Gå til innhold

Tennvæske på tanken

Ranger emnet


buskmann

Anbefalte innlegg

Kommer nok ann på bilen/motoren dette. De gode gamle M6'ene til forsvaret feks, kunne fint gå på parafin eller til og med spillolje i kortere perioder, om man skulle havne i en trasig situasjon.

 

Tviler på at dagens moderne motorer er like medgjørelig men.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stefar jobber på torp flyplass og der tapper de enorme mengder drivstoff fra flyenes forskjellige tanker fra det laveste punktet tilfeldig kondens , og det er dyrt å destruere så de ansatte tar det med hjem.

 

Så her går parafinovnen og 2 dieselbiler på jet-a1. Er litt renere versjon av parafin og gir de samme ytelser,lukter bare litt grommere av eksosen.

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at Jet-A1 og lampeolje er mye tørrere enn diesel. Du kan "brenne" dieselpumpen. Har forsøkt dette (Jet-A1) selv, men det gir litt mindre effekt. Kan anbefale en tank eller noen liter for å rense opp koks og dritt i motoren. Bilen gikk mye renere og bedre på ren diesel etterpå.Ville ikke ha kjørt det på en nyere deiselbil, har di chipet hold deg til bare diesel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dieselsystemer har godt av å få ekstra smøring en gang imellom. Har hatt lastebil og der brukte jeg en liter 2-takts olje i en tank(300liter) en gang imellom om vinteren når jeg brukte sprit i dieselen for å hindre frysing. Spriten tørker ut dieselen og tar bort litt av smøringen.

Vet også at eiere av amerikanske Ford diesel vans og pickups på 90-tallet anbefales å bruke dette for å forlenge levetida på dieselpumpa.

Skulle tro at det ville bli omtrent det samme med dette deivstoffet. Litt 2-taktsolje en gang i mellom i systemet fungerer nok fint. Er ikke helt sikker på doseringen, men kanskje andre kan si noe om dette...

Er ikke sikker på om jeg ville gjort dette med en dieselbil med katalysator, da jeg ikke vet om denne ekstra olja i dieselen tar knekken på kat'en. Kanskje noen vet det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene bilen er en 2000 modell 1,9tdi og den viser ingen tegn til problemer, den andre er ganske gammel diesel uten turbo fra tidlig 90tall og den går også reint og fint. Samtlige på teknisk avdeling for widerøe i sandefjord bruker jet-a1 enten til å å fyre hjemme eller på bilen, men om det er helt lovelig vet jeg ikke...... bilen var inne på stor service med full tank på jet-a1 og kjørt på det hele året og de merket ikke noe.

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår