Gå til innhold

327cid - spørsmål om denne!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei! jeg er relativt ny i gamet med amerikanere osv. selv har jeg en 1962 Chevy Nova som jeg aldri får vite nok om. kjenner blir helt vill i blikket når de ser den fordi den er så ombygd. men det som intresserer meg er jo hovesaklig det jeg ikke vet enda. og det er mye om motor og drivverk dersom dette ikke blir fastslått før jeg får plukka ut motoren å sett selv.

 

Men dette vet jeg: det er en 060 borra 327cid (tilsvarende 338cid? ikke stroka!) porta mussepig topper, holley 750 vakuumgasser, torker 2 innsug, kvasskammer, headers og den resten typiske "trimmen" som 3" eksos og luftfilteret. uansett, det jeg er nysgjerrig på å vite er følgende; hva yter en slik motor? det står 360 hk org i Chevy-boka jeg har hjemme.. men er dette sant? og hva vil den yte med det som er gjort med motoren? og hvor mye mer kan jeg få ut av den uten å supercharge?

 

Girkassa er foreløpig en preppa TH350 (3 girs) og 4.11 utveksling.. men kun en 10-bolts bakende fra en 76 chevy som jeg ikke aner hva er..

Hva vil dette drivverket tåle av effekt?

 

Hadde satt stor pris på tilbakemeldinger fra andre amcar frelste.

"kanskje" dere kan lære meg en ting eller alt dere vet?

 

Mvh Frans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jada, bilen er kjempeartig! var på treff med den og da fikk jeg vite veldig mye om karosseri osv. men ingen visste særlig mye om motor der og da.. så er bilen satt opp for dragrace osv så jeg er litt nysgjerrig på å vite hva det er for maskineri jeg har da vettu.. kan jo legge med noen bilder så folk vet hva det er snakk om!

 

IMG_46281.jpg

 

nova.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De orginale 360 hesten kan du regne med er reelt maks 300hk, regnet om til dagens beregnings metode. 400hk er vell mulig å klare med de toppene, men er veldig lite sannsynelig at det er så mye. Mer sannsynelig er nok kanskje (hvis alt er riktig) ca 360 ærlige hk.

 

Kan få nesten så mye hk som du vil, er pengboken som avgjør til slutt...

Uten overmating vill du etterhvert miste alt av kjørbarhet på gaten, men hvis bilen hovedsaklig skal brukes på stripa spiller det jo liten rolle. Enkelt forklart så mister du like mye dreimoment på lavt turtall som du får hk på høyt turtall. Ergo er det ikke sikkert bilen vill gå noe raskere pga at bakakselutveksling og stallspeed på converteren må tilpasses turtallsområdet.

 

En kammerat av meg har hatt en bil slik som din med en Aliston hel aluminium V8 på 10 liter, gikk på metanol. ca 2000hk og mer dreimoment enn dynoen hadde sjangs om å vise. Forsvant ut av skalaen på 2000 omdreingner da var dreimoment på ca 2600nm. Bilen kunne ikke stå i gir når de skulle starte ved grannen pga at momentet bare skjøv bilen freover uavhenging av bremsene . :D

 

 

Orginal akselen til din bil er sannsyneligvis en 7,5 10 bolt aksel, disse er ganske svake, men kan nok holde i en lett bil. Om du er heldig er det en 8,5 10 bolt, eller kanskje 12 bolt aksel. 8,5 akselen holder ca 600hk, 12 bolt noe mer. Men for seriøst med hk, så er det 9 toms ford som gjelder. Alle Gm akslene vrir seg oppover når det blir nok hk, å der er det ikke særlig med plass :shake

 

 

Girkassen kan tåle mye, men er helt avhengig av hva som er gjort med den, er det kun et shift kit, så er den ikke særlig sterk. Men med den lette bilen som du har er det utrolig hva ting kan tåle.

 

Tøff bil foresten :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De orginale 360 hesten kan du regne med er reelt maks 300hk, regnet om til dagens beregnings metode. 400hk er vell mulig å klare med de toppene, men er veldig lite sannsynelig at det er så mye. Mer sannsynelig er nok kanskje (hvis alt er riktig) ca 360 ærlige hk.

 

Kan få nesten så mye hk som du vil, er pengboken som avgjør til slutt...

Uten overmating vill du etterhvert miste alt av kjørbarhet på gaten, men hvis bilen hovedsaklig skal brukes på stripa spiller det jo liten rolle. Enkelt forklart så mister du like mye dreimoment på lavt turtall som du får hk på høyt turtall. Ergo er det ikke sikkert bilen vill gå noe raskere pga at bakakselutveksling og stallspeed på converteren må tilpasses turtallsområdet.

 

En kammerat av meg har hatt en bil slik som din med en Aliston hel aluminium V8 på 10 liter, gikk på metanol. ca 2000hk og mer dreimoment enn dynoen hadde sjangs om å vise. Forsvant ut av skalaen på 2000 omdreingner da var dreimoment på ca 2600nm. Bilen kunne ikke stå i gir når de skulle starte ved grannen pga at momentet bare skjøv bilen freover uavhenging av bremsene . :D

 

 

Orginal akselen til din bil er sannsyneligvis en 7,5 10 bolt aksel, disse er ganske svake, men kan nok holde i en lett bil. Om du er heldig er det en 8,5 10 bolt, eller kanskje 12 bolt aksel. 8,5 akselen holder ca 600hk, 12 bolt noe mer. Men for seriøst med hk, så er det 9 toms ford som gjelder. Alle Gm akslene vrir seg oppover når det blir nok hk, å der er det ikke særlig med plass :shake

 

 

Girkassen kan tåle mye, men er helt avhengig av hva som er gjort med den, er det kun et shift kit, så er den ikke særlig sterk. Men med den lette bilen som du har er det utrolig hva ting kan tåle.

 

Tøff bil foresten :)

 

For å være helt ærlig er jeg veldig usikker på hvilken bakaksel det er.. siden forrige eier bare hadde rævvkjørt bilen og ikke brydd seg om å ta vare på den eller vite noe om den.

Girkassa mi er preppa med shiftkit.. og jeg vil ANTA at det er bygd for å tåle det motoren yter i allefall! for resten av bygget er rett og slett... perfekt!

En svenske som bygde bilen i år 2000, og siden har den bare forfalt så nå er den ikke så bra lengre.. Men det er der jeg kommer inn å skal gjøre alt i min makt for å få bilen til å bli en råtass igjen!

Selv om dette ikke er relativt så kan jeg jo skrive det alikavell..

Den er en "halvmeter" kortere enn andre '62 nova'er. opprinnelig var bilen en 4-dørs, men den er ombygd til 2 som dere sikkert ser. men det er IKKE bytta til 2-dørs dører. det er de originale 4-dørs dørene som står i enda. og man trenger ikke være særlig flink for å se at det er gjerne ikke plass til ei sånn dør til bak der(?)

i tillegg er hele bakenden ombygd. skjermene er langt ifra originale og den er bredda i festene på skjermene.

 

 

Dette sier jeg ikke FOR SIKKERT siden jeg selv vet veldig lite om bilen enda! men det er dette kjennere sier til meg!

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at taket går ut over frontruta.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår