Gå til innhold

Hvor mye bensin bruker bilene deres på mila, småkjøring og langkjøring!

Ranger emnet


Kennet

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husk att en kan få over 200 Hk i en 1,8L motor uten turbo (eller kompressor). Og da må du nesten doble forbruket kontra motor med turbo (eller kompressor).

 

Nå ser jeg att det er snakk om turbo bil. Men kan jo være veldig liten turbo, og trimma bilen på alle måter uten å øke turbo trykket.

 

Hadde en båt med turbo diesel (1,7) og den brukte jo ca 3,5L pr mil. (bånn gass)

 

Kan noen forklare meg følgede hvordan man får en liten motor til å bruke så mye bensin?

 

Jeg har så lang ment at:

 

En sugemotor på f.eks 1.8L Kan i teorien suge inn 1.8L luft inn på ett slag, men p.g.a restriksjoner i innsuget og eksos så ligger disse på en 80% effektivt volum av 1.8L. En bensinblanding må ha ett visst oksygen innhold for å få effektiv forbrenning. Effektivt etter det jeg vet er 15 deler luft på en del bensin. Normalt sett ønsker man å øke blandingen på høyere turtall for å senke temperaturen.

 

Trimming av en sugemotor som jeg har forstått det er å øke volumfaktoren så høyt mot 100% som mulig ved å minske motstand på innsugingen av bensin/luft. Og ved å minske friksjonen i motoren slik at du oppnår best mulig effekt av bensinen. Normalt sett utnytter vel en sugemotor bare 1/3 av effekten i bensinen så der kan det være en del å hente.

 

Trimming av sugemotor med overlading skjer ved at man presser luften inn med trykk slik at man oppnår 100% volumfyllung eller mere. Mere luft og bensin gir mere effekt motoren kan utnytte.

 

En rallycrossbil bruker mye bensin pr.mil. Men det er ikke rart med bare høyt turtall og hjulspinn 95% av tiden. Kjører du en slik motor på landevei vil bensinforbruket ligge ikke avskrekkende høyt.

 

Det jeg ikke forstår er at en 1.8L motor klarer å putte igjennom 4L pr mil på vei. Kan ikke forstå annet enn at ett slikt forbruk er det noe fryktelig galt med AFR forholdet?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galant V6 96 mod:

 

0.7-8 langkjøring.

1.1 bykjøring

 

Morokjøring: vel, mer enn 1.1 ihvertfall :P

Sviddgummi.no

1999 BMW E46 318i 

1999 Nissan 200sx S14a Racing Edition

1983 Golf MK1 Gti Cabriolet 112hk

x 1988 VW Golf MK1 GTi Cabriolet

x 1991 VW Golf MK1 GTI

x 1983 VW Golf MK1 1.6 Cabriolet

x 1977 VW Polo MK1 0.9

x 1982 Ford Taunus Bravo

x 1991 Nissan 200sx s13

x 1991 Honda Accord 2.0 CB3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg følgede hvordan man får en liten motor til å bruke så mye bensin?

 

Jeg har så lang ment at:

 

En sugemotor på f.eks 1.8L Kan i teorien suge inn 1.8L luft inn på ett slag, men p.g.a restriksjoner i innsuget og eksos så ligger disse på en 80% effektivt volum av 1.8L. En bensinblanding må ha ett visst oksygen innhold for å få effektiv forbrenning. Effektivt etter det jeg vet er 15 deler luft på en del bensin. Normalt sett ønsker man å øke blandingen på høyere turtall for å senke temperaturen.

 

Trimming av en sugemotor som jeg har forstått det er å øke volumfaktoren så høyt mot 100% som mulig ved å minske motstand på innsugingen av bensin/luft. Og ved å minske friksjonen i motoren slik at du oppnår best mulig effekt av bensinen. Normalt sett utnytter vel en sugemotor bare 1/3 av effekten i bensinen så der kan det være en del å hente.

 

Trimming av sugemotor med overlading skjer ved at man presser luften inn med trykk slik at man oppnår 100% volumfyllung eller mere. Mere luft og bensin gir mere effekt motoren kan utnytte.

 

En rallycrossbil bruker mye bensin pr.mil. Men det er ikke rart med bare høyt turtall og hjulspinn 95% av tiden. Kjører du en slik motor på landevei vil bensinforbruket ligge ikke avskrekkende høyt.

 

Det jeg ikke forstår er at en 1.8L motor klarer å putte igjennom 4L pr mil på vei. Kan ikke forstå annet enn at ett slikt forbruk er det noe fryktelig galt med AFR forholdet?

 

Mvh

 

så slenger vi på rullemotstand,VE, CV osv osv osv mange faktorer her

husk også at en 4takt bare suger inn annenhver omdreining ;)

 

kjør litt ordentlig bane på bilen din skal du se enhver bil drikkeeeeeer bensin.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så slenger vi på rullemotstand,VE, CV osv osv osv mange faktorer her

husk også at en 4takt bare suger inn annenhver omdreining ;)

 

kjør litt ordentlig bane på bilen din skal du se enhver bil drikkeeeeeer bensin.

 

Har kjørt evo'n 40 mil på banen i ACR og sikkert 30 mil på Lånkebanen. Aldri opplevd å kommer over 2.5L milen på høyt ladetrykk. På veien har jeg aldri kommet over 1.5L og da har jeg kjørt noen tanker "hardt" også.

 

Når jeg ligger på ett ca. forbruk på 2.5L får den ALT for mye bensin. i Snitt ligger AFR på 10:1 og nedi 9:1 faktisk. Det vil med andre ord si at jeg mister effekt pga høyt bensinforbruk..

 

Ja, mange faktorer som spiller inn. Evo'n er permanent 4x4 så den burde bruke mere enn en Alfa bare av den grunn ;)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt evo'n 40 mil på banen i ACR og sikkert 30 mil på Lånkebanen. Aldri opplevd å kommer over 2.5L milen på høyt ladetrykk. På veien har jeg aldri kommet over 1.5L og da har jeg kjørt noen tanker "hardt" også.

 

Når jeg ligger på ett ca. forbruk på 2.5L får den ALT for mye bensin. i Snitt ligger AFR på 10:1 og nedi 9:1 faktisk. Det vil med andre ord si at jeg mister effekt pga høyt bensinforbruk..

 

Ja, mange faktorer som spiller inn. Evo'n er permanent 4x4 så den burde bruke mere enn en Alfa bare av den grunn ;)

 

Mvh

 

 

En tanke som burde ha slått deg er vel at Alfa´n er noe sprekere og raskere enn lancern din da kanskje....

 

Må ikke glemme at golfen til svensken (dahlback) er en 2,1 el 2,2 liter slagvolum... bruker vel mer enn en gassertrimma rekord 2,2 den også.. uten sammenlikning forøvrig.

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke som burde ha slått deg er vel at Alfa´n er noe sprekere og raskere enn lancern din da kanskje....

 

Må ikke glemme at golfen til svensken (dahlback) er en 2,1 el 2,2 liter slagvolum... bruker vel mer enn en gassertrimma rekord 2,2 den også.. uten sammenlikning forøvrig.

 

En WRC rallybil bruker i snitt rundt 7,5L ute på etapper og 2,5L på vei

 

En gruppe N bil bruker i snitt 6L på etaper og 2L på vei

 

Jeg har søkt lenge på nettet for å finne en side hvor man kan i enkelthet forklare volum og fyllingsgrad. Jeg har enda ikke funnet noe fornuftig forklaring på dette enda.

 

Hvilken effekt har du på den 1.8L?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke som burde ha slått deg er vel at Alfa´n er noe sprekere og raskere enn lancern din da kanskje....

 

Må ikke glemme at golfen til svensken (dahlback) er en 2,1 el 2,2 liter slagvolum... bruker vel mer enn en gassertrimma rekord 2,2 den også.. uten sammenlikning forøvrig.

dahlback din golf er vel en audi rekke femmer da.. med 2,2 den bruker 18 liter på mila på bane kjøring!

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har søkt lenge på nettet for å finne en side hvor man kan i enkelthet forklare volum og fyllingsgrad. Jeg har enda ikke funnet noe fornuftig forklaring på dette enda.

 

Hvilken effekt har du på den 1.8L?

 

Mvh

 

 

Så bra som mulig fyllingsgrad bl.a.gir deg muliheten til å kunne forbrenne mest mulig drivstoff, men fortsatt med riktig AFR.

 

Effekt... veit ijt sikkert, men spiser evo´er og impreza til frokost... he-he

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår