Gå til innhold

hvor mye har innpress å si?

Ranger emnet


jallis

Anbefalte innlegg

har en civic sedan, med innpress på 45.

 

blir det katastrofe om jeg kjøper meg felger med et impress på 35?

blir felgene lenger ut eller lenger inn i skjærmen?

live fat, die young, and leave a big, fat, corpse...

 

->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:)

x: honda civic lsi

x:mazda 1,6 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpress er avstanden mellom senter av felgbredden og felgens anleggsflate mot navet. Et innpress på 0 vil si at anleggsflaten mot navet er nøyaktig i senter av felgens bredde. Dette blir litt upraktisk, ettersom felgen vil bygge like mye "utover" som "innover". Dekk/felg stikker jo tross alt INN i hjulhuset.

 

no_offset.gifinset_wheel.gifoutset_wheel.gif

 

Venstre bilde: innpress 0

Midterste bilde: lavt innpress

Høyre bilde: høyt innpress (faktisk på minussiden, ettersom felgens senter ligger lenger ute enn navets anleggsflate)

 

Et lavt innpress vil øke sporvidden, og derfor være "stødigere" (les: gi bedre kjøreegenskaper), men også gi mer slitasje på foringer og denslags. Kraft ganger arm.

 

Et høyt innpress gjør det motsatte; smalere sporvidde, men mindre slitasje på foringer o.l.

 

Har man felger med (for) lavt innpress kan man valse hjulbuene eller sette på breddere, mens det er en smule vanskeligere å gjøre hjulhusene større om man har for høyt innpress ;) Isåfall må man bruke spacere (tilleggsplater mellom navet og felgen) for å flytte hjulet lenger ut/gjøre innpresset mindre. Den lovlige grensen for endring av sporvidde er 7,5mm på hver side, altså 15mm totalt. Går du utover dette må du vise bilen hos Biltilsynet for godkjenning. Større endring av sporvidden går altså fint an (i Danmark opererer de f.eks. med 10mm på hver side), det blir bare litt mer pes.

 

Håper jeg forklarte sånn passe forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpress er avstanden mellom senter av felgbredden og felgens anleggsflate mot navet. Et innpress på 0 vil si at anleggsflaten mot navet er nøyaktig i senter av felgens bredde. Dette blir litt upraktisk, ettersom felgen vil bygge like mye "utover" som "innover". Dekk/felg stikker jo tross alt INN i hjulhuset.

 

no_offset.gifinset_wheel.gifoutset_wheel.gif

 

Venstre bilde: innpress 0

Midterste bilde: lavt innpress

Høyre bilde: høyt innpress (faktisk på minussiden, ettersom felgens senter ligger lenger ute enn navets anleggsflate)

 

Et lavt innpress vil øke sporvidden, og derfor være "stødigere" (les: gi bedre kjøreegenskaper), men også gi mer slitasje på foringer og denslags. Kraft ganger arm.

 

Et høyt innpress gjør det motsatte; smalere sporvidde, men mindre slitasje på foringer o.l.

 

Har man felger med (for) lavt innpress kan man valse hjulbuene eller sette på breddere, mens det er en smule vanskeligere å gjøre hjulhusene større om man har for høyt innpress ;) Isåfall må man bruke spacere (tilleggsplater mellom navet og felgen) for å flytte hjulet lenger ut/gjøre innpresset mindre. Den lovlige grensen for endring av sporvidde er 7,5mm på hver side, altså 15mm totalt. Går du utover dette må du vise bilen hos Biltilsynet for godkjenning. Større endring av sporvidden går altså fint an (i Danmark opererer de f.eks. med 10mm på hver side), det blir bare litt mer pes.

 

Håper jeg forklarte sånn passe forståelig :)

 

Hadde vært konge om du fikk bildene til å virke, får dette med innpress er noe jeg er litt utav fokus på ;) Så vært greit å få lære det en gang for alle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lavt innpress vil øke sporvidden, og derfor være "stødigere" (les: gi bedre kjøreegenskaper), men også gi mer slitasje på foringer og denslags. Kraft ganger arm.

 

Et høyt innpress gjør det motsatte; smalere sporvidde, men mindre slitasje på foringer o.l.

 

På biler med liten skrubbradie, kan endring av innpress gi dårlig resultat. På f.eks biler med negativ skrubbradie (typisk FWD biler) vil økning av sporvidden redusere skrubbradien enten mot 0 eller gå over til positiv, og kan dermed ende opp med å være "nummen på rattet" - lite tilbakemelding fra underlaget, eller dårlig varsel når du er på grensa av dekkets grep og ikke kjenner det på styringa mer. Ved å gå fra negativ til positiv skrubbradie, kan bilen f.eks bli forferdelig å kjøre, spore fælt, og en forstilling som var justert med spissing trenger nå spredning, og omvendt. (Tenk kjøremotstand, kraft ganger arm, hvorfor det var spissing/spredning i utgangspunktet, o.l.) Andre problemer kan være dårlig stabilitet under pådrag (FWD) og/eller bremsing. Det er en grunn til av vi maks får endre innpress 15mm totalt per aksel her i Norge, da det også påvirker andre ting enn bare skrubbradien.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår