Gå til innhold

Hvordan fjærne dekaler?

Ranger emnet


bærmingrud

Anbefalte innlegg

Venligvis er jo dekaler laget av plast.. dvs klistremerker..

Finnes jo endel firmabiler der ute med STORE klistreemerker på siden.

politiet bruker det samme på sine biler..

 

En jeg kjenner på et verksted sto for en liten tid tilbake en hel dag med varmluftpistol og kniv og fjernet klistremerkene til en x-firmabil. Han som hadde kjøpt bilen orket ikke stå så lenge..

Det tar tid, men er fullt mulig. Dette trenger du:

-En god varmluftpistol.

-En skarp kniv.

-Gjerne noen tynne hansker i hud (TIG-hansker f.eks.) Du vil bli sår på fingrene av den varme plasten, og alt limet.

 

Du kutter IKKE inn mot lakken noe sted, du bare bruker kniver til å lage snitt hvis du løsner litt for brede biter om gangen. Eller til å få tak i et hjørne.

 

Etter du er ferdig med å fjerne klistremerkene, så må du ofte vaske med parafin eller whitesprit hvis det henger lim igjen. evt. annen tynner.

Til slutt er det polering av bilen.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du behøver ikke bruke kniv - kniv på lakk kan fort gå galt. og hvis du først skal bruke kniv så bruk tapetkniv.

 

Først varmer du selve dekalen/klistremerker med varmluftpistol, dette vil som regel få plastikken til å krympe slik at du får tak i hjørner slik at du kan dra av merkene hele.

 

Så foreslår at du bruker flytende limfjerner og en microfiberklut til å fjerne gjennværende lim - ha en lett hånd når du bruker microfiberkluten slik at du ikke riper lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...............................................

 

....Du kutter IKKE inn mot lakken noe sted, du bare bruker kniver til å lage snitt hvis du løsner litt for brede biter om gangen. Eller til å få tak i et hjørne.

 

..............

 

Som jeg sa.. Kniv vil man vanligvis måtte bruke litt uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet dekaler som dette, og om de ikke er ALT for gamle, så anbefaler jeg rett og slett og starte i et hjørne og bare dra de av uten varmepistol.

Med varmepistol blir limet og folien bare seigere og dra av (kan hjelpe med varme om den er sprø)..

 

Riv ALLTID av folien i en 180* Vinkel. Altså, rett bakover av der den lå. Ikke dra for fort, men dra gjerne av mye om gangen for at det ikke skal revne like raskt!

 

Bruk "Label Off" fra Biltema for å fjerne limrester. Sprøytes på, vent i 1 min, sprøyt på igjen og begynn og ta av, gjerne med svamp/børste av noe slag..

 

Lykke til!

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke en slaks slipe maskin, husker ikke hva de heter men det er et gummi hjul som er myk som du kan bruke, dette skader ikke lakken men fjerner dekaler fortere enn å stå med varme pistol. Kan få kjøpt det på biltema

Opel <3

 

Nordmenn er i ferd med å gjøre bilen til et slags familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår