Gå til innhold

sveise igjenn hull etter lister

Ranger emnet


sveigamekkar

Anbefalte innlegg

Jeg har fjernet listene på min opel manta b 1,8.

Noen plasser var de skrudd fast og andre plasser var de festet med noen hoder som jeg bare slipte ned.

 

Problemet er der det var skrudd fast, fordi der etterlatte det seg ett hull.

Hvordan skal jeg gå frem for å sveise igjen disse hullene.

Jeg har en frykt for at metallet skal slå seg hvis jeg bare durer på med sveiseapparatet.

 

Jeg vil helst høre svar fra de som kan dette og ikke fra noen som tror noe men som aldri har gjort noe lignende.7_361685279.jpg

 

her ser du bilde av listene

Det finnes to typer mennesker:

De som har Opel Og de som vil ha Opel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke bare bruke lite strøm å mer mating heller, må likdsom finne den gylne middelvei slik det ikke blir kald-sveis heller, er alltid greit å sveise litt på noen platebiter å stille inn apparatet sjikkelig. men så lenge du ikke brenner hull, går det greit så lenge du tar deg god tid.

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slip selve metallet minst mulig, gjerne bruk 3M rolloc (plast slipebørste for luftverktøy som fjerner lakk uten å ta metallet). Hullene blir vanskelige å sveise hvis platene er tynnslipt.

 

Sveis et til to punkt av gangen, og la punktet kjøle seg før du fortsetter.

det beste er å ikke bruke plate bak, for der samler det seg ofte fukt- som igjen fører til rust.

Start heller sveisen litt innpå platen og fyll igjen hullet med flere punkter(funker best på hull opptil ca 7mm, uten at det slår seg nevnverdig)

 

Slip sveisene forsiktig til de er kant i kant med platen, lys gjerne fra baksiden med en sterk lykt hvis mulig slik at du ser om det er porer/hull i sveisen.

Er det porer/ sveiser du et nytt punkt som tetter de og sliper ned på nytt. Sørg for å slipe kun på selve sveisepunktet, elelrs har platene en lei tendens til å bli veldig tynne.... Dremel med slipeskive burde funke hvis du ikke har bånsliper el.l på luft.

 

Børst punktene enten for hånd eller med maskin innenfra hvis mulig, grunn med enten syregrunning eller spraygrunning (all grunning er bedre enn ingen...) Få bilen lakkert utvendig og behandle med tynnstoff(tectyl)

Du bør ta tectylen til slutt da lakkernerne ikke liker søl der de skal jobbre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du fjerne lakken rundt og i hullet, snakker bare om 8-10 millimeter.

Deretter punktsveise (finn gjerne frem et stålstykke på samme tykkelse for å stille inn strømmen riktig) og heller ta deg god tid, enn å bruke lite strømm og mye mating. Bruker du mye mating må du slipe ned en god del sveis som er bortkastet tid. På en så tynn plate hadde jeg stilt inn MIG apparatet mitt på 60 Ampère kansje. Men som sakt, prøv deg fram på ei plate før du går løs på bilen.

As usual with cars:

Car owner: How fast can you make it go?

Tuner: How much you wanna spend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å finne den riktige balansen på strøm/mating ja..

Et annet tips jeg vil anbefale i tillegg til rensliping, pussing og slikt som må gjøres.

Det er aluminium. Jeg brukte selv en tykk bit med aluminium på baksiden når jeg skulle sveise igjen noen småhull.

Sveisen binder ikke til aluminiumen, aluminiumen gjør at varmen holder seg litt lenger, og den hindrer at du får "pinnsvin" på baksiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår