maxis Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Tenkte å bygge om til hydraulisk clutch i 242n når jeg først er i sving. Noen med erfariger her ang dette? Finnes jo orginalt i 200 serien men tror det kan bli vanskelig å få tak i orginale deler.. Har spekulert på ombygd pedal(i stål) ifra tidlig 740... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Bollocks Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Var en tidligere tråd her om en svenske som hadde hele oppskrifta på M90 i 240. Tror det står der.. Siter - 87' Toyota MR2 MK1 - 82' Toyota Starlet KP60 (rwd) - 85' Suzuki SJ413 Jordebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Den her du tenker på? Kopplingen får man bygga om till hydraulisk då 240:ns vajerstyrda koppling är dragande medans M90:n är konstruerad för en tryckande kopplinganordning och då är det lämpligt med en hydraulisk sådan. Man får såklart börja med att ta bort den gamla vajern och kopplingspedalen. Jag använde delar till hydrauliken från en högerstyrd 240 (som alla har hydraulisk koppling, liksom 260 och 240 GLT6 med manuell låda). Själva hydrauliken är inga problem att koppla in, tänk bara på att det bör vara slang en bit närmast slavcylindern så att det kan röra lite på sig. Täcklocket till huvudcylindern skruvas bort och huvudcylindern skruvas dit. Det finns lite olika modeller på huvudcylinder. En del delar bromsvätskebehållare med bromsservot och en del har en egen behållare, min är av den sistnämnda typen. Kopparröret är ett 1/4" bromsrör, nipplarna har M12*1-gänga och jag lyxade till det lite och ersatte gummislangen med en ny fin stålomspunnen. http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=45044 Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Den her du tenker på? Kopplingen får man bygga om till hydraulisk då 240:ns vajerstyrda koppling är dragande medans M90:n är konstruerad för en tryckande kopplinganordning och då är det lämpligt med en hydraulisk sådan. Man får såklart börja med att ta bort den gamla vajern och kopplingspedalen. Jag använde delar till hydrauliken från en högerstyrd 240 (som alla har hydraulisk koppling, liksom 260 och 240 GLT6 med manuell låda). Själva hydrauliken är inga problem att koppla in, tänk bara på att det bör vara slang en bit närmast slavcylindern så att det kan röra lite på sig. Täcklocket till huvudcylindern skruvas bort och huvudcylindern skruvas dit. Det finns lite olika modeller på huvudcylinder. En del delar bromsvätskebehållare med bromsservot och en del har en egen behållare, min är av den sistnämnda typen. Kopparröret är ett 1/4" bromsrör, nipplarna har M12*1-gänga och jag lyxade till det lite och ersatte gummislangen med en ny fin stålomspunnen. http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=45044 Har lest det der,men er ikke så altfor lett å oppdrive slike deler... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Burde ikke være vanskelig å finne en pumpe fra en annen bil, og tilpasse til vanlige bremsepedalen. Har en E30 utenfor døra, skal sjekke hvordan det ser ut der i morgen. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Burde ikke være vanskelig å finne en pumpe fra en annen bil, og tilpasse til vanlige bremsepedalen.Har en E30 utenfor døra, skal sjekke hvordan det ser ut der i morgen. Du sier noe der,en må vel flytte pedalen opp til det øverset festet samt forlenge den.og sveise på ei arm som treffer den på sylindern.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Øy, er en støvel som bor rett ved rudskogen som samler på skrot, han har komplett hydraulisk clutch fra en høyrestyrt 240 liggende... Hørtes i allefall ut som om at han sa det, er ikke mulig å forstå hva han sier. Men han hadde i allefall det sist jeg var der og henta noe søppel til 240n min.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Hovedsylinder fra 740 GLT f.eks, forleng pedalen (må flyttes lenger opp), kapp pinnen og snu den ned.. FTE som lager sylindrene, man må kjøpe røret og slangen originalt (fra en 260 f.eks.). Var innom alle hydraulikksjapper i hele byen, men ingen hadde noen koblinger som var M12*1.. kosta 900 kr for slangen og 300 kr for røret, sylindrene skaffet Clutch & Brems på Heimdal. Edit: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Var noe slik jeg hadde i tankene ja,skal bli godt å slippe den harde knirkende pedalen gitt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Euro-96 Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 På tide med litt O.T...en kamerat har m90 i 240 og har tilpassa pedalen så den passet til original mastersylinder. Men hvis det skal brukes hardere trykkplate typ 655 holder ikke originale slavesylinderen. Tetningsringen på stempelet ryker pga det høye trykket. Han bytta den tetningen 5-6 ganger før han gikk lei og byttet til hydraulisk utløserlager. Da slipper man også utløserarmen og lageret trykker rett på trykkplata. Lager fra f.eks neon passa sånn tålig rett på. Siter better to be first in hell than second to heaven Volvo 242 turbo-82 Volvo 245 turbo-93 Volvo 945 turbo-98 Team Losi LST2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Mambo bygde om til hydraulisk clutch på 240n sin. Kan få han til å legge ut litt info om det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 hehe.. for å få m90 i bilen er det bare å bygge om girkassetraversen og en feste brakett fra kassa til traversen. så må man korte/forlenge mellomakslingen. intet stort problem.. men jeg ville brukt en m90 med kryss istede for hardy (der dreit jeg meg ut, men da må jeg bare lage ny aksling igjen i år :) ) for hydraulisk clutch er alt du trenger bare å bygge om pedalen, og en bremseveske ekspansjonstank til 940 (dvs med utgang til hydraulisk clutch). bortsett fra pedalen er detta plug and play. ps. jeg fikk ikke det problemet med den tettningen. og den trykkplata. men så kjørte jeg bare en sommer! Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 På tide med litt O.T...en kamerat har m90 i 240 og har tilpassa pedalen så den passet til original mastersylinder.Men hvis det skal brukes hardere trykkplate typ 655 holder ikke originale slavesylinderen. Tetningsringen på stempelet ryker pga det høye trykket. Han bytta den tetningen 5-6 ganger før han gikk lei og byttet til hydraulisk utløserlager. Da slipper man også utløserarmen og lageret trykker rett på trykkplata. Lager fra f.eks neon passa sånn tålig rett på. skjønner,skal ikke ha m90 i bilen jeg så.Men tenkte de som hadde bygd om til det hadde tips ang clutchen.Blir vel noe bimmergreier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Hovedsylinder fra 740 GLT f.eks, forleng pedalen (må flyttes lenger opp), kapp pinnen og snu den ned.. FTE som lager sylindrene, man må kjøpe røret og slangen originalt (fra en 260 f.eks.). Var innom alle hydraulikksjapper i hele byen, men ingen hadde noen koblinger som var M12*1.. kosta 900 kr for slangen og 300 kr for røret, sylindrene skaffet Clutch & Brems på Heimdal. HAR du noen flere bilder på den FTE pappesken (nr på den ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 min hydrauliske clutch kosta 0kr :P .. haha. lagde slangen og røret selv. brukte de gamle nipplene. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.