MorganX Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Skjønner ikke hvorfor de som er proffe på lakkering skal "dizze" de som ikke kan lakkere,men har lyst til å vite hvordan man gjør det og om ord og utrykk. Er ikke dette forumet for ting man lurer på da,og hvis man synes folk spør om mye rart så la vær med å komenter det. Noe av grunnen til at man mekker bil selv eller lakkerer i stedet for å sette den bort på verksted er jo for føle at man får til ting og se resultater på godt og vondt,og så er det jo kos å ha en hobby man kan utvikle seg i og bli til det bedre. Bare min lille mening om saken. Mvh. Morgan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Autotune Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Dizzer ingen, men som jeg sa så går det ikke å lære bort billakkering på et forum. Lakkering er et yrke som tar mange år å lære, og det er vanskelig for fagfolk å ta alle ting helt ned til skolenivå, når man er vant til faguttrykk osv. Mener jeg har svart greit på spørsmålene som har blitt stillt, men det er greit, jeg driter bare i å svare når dere skal være så hårsåre. Kjøp dere fagbøker om billakkering, og les litt om faget, og produkter som brukes, så blir det lettere. Det er en grunn til at det står merket"only for professional use" på lakkprodukter. Det er min mening, og takk for meg. Siter The Power of Six Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Høres ut som Autotune kanskje er litt overarbeidet.. Til vanlig garasjelakkering trenger man ikek disse faguttrykkene.. Så man kan like gjerne gjøre det enkelt med en gang.. Nei, nå egynner Letterman. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Autotune Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Får ta det enkelt da. Det står på dunken om det er et HS eller et MS produkt! Siter The Power of Six Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orangemica Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Må bare si meg enig med autotune. en ting er jo at det er et innholdsrikt fag. en annen ting er jo at det er vanskelig å svare på hvor lenge man venter mellom hvert strøk, alt avhenger av temperatur(15og 30 grader er meget stor forskjell), Hvilken type herder, hvilken type lakk, o.s.v. en billakkerer vet når neste strøk skal legges bare ved og se og kjenne på lakken, det finnes ikke noen fasit på slik. dessuten hvis du sprøyter to støk akryl, og deretter sprøyter klarlakk, skal jeg iallefall garantere at det ikke blir noe blankere av den grunn, heller tvert imot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vw-Power Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Det finnes en sort tett fage som er beregnet for klarlakk og en for uten klarlakk, Legges det på klarlakk på den som ikke skal ha så blir det matt eller noe i den dur! + at du har metallic som du må ha klarlakk over Siter 1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤ 1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤ 1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orangemica Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Det finnes en sort tett fage som er beregnet for klarlakk og en for uten klarlakk,Legges det på klarlakk på den som ikke skal ha så blir det matt eller noe i den dur! ALTSÅ: Det er hovedsaklig to typer lakk på markedet. base+klarlakk: der legger man fargen først, og den blir matt når den tørker, deretter sprøtes det klarlakk for og få den blank. denne metoden kan brukes på alle farger , metallic eller ikke. også har har man 2 komponent akryl. det er kun tette farger (altså ikke metallic) der legges kun to strøk så har man farge med glans, da trengs ikke klarlakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vw-Power Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 ALTSÅ: Det er hovedsaklig to typer lakk på markedet. base+klarlakk: der legger man fargen først, og den blir matt når den tørker, deretter sprøtes det klarlakk for og få den blank. denne metoden kan brukes på alle farger , metallic eller ikke. også har har man 2 komponent akryl. det er kun tette farger (altså ikke metallic) der legges kun to strøk så har man farge med glans, da trengs ikke klarlakk. Enig!! Siter 1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤ 1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤ 1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoilOver Skrevet Mai 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 bump... oppdatert hovedinnlegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Use the force Luke, use the force. hehe det er slik det er. Nok ingen som har stoppeklokke i lakkboksene. Ps, jeg har ikke sovet på 30 timer birthday Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DiRtBaG Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Rolig nå folkens!! hehe lærte mye uansett jeg! hs og ms ikke bland!! "tørkerull på kjøkkenet og toalettpapir på dass" Siter Mercedes 190 volvo 460 t (prosjekt) golf GTI 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OddArne Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Klarlakk oppå Hs-lakk? Går neppe bra. Det går faktisk MEGET BRA.. Klarlakken er et HS produkt.. Generelt. finst eit mindre utvalg av MS klarlakker, men det er stort sett HS. Autotune: Å blande herder til MS og HS lakker går også utmerket bra. (bruk maske) Ripefast klarlakk har tilpassede herdere.. HS og MS ja.. For dei som er spinnvill på det enda, so handler det om tørrstoffinhaldet i lakken. Det går ikkje å kjøpe ei bok om lakkering og lese seg til å bli flink. Tørketid er ca 6 timer i 20c ved normal luftfuktighet, men etter 2-3 timer kan du sette den ut i sola, og da får du plutseli fart på sakene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Dizzer ingen, men som jeg sa så går det ikke å lære bort billakkering på et forum.Lakkering er et yrke som tar mange år å lære, og det er vanskelig for fagfolk å ta alle ting helt ned til skolenivå, når man er vant til faguttrykk osv. Mener jeg har svart greit på spørsmålene som har blitt stillt, men det er greit, jeg driter bare i å svare når dere skal være så hårsåre. Kjøp dere fagbøker om billakkering, og les litt om faget, og produkter som brukes, så blir det lettere. Det er en grunn til at det står merket"only for professional use" på lakkprodukter. Det er min mening, og takk for meg. Den holdingen der blir fin når du trenger hjelp engang...:) Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Jeg må si meg enig med Autotune. Men uannsett OddArne Hvor har du fått den informasjonen hen? Og hva er det du snakker om. Litt greit å si, hvilke produkter du refferer til. Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Autotune Skrevet Juni 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2006 Vet ikke hvilken utdanning OddArne har, eller hvilken erfaring ha har med lakk? Ja visst kan lakken tørke med å blande HS og MS, men man kan få uheldige reaksjoner avhengig av hvilke fabrikat man bruker. Produsentene garanterer ikke resultatene om man mikser og trikser med HS og MS om hverandre, og da er det vel best å bruke det man skal. Har selv ved feiltagelse blandet MS herder i HS klarlakk, og jeg fikk en MEGET lang herdeprosess, men det ble tørt. Dersom man sprøyter en MS klarlakk rett over en bløt HS klarlakk, eller omvendt vil man få en reaksjon mellom produktene. Og ja, jeg bruker maske. Det har jeg gjort i 12 år, og på ca 600 biler i året. Siter The Power of Six Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.