Gå til innhold

Diy Shiftlight!

Ranger emnet


mfafa

Anbefalte innlegg

Å lage egen shiftlight skulle ikke være så veldig vanskelig.. Sånn i prinsippet trenger man bare koble en elektronisk krets på turtellerledningen, som trigger ved en viss frekvens. Triggekretsen kan fungere som styrelogikk for en krets som klarer å levere strøm til en lysdiode. For å vite hvilken frekvens kretsen skal trigge på, kan man koble oscilloskop til turtellerledningen og ruse motoren til rett turtall, og lese av frekvensen. Hvis ikke kan man bare prøve seg fram. Jeg har ikke tenkt noe videre omkring hvordan triggekretsen må fungere, men det ville kanskje fungert med et RC-ledd som sender alle frekvenser under nedre grensefrekvens til jord. Nedre grensefrekvens, Fg, stilles vha. et potmeter. Frekvenser over denne vil sendes videre og kunne vært koblet til det ene benet på en OG-port (i form av en integrert krets). Det andre benet på inngangen til OG-porten legger man høyt.. pluss at kretsen trenger forsyningsspennning. Om ikke turteller-signalet er sterkt nok må dette forsterkes før det sendes til OG-porten. En vanlig lysdiode trekker ikke så mye strøm, så det skal kanskje gå å koble den rett på utgangen til OG-porten......

 

ascii.gif

 

Denne løsningen er bare noe jeg tenkte ut i farten og IKKE utprøvd. Tanken bak det er at man har en kondensator og en motstand (et potmeter, slik at man kan stille triggefrekvensen), som vil filtrere vekk alle frekvenser under den nedre grensefrekvensen (1/2piRC), men når man har høyt turtall blir ikke signalet filtrert vekk, og sendes til en OG-port som har to innganger.. den fungerer slik at hvis den har en viss spenning på BEGGE inngangene samtidig, så gir den spenning på utgangen..

På utgangen er lysdioden koblet. Denne vil blinke med frekvensen på turtellerledningen, men det er nok såpass fort at du ikke registrer det (så det fører bare til strømbesparing). Mulig lysdioden trenger formotstand for å ikke ødelegges (kommer ann på OG-porten).. har ikke slått opp noen aktuelle kretser enda, men her antar jeg OG-porten vil klare å drive lysdioden (20mA). Hvis ikke får man putte på en strømforsterkende krets :)

 

 

- Noen som har forslag til forbedringer?

- Noen som vet hvor sterkt RPM-signalet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH, jeg kom på en viktig ting. Filteret må bli langt mer avansert enn en lite RC-ledd. Det er jo 1.ordens.. eller 6db/okt for de utenforstående.. en oktav er dobbling eller halvering av frekvens. Altså hvis jeg hadde satt filteret til å dempe 0dB ved 6000Hz, ville det vært fortsatt vært et ganske sterkt signal ut ved kanskje 4000Hz (uten å ha regnet noe på dempningen..). Derfor må filteret bli mer komplekst, av type 3.ordens.. (18db/okt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble ferdig med elektronikk i år... :)

Kanskje ingen som syns tanken DIY Shiftlight er interresant. Kanskje dere foretrekker å kjøpe samme greia til et par lapper? Hvis dere kan litt elektronikk, hvorfor ikke bidra litt i stedet for å kalle meg "show-off". Jeg vet bare at JEG liker å få ting forklart når jeg vil lære noe. Når jeg skriver slik spør jeg indirekte. F.eks. spenningsnivåer på TTL-kretser. Også med tanke på at løsningen min var noe jeg tenkte ut litt der og da. Da andre vet tanken bak valgene mine blir det enklere å komme med forslag til forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

mfafa: Det var ikke vondt ment, det ser jo ut til at du har lært mye! Selv er jeg ikke interessert i shift light, men lurer på en rev limiter. Da kjøper jeg nok ferdig ja. ;)

 

Har en rev limiter/launch contr på bilen min, funker bra det.

Men bruker den veldig sjelden da det sliter fært på turboen :(

Eksos tempen blir veldig høy, og turboen vil ikke holde lenge. (ref. krb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Å lage egen shiftlight skulle ikke være så veldig vanskelig.. Sånn i prinsippet trenger man bare koble en elektronisk krets på turtellerledningen, som trigger ved en viss frekvens.

 

Er det ikke noe forskjell i hvor sterk bilen er i forskjellige gir?

[o] 1992 Toyota MR2 GTI

[x] 1990 Toyota MR2 GTI

[x] 1986 Ford Escort 1.4

[x] 1988 BMW 320i

[x] 1985 Suzuki SJ413JX

[x] 1993 BMW 318i

[x] 1981 Volkswagen Golf 1.1 Formel E(conomy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men i første vil du kanskje gire ved 6000, mens i andre vil du gire i 7000. Et så simpelt shiftlight som mfafa viste oss her vil jo kun lyse innenfor en viss range.

[o] 1992 Toyota MR2 GTI

[x] 1990 Toyota MR2 GTI

[x] 1986 Ford Escort 1.4

[x] 1988 BMW 320i

[x] 1985 Suzuki SJ413JX

[x] 1993 BMW 318i

[x] 1981 Volkswagen Golf 1.1 Formel E(conomy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel snakk om at lyset skal lyse en liten stund før man når turtallssperre.... og den er jo lik uansett gir...

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

må jo være litt rar inni hode om en gidder å kuke med å lage en slik som det her, når den kan kjøpes på summit for en slikk og ingenting...

 

Kobles på "tack" utaket...mao, 2 ledninger...

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=ATM%2D5340&N=700+115&autoview=sku

 

atm-5340_w.jpg

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår