Gå til innhold

327cid - spørsmål om denne!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hm.. ok, noen sier at det ikke er mye vits i å montere presse på SB fordi man ikke kan kjøre på skikkelig trykk.. regner med de mener pga. tykkelsen på sylinderveggene i fohold til på en BB ? jeg hadde tenkt å dra på city'n da ja. men siden det er meldt regn og luftfilteret mitt står åpent gjennom panseret så skipper jeg det nok..

Det er vårmønstring da DynaCore! og natt til søndag er det NightCruising..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. ok, noen sier at det ikke er mye vits i å montere presse på SB fordi man ikke kan kjøre på skikkelig trykk.. regner med de mener pga. tykkelsen på sylinderveggene i fohold til på en BB ? jeg hadde tenkt å dra på city'n da ja. men siden det er meldt regn og luftfilteret mitt står åpent gjennom panseret så skipper jeg det nok..

Det er vårmønstring da DynaCore! og natt til søndag er det NightCruising..

 

Skal ikke utale meg for bombastisk anngående SBC, ettersom jeg ikke driver med det selv.

 

Men ting kommer jo ann på hvor mye hk du er ute etter å ha. En sb med presse og 450hk, vill i 99% av tilfelene gå bedre enn en som suger luften selv. Du vill ha kreftene så si fra 1000omdreininger og opp, mot kanskje 3500+ på en sugemotor.

 

Problemet er vell egentlig at det er forholdsmessig dyrt å bygge en gatevenlig sb med si 550hk med presse, mot en bb med samme effekt. Bb vill du ikke trenge pressen på for å få den effekten å fremdeles ha bunndrag i bøtter og spann. Noe av vekfordelen sb har forsvinenr jo også når man setter en presse oppa den. Så antar mange vill heller koste på seg en weiand 8.71 på en bb når de først skal ha presse og dermed ha 750hk+

 

Hva anngår din egen motor så vill du måtte bytte topper + kam for i det hele tatt å kunne bruke en presse. Ville nok heller solgt 327 for en forholdsvis stor slump med penger, for så enten å bygge en pressemotor fra bunnen av eller kjøpe ferdig.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. ok, noen sier at det ikke er mye vits i å montere presse på SB fordi man ikke kan kjøre på skikkelig trykk.. regner med de mener pga. tykkelsen på sylinderveggene i fohold til på en BB ? jeg hadde tenkt å dra på city'n da ja. men siden det er meldt regn og luftfilteret mitt står åpent gjennom panseret så skipper jeg det nok..

Det er vårmønstring da DynaCore! og natt til søndag er det NightCruising..

 

Hvis du skal få mye trim for lite penger, er kompressor tingen. Har et par garasjekompiser som har montert dette, og de som ikke har kjørt en kompressormatet SBC vet ikke hva de snakker om.

 

Den ene bilen er en Volvo 242 med en 350cid motor. Den monterte de kompressor på i vinter, uten noen andre forandringer. Kun "bolt on". Bilen var ikke noen rakett før, men nå er det virkelig drag i den. De kjørte Street Legal med den på Hønefoss i helgen.

 

Den andre bilen er en -79 Buick med ZZ4 SBC motor og kompressor. Først satte han på en kompressor uten andre modifieringer. Utrolig hvor mye ekstra det gjorde. Neste steg var litt større kompressor, nye lavkomp stempler og nye topper... Nå er det nesten så han har hjul løft i starten!!!!! Litt mere tuning og bedre feste... Da tror jeg vi får se den med et lite hjul løft på Summer Nats - Gardermoen til sommeren...

 

Du kan kjøre rundt i 17.mai tog med bilen på dagtid med din mor som sjåfør. Så enkle er de i drift til det daglige, og når man tramper til.... Da er det reaksjon umiddelbart! Her er det ikke som med turbomotorer som man må vente på trykket....

 

Ta en titt på denne siden, her er den Buick'n jeg snakker om... http://www.jv-racing.com/ Send Jon en epost, så får du vite alt du trenger om denne type trimming...

 

Jeg skal ha meg et slikt oppsett selv en gang i fremtiden.... Helt frelst etter en testtur i Jon sin Buick!:driving

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er montert shiftkit på bilen min, men jeg synes den girer fryktelig tregt fra 1-2 gir! er det noe jeg kan gjøre for å øke hastigheten på giringa der? synes den ligger lenge på veldig høyt turtall før den endelig smeller i 2. gir..

 

Sjekk at du ikke har en vakumlekasje... Om du ikke har det, få sjekket om vakumklokken på girkassen virker, eventuelt bytt den. Antar du har nok olje på kassen, om du ikke har det vill den også være treg med å gire.

 

Hvis bilen veier 1000kg med motor, så kan du trimme 327en mye mer uten å bekymre deg om manglende dreimoment...

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk amcars! jeg skal sende Jon en mail jeg ;)

 

Tjekk: Bilen ble bygd i år 2000 i sverige, og taksenka der. siden det har den bare blitt kjørt. aldri fått ettersyn stakars!

 

T/A 455: hmmm.. da må jeg nok tilkalle eksperthjelp fra US Autoparts i Trondheim. Jeg har aldri sett på ei sånn girkasse før og er som sagt relativt ny i gamet. men takk for tips og info!

Ang. vekta på bilen så skal jeg ikke si noe for sikkert enda. men med tanke på at bilen veier 1120 kg ORIGINAL, så skal man ikke se bort ifra at den veier rundt 1000 - 1100 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal "slipptrykket" på radiator-toppa være på en 327? jeg synes min koker fryktelig fort! selvom hele sytemet er åpent, radiatoren er akkurat passe og viftene går konstant, så koker den omtrent med en gang..

 

Har du husket å ha på blyerstatning?

 

Uten det vill ventilene bli varem å det kommer til å koke lett

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du husket å ha på blyerstatning?

 

Uten det vill ventilene bli varem å det kommer til å koke lett

øh, det har jeg ikke hørt at jeg må bruke en gang :S men det som er så snedig er jo at toppa er dritløs, og når den "koker" og jeg åpner så spruter det lunka vann over alt :P brant meg no jævli en gang men ikke senere... så jeg lurer litt på det der egentlig! har ikke temp. måler heller da forstår du :( så vanskelig å si tempraturen enda! ingenting virker som det skal i nova'en enda.. rullende prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER toppene på motoren løse? Burde jo ikke starte engagn da, tviler litt på de er løse men...

 

 

Alle amerikanske motorer med topper fra før 1972 må du bruke blyerstatning på. Europeiske og Japse biler er det vell alle før 1985 eller noe....

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neineinei, ikke toppene! den toppa på radiatoren jeg snakker om ;) den fjæra der er dritslapp.. hm.. jeg har ikke hørt om at folk bruker det en gang jeg! hehe... men skal spørre litt rundt om hvor mye det har å si for motoren :) har et par andre gamle biler som "krever" det.. men har aldri brukt blyerstatning for å være helt ærlig! og ingen av de har tatt noe synlig skade av det i allefall :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår