ferdig fortest muliig da... :driving

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sitter noen skruer på de merkeligste steder.. Kjenn rundt hele kassa så du er helt sikker på at alt er skrudd av.. Og ta en pankedings og slå litt her og der til det løsner.. (men ikke så hardt at møkka sprekker) Det kan være et sant helvete å få av kassa og sette den inn.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruene øverst på girkassa bruker jeg en 19mm leddnøkkel til- det funker for meg. ellers hender det at kassa sitter no jævlig i styre tappene inn mot blokka. sitter en tapp pr side. liten trekker eller noe i den duren inn ved tappen mellom kasse og blokk og forsiktig banking/lirking der så kommer den nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt aktiv bruk av "fagspråk" dvs f**n, fi**e, hel****e osv..

 

Fagspråk gjør underverker i slike situasjoner, husker på min, da gikk

det med mye nye begrep. Men ja, kjenn rundt, sitter skruer på de merkeligste

plasser, bruk no spray, det kan funke bra. Lykke til

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sikkert bare rå muskelkraft som skal til tenkjer eg, sat som f*** mi og da eg hadde den ut.

kan ikkje akurat påstå at eg gleda meg til å skifte igjen skal ha i M46,

skal ha den i så fort eg får tida til det.

Fullbokka kvar dag nå resten av månden:(

dama som skal hit og dit så får ikkje gjort noe

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to helt oppe på clutch-huset, de er 19

 

Du har to på starteren, de er 19

 

Du har en på høyre side som er 19

 

Du har to nederst som er 17

 

Den ene øverste er eit sant helvete å komme til. Det er bare til å legge seg under å ta kassa å rikke den opp og ned, så slipper den til slutt.

 

Tro meg, det er verre å få driten på igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sinnsykt mye banning i skruinga ja.. Men sitter igjen med litt god latter når jeg er ferdig.. Hvor mye jeg faktisk har banna:P heheh..

 

Men, jeg fant en skrue til! med 2 stk på siden og! Disse går det ikke ann å skru av da!!?? Sitter på toppen ved siden av toppskrua som var str: 18, den jeg sleit med å få ut..

Her er det bilder av den, slags brakett..

 

Først skrua på toppen der, ca 13 tenker jeg.. ikke begynt på den ennå.. går en slange opp fra siden av den.. :

index.php?q=aHR0cDovL2JsaW5rLmRhZ2JsYWRldC5uby91c2VyL2NsaWNrX3VzZXJfZmlsZS5odG1sP3VzZXJfZmlsZV9pZD01MTc4NzA1JnVybD1odHRwOi8vYmxpbmsuZGFnYmxhZGV0Lm5vL3VzZXIvZmlsZXMvcC9wZS9wZXR0ZXJqL0JpbGRlXzQ5X18xXy5qcGc%3D

 

Så disse 2 skruene på sidene av den, som sitter inn mot motoren:

http://xzhat.net/WWW/index.php?q=aHR0cDovL2JsaW5rLmRhZ2JsYWRldC5uby91c2VyL2NsaWNrX3VzZXJfZmlsZS5odG1sP3VzZXJfZmlsZV9pZD01MTc4NzA4JnVybD1odHRwOi8vYmxpbmsuZGFnYmxhZGV0Lm5vL3VzZXIvZmlsZXMvcC9wZS9wZXR0ZXJqL0JpbGRlXzUxX18xXy5qcGc%3D

 

Men hvordan skal jeg få av de to da?? Se her, er nesten umulig jo!(litt fucka bilde, øverst..):

http://xzhat.net/WWW/index.php?q=aHR0cDovL2JsaW5rLmRhZ2JsYWRldC5uby91c2VyL2NsaWNrX3VzZXJfZmlsZS5odG1sP3VzZXJfZmlsZV9pZD01MTc4NzEzJnVybD1odHRwOi8vYmxpbmsuZGFnYmxhZGV0Lm5vL3VzZXIvZmlsZXMvcC9wZS9wZXR0ZXJqL0JpbGRlXzUwX18xXy5qcGc%3D

 

Får ingen nøkkel helt nedi der, trangt som f!

 

Tror dette er det siste som holder kassa oppe..

Takker for svar..

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å ta av triggeren til svinghjulet da, det er heeelt unødvendig.

Kassa sitter med 8stk bolter 6stk 12mm og 2stk 10mm (Dim på boltene, IKKE på nøkkel størrelse) Pass på å løfte litt opp i bak kant av kassa så den ikke kniper seg fast når du drar den av.

Ellers er det vel relativt grei plankekjøring, husk å være nøye med rengjøring av svinghjul (ikke ta på belegget på den nye lamellen eller på kontaktflata på trykkplata), og med å sentrere lamellen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår