Gå til innhold

E30 Turbo: '85 BMW E30 327i turbo, prosjekt stroker!

Ranger emnet


E30 Turbo

Anbefalte innlegg

Fordi det er enkelt?

 

Mange er så skeptiske til lav komp, men i praksis har det ikke sååå mye å si.. Derimot har det mye å si for å unngå tenningsbank, å slik blir det mye lettere å hente effekt..

 

Kult prosjekt! Jeg hadde heller lagt penger i drivverk enn mere motor på dette stadiet, men for all del :)

 

Vell... er jo greit med litt kjørbarhet. alt til alt er det jo den effektive kompen som har noe å si der. vell heller fådd en spesialslipt kam som passer et oppsett med litt høyere komp. skal selv kjøre 9:1 på mit oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vell... er jo greit med litt kjørbarhet. alt til alt er det jo den effektive kompen som har noe å si der. vell heller fådd en spesialslipt kam som passer et oppsett med litt høyere komp. skal selv kjøre 9:1 på mit oppsett.

 

PFT! Har 7.5komp på min B21ET bunn med en e46turbo... akkurat like kjørbart som når jeg hadde en lignende turbo på 8.7:1 i komp (b230fk), Kommer an på mye rart... Men det det blir jo gjerne litt mer luftmengde som skal ut av en motor med lavere komp slik jeg tenker det, dvs mer eksos til å snurre igang turboen. :rockets meg hvis jeg tar feil her....

 

Rått bygge forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy komp. er vel å foretrekke foran lav komp. ?

Og med bla. dagens datasprut så er det vel å foretrekke.

 

Lav komp. er vel noe som henger igjen fra eldre turbomotorer.

 

Om det er mer luft som kommer ut skal jeg ikke uttale meg om..

Men en motor med høyere komp. har større grunneffekt og bedre respon på lav og mellom register

 

Om det er sånn at du får mer luft inn en lav komp. motor pr. forbrenning så burde vel den effektive kompen bli høyere og man når grensa for tenningsbank fortere ved høyt effektuttak.

 

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Høy komp. er vel å foretrekke foran lav komp. ?

Og med bla. dagens datasprut så er det vel å foretrekke.

 

Lav komp. er vel noe som henger igjen fra eldre turbomotorer.

 

Om det er mer luft som kommer ut skal jeg ikke uttale meg om..

Men en motor med høyere komp. har større grunneffekt og bedre respon på lav og mellom register

 

Om det er sånn at du får mer luft inn en lav komp. motor pr. forbrenning så burde vel den effektive kompen bli høyere og man når grensa for tenningsbank fortere ved høyt effektuttak.

 

 

Noen som vet?

 

det kommer heeelt ann på budsjettet og målet for motoren.. om du skal ha 50 ekstra hk er det nesten ett fet med kompen men har du litt høyere mål og liker at ting ikke sier pang på høyt turtall så senker du den ^^ enkelt nokk forklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer heeelt ann på budsjettet og målet for motoren.. om du skal ha 50 ekstra hk er det nesten ett fet med kompen men har du litt høyere mål og liker at ting ikke sier pang på høyt turtall så senker du den ^^ enkelt nokk forklart?

 

tssktssk.... underlig teori det der... er kurant med grunneffekt... jeg skal hente ut bra nært det som er grensa på min motor med vanlig fuel (98) og det med 9:1... mener du at det ikke kommer til å holde?

 

Men er vel trådstarter sitt valg hvilken komp han vil kjøre med. kommer bare med litt innspill og tips :) er det ikke det et forum er til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey Mr. Rimala :)

 

Har en god nyhet til dæ.. Har kjøpt BMW e46 325 kompressor :)

 

Hils familien så masse:)

 

Dæven! Ta en tur oppover nå når det er jul da, så jeg får se på godsakerne! :) Godt du har tatt til fornuft da.. (sier jeg som har kjøpt auda konebil....) :wank

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe som skjer her da? over en måned siden siste aktivitet jo :) :D

 

Ligger hjemme på sofa'n jeg, med en rygg jeg ikke unner noen! Er så vidt man klarer å gå, så regner med det blir noen dager enda til update.. :(

 

Men, ang. denne diskusjonen om komp. så er jeg glad den kom opp! Vurderte høyere komp. men ble rådet til å kjøre rund 8:1 av en svenske som visstnok hadde bra peil! Snakket med en annen kar på turboservice, og han var uenig! Høy komp er ikke noe problem med en skikkelig mappet motor sa han.. :wonder:

 

Kom med meninger om dette, da stemplene enda ikke er i produksjon før uke 3! :D

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer heeelt ann på budsjettet og målet for motoren.. om du skal ha 50 ekstra hk er det nesten ett fet med kompen men har du litt høyere mål og liker at ting ikke sier pang på høyt turtall så senker du den ^^ enkelt nokk forklart?

 

Merkelig at proffe motorbyggere bygger motorer med relativt høy komp da!

 

Jeg rådførte meg med folk som virkelig har peil i forbindelse med min motor, og fikk anbefalt å kjøre med høy komp.

 

At en trimmet motor kan si PANG! er jo ikke så veldig uvanlig da!

Er vel ikke bare kompen som sørger for det..

 

Ved en rett mappet motor og bruk av egnet kam så er det ikke noe problem å kjøre med høy komp.!

 

Lav komp. har sammenheng med eldre motorers mer unøyaktige motorstyring..

 

Ta f.eks en B21et med 155hk. og 7,5:1 i komp. (k-jetronic) og en litt mer moderne 230et 182hk og 9:1 i komp. (el. sprut og bedre tenning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere tror det går bra med rundt 9:1 i komp da? Skal kjøre med PPF sin Z45 turbokam, 280 grader. 11mm løft. 112 graders lobseparation..

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9:1 i komp på en turbomatet M20, er klin hakkende galskap spør du meg, med mindre topplokket og stempel toppene er konstruert/utformet spesielt til den kompresjonen/fyllnings graden. (dette handler ikke om enkel porting..)

 

Disse 2 ventils motorene krever svært lav tenning ifra før for å fungere bra, så det blir for dumt å prøve å bygge høyeffekt med høy komp på en slik. Det er iallefall mine erfaringer.

 

Det er ikke en 300k WRC motor du driver med, å responsen blir ikke så lidende som mange tror ;)

Senk komp til under 8:1, å hent respons på andre plasser, som f.eks OPTIMAL porting, bedre innsug, bedre kam, bedre grenrør, optimal turbo, optimalt mapp osv.

 

Ikke prøv å finne opp hjulet igjen, det har du ingenting igjen for :(

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være verre med høy komp. på en M20 i forhold til en 8v b230?

 

Jeg har 8,6:1 på min 2,3l 8v og det skulle fungere helt greit med effekt over 400hk.

 

Er vel dårligere forbrenningsrom i en 8v Volvo enn BMW som har hemisfæriske f.rom

 

Angående hvor høyt man skal legge seg så er en 4-ventilstopp mer tilgivende i forhold til komp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår