Gå til innhold

Min 244 (284?)

Ranger emnet


VCE

Anbefalte innlegg

Jeg har en drøm... :D og den blir forhåpentligvis en realitet iløpet av våren/sommeren...

 

Det er en del jobb, men relativt lite rust. Bilen står selativt strippa i påvente av en grundig vask, rustsveising og lakkering. Men første post på programmet er tilpassing av motor og girkassefester.

 

 

Tok med kameraet i verkstedet i dag, men glemte å ta oversiktsbilder...

 

HVEM sa at Chevy SMALLBLOCK var en STOR motor?!?! Sorry for store og blurry bilder...

 

PICT0444.JPG

 

PICT0445.JPG

 

PICT0446.JPG

 

PICT0447.JPG

 

Motoren på bildene er en havarert 305 (5 liter).

 

Motoren jeg skal bruke er en generasjon 1 350 og er av de siste som ble produsert i mexico, så den har 4 bolta rammelagerbukker, relativt gode innsugs og eksoskanaler og desverre bare 8.5:1 i komp.

 

Innvendig er alt av lagre og tettinger byttet, nytt register og ny kam med stor løftehøyde(+ 6mm). Forgasseren er en Edelbrock 650cfm fra en volvo penta båtmotor som sitter på er Edelbrock Preformer aluminiums innsug. Etterhvert blir det datasprut på motoren.

 

Nye headers er på veg:

 

headers.jpg

 

Jeg har kjøpt girkasse som er på veg fra Grimstad "as ve speak"... Det er en TH 355, forsterka 3 trinns automat med lockup.

 

Budsjett: Tja, si det... ca passe!

 

Utgifter til nå:

 

Bil

6 500 kr(?)

Motor

-6 500 kr :D

Kam, lager, løftere, register, innsug, bunnpakninger

5 400 kr

Forgasser

1 000 kr

Headers

1 870 kr

Girkasse

3 000 kr

Motorfester

510 kr

Girkassefeste

378 kr

Motorfestebraketter

Freebie! :D

Topper (64cc forbrenningskamre og 2.02"/1.6" ventiler)

5 000 kr

Toppdeksler m/monteringsdetaljer og breather

520 kr

Svingningsdemper

825 kr

Fuelcell

2 515 kr

Shifter

1 415 kr

Luftfilter og inntak

1 512 kr

Gasswire-brakett

260 kr

 

 

Foreløpig sum:

24 205 kr <- den her tror jeg ikke jeg har godt av å vite etter hvert...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fett! var jo god plass til en v8'er oppi der da! blir kult å følge dette prosjektet utover!! stå på og ta masse bilder!

kult at du tar med priser og kostnader!

 

har denne v8'ern stående, kanskje gjøre det samme som deg? hmm...

DSC00059.jpg

 

mvh thomas.

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man først gjøre noe, så gjør det orntlig! :D

 

Motoren er jo bredere enn en Volvo B23, men den er like lang og MYE lavere.

 

Er den noen som vet hvordan BT mener om modifisert torpedovegg? Jeg må nok "masere" litt for å fo motoren så langt bak som jeg vil ha den. Jeg vil ha 50% av motoren bak center på forhjulene.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har 175 HK og 275 pund-fot moment originalt, med de mods som jeg har gjort regner jeg med å komme i området rundt 200 HK...var det ikke 220 HK som var maks i 240? :D:D:D:D:D:D

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200hk uten ventilerte skivebremser og 220hk med ventilerte skivebremser også må motorens vekt være inna for maks vekt lasta på forhjulstillinga,240 diesel fjærer og stag.. det trur eg er alt som skal til for å få godkjent v8 i 240..vist eg ikkje tar mykje feil..

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motoren er HAVARERT! Gravrust i kjølevannskanaler, gravrust i sylindere - med gjennomslag på ene i tillegg til at den er borra maks. Jeg brukte slegge for å få ut de hydrauliske ventilløfterene...

 

EDIT: Det er ikke koks, det er rustbeskyttelse! :D det sto vann til oppunder toppdekslene...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøft!artig noken bygger 8èr og :volvsmile

 

hoho klokt å ikkje rekna ut ka det vil kosta deg i motor osv...

hehe det har eg gitt opp for leeenge sia :tannløs

 

lykke til vidare!

volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt

volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;)

volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død

volvo 940/s90 - my blue pearl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der var du på gang gett.. :D driver som kjent å lager eksos på min om dagen..

 

litt inspirasjon til deg ; her havner min (nei de toppdeksla skal ikke brukes)

Picture%20001.jpg

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår