Gå til innhold

Tørketider på lakk

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

Søkte på "tørketid" og fant kun 3 tråder om tørketid, ingen ga svar. En av trådene var det kun et svar med: "les på boksen eller spør forhandleren".

 

Men, kanskje noen her som kan hjelpe med å gi et svar, en gang for alle? Noen må det vel være, siden mange her driver med lakkering profesjonelt.

 

1. Hvor lenge bør lakken på bilen få herde, hvis en lakker bilen i en vanlig garasje (altså ikke en lakkboks med vifter og god tørk, men med samme kriterier som under) ?

 

2. Hvor lang tid skal lakken tørke før en tar på klarlakk (ja, vi vet alle tørketid er avhengig av romtemperatur, men kan noen tipse oss om ca. tørketid, om vi går ut fra en temperatur på 15-30 grader, i en vanlig garasje med vanlig utlufting, og vanlig luftfuktighet).

 

3. Hvor lang tid må en vente før en tar på et nytt lag med klarlakk?

 

(De av dere som absolutt skal bidra med "ring til forhandler" eller "les bruksanvisning" kan heller hoppe over denne tråden. Da hadde det ikke vært noen vits i å spør om hjelp på forumet) :)

 

Edit: Da samler jeg litt av informasjonen dere har gitt her, sånn at det blir lettere for andre å finne den frem.

 

1. Beregn ca 1 døgn i tørketid.

 

2. Klarlakk kan legges på når basefargen er matt.

 

Base + klarlakk: der legger man fargen først, og den blir matt når den tørker, deretter sprøtes det klarlakk for og få den blank. denne metoden kan brukes på alle farger , metallic eller ikke.

 

2k akryl: Kun tette farger (altså ikke metallic) der legges kun to strøk så har man farge med glans, da trengs ikke klarlakk.

 

3. Ca 5-10 min mellom hvert strøk klarlakk.

 

HS = High solid

MS = Medium solid

 

Husk på å ikke blande HS og MS produkter. Bruker du MS lakk, må du bruke MS klarlakk, og samma greia hvis du bruker HS.

 

Noen korrigeringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men om en har lakket med en hvit farge som ikke trenger klarlakk (men som skal få det alikevel for å få en mer beskyttet lakk og glans), så blir jo hvit fargen ikke matt uansett, hvordan skal en da se det? Derfor jeg er litt iherdig på det med "hvor lenge en skal vente" på generelt, teoretisk grunnlag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lakker med 2k acryl "vanlig" lakk, og skal ha ekstra glans og beskyttelse kan du enten blande klarlakk med litt farge i siste strøk i forhold 80%-20%. Eller du kan vente 15min etter siste strøk farge, og så sprøyte klarlakk over.

Husk på å ikke blande HS og MS produkter.

Bruker du MS lakk, må du bruke MS klarlakk, og samma greia hvis du bruker HS.

The Power of Six

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting er uvesentlig å vite.

 

Når jeg går til min lakkforhandler.

Sier jeg hva jeg skal ha, dersom jeg ikke er sikker.

Spør jeg om det går overens.

 

Og dem har ikke sviktet meg ennda

Første gang jeg kjøpte lakk viste jeg ingenting.

Jeg spurte dem i butikken. Fungerte greit det.

Livet er ikke så vanskelig.

 

Det er bare visse ting, man bør vite når en arbeider som lakker.

Og har produkter stående.

 

(Min mening)

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dere gidder å holde på med ting dere ikke har den minste greie på.

Kan jo ikke lære folk billakkerer-yrket skriftlig her på forumet.

HS = High solid

MS=Medium solid

Så nå kommer vel spørsmålet om hva High solid, og medium solid er.....

 

 

Ehhh... ok.. unnskyld for at jeg spurte da! fint at dere proffer deler kunnskapen deres med andre (mye)

 

Trenger jo ikke nevne HS og MS da.. hvis dere ikke vil at vi skal lure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår