Gå til innhold

skal kanskje kjøpe en volvo!

Ranger emnet


Trygve_

Anbefalte innlegg

164 med forgasser (er du sikker på at det er to?) har stort sett en betydelig svakhet, nemlig bensinforbruket... Innsprøytning (B30E) skal være en del bedre i så måte. Ellers er jo dette en solid maskin - i prinsippet sekssylindret versjon av evighetsmaskinen B18/B20. Jeg har ikke inntrykk av at tilgang på deler er noen grunn til å la seg avskrekke. Andre kan sikkert si noe mer om dette og evt andre svakheter.

 

Jeg vurderer selv "på lengre sikt" å kjøpe en 164. Jeg mener at 40-50.000, kanskje mer, kan være akseptabel pris for "rett bil".

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg mente ikke akkurat å tvile på om du kunne telle forgassere! ;)

 

Mulig jeg tar feil her, men da mistenker jeg at det ikke er noen helt original motor. Forgassermotoren til 164 heter B30A, og jeg antar at "A" står for en - hadde det vært to originalt, ville jeg tro at det skulle være "B".

 

B30A har originalt 130 hk DIN (145 SAE), B30E 160 hk DIN (175 SAE).

 

Å sette i en firer har blitt gjort en del ganger - plassen i motorrommet er dessuten ganske rikelig. Men det blir jo også et spørsmål om girkasse og nødvendige tilpasninger der.

 

Hvis B30-motoren virker bra, ville jeg av prinsipp stemme for å beholde den. Det er jo tross alt sekssylindret motor som var "poenget" med 164.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

164a er en herlig bil.

Elsker disse bilene.

Motoren er knall solid, men den veier litt da.

Uansett. Bilene ligger høyt i pris når dem er i god stand, og der skal dem også ligge slik at seriøse folk kan kjøpe og bevare dem.

Er ikke så voldsomt mange av disse bilene. :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår