Gå til innhold

Kor mykje må eg sparkle?

Ranger emnet


GGGolf

Anbefalte innlegg

HAr sparkla ein del på bilen min, og pusset ned noke eg syns har vore GANSKE så grundig!!! men når eg har på grunning, så kan eg likevel sjå forskjellen frå vanlig metal og det eg har sparkal.. skal ikkje overgangen blir HELT usynlig??

OG blir det bedre når lakken kjem på?

 

Viss bilen ikkje har bulkar og den skal opp lakkerast. den har metalliclakk fra før. Må ein slipe den ned mykje??

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slipe til det er rett. Er greit å bruke f.eks 80 papir til å rette av med. Etter det går du på med litt 240 før du sprøyer på litt filler over.

Overgangen skal bli helt jevn og usynlig etter sparkling/filler/etterslipning med 600/800.

 

Om det vises feil allerede når grunninga er på kan du være bra sikker på at det vises 10 ganger bedre med lakk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som han sier. Er bare å slipe til det er rett. Husk å sparkle godt utover. Er som oftest litt nedsenking rundt bulken. Så hvis du sparkler ett lite punkt midt i bulken så blir det ujevnt.

 

Jeg bruker å sparkle ut ca. 5-10 cm ut fra bulken for å få en jevn overgang. Gjerne sparkle litt tykt på så du har noe å slipe på. :)

 

Og når du pusser så må du variere bevegelsen ofte. Ikke puss bare loddrett f.eks. Puss litt loddrett noen ganger, så vannrett, og så på skrå. :)

 

Det med grunningen er genialt for å se bulkene bedre. Hjelper på hvis man ikke er følsom nok i håndflaten. :thumb hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjennes helt rett med fingertuppen, men likevel ser eg forskjellen gjennom grunningen...... Men, eg har ikkje prøvd å slipe ned etter grunning for så å legge eit nytt lag!

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei....kva er å matte eigentlig. eg har forstått at de liksom var å grunne eg!! men eg tar antagelig VELDIG feil.... ny i faget=) Ønsker å lære. takker for alle tips!

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere små men greie triks for å få rettet ut skaden helt.

Man skal alltid bruke så lite sparkel som mulig.

Man må stå i et temperert lokale når man sparkler. (over 15grader helst)

Legg på mange tynne lag . Aldri et tykt lag..

Grovslip kun på sparkelen med 80-100 papir. Ikke slip så mye at du sliper i lakken rundt sparkelen. Pusser du vekk maling så vil du kunne se en senkning etter lakkering.

Legg på LITT for mye sparkel.. Gjerne i 2-3 omganger for å være helt sikker.

Du må pusse i alle retninger.

Etter at overflaten er helt RETT, kan du evt pusse forsiktig i små tette sirkler med 800 vått. (kun et lite puss over stedet)

Har selv aldri brukt filler, du kan slippe finsparkling ved bruk av filler, men hvis du kan sparkle godt, så trenger du ikke filler egentlig.. Ikke hvis du har god tid ihvertfall.

Legg på et tynt strøk med spraylakk over sparkelen, når du mener det er blitt FLATT.

La den tørke, og føl over området med hele håndflaten.. Lange bevegelser, gjerne 20-50 cm forbi området. Bilen må enten være 100% tørr, eller 100% ren og helt gjennomvåt på området du pusser.

Kan du ikke stå inne og gjøre jobben, så kan du kanskje gjøre som jeg gjorde en gang for noen år siden. Jeg ribbet bagasjerommet, og satte en vifteovn oppi der. Den varmet opp bakskjermen fra innsiden slik at jeg kunne stå ute om vinteren og fikse bulken der.. Begynte selv med en 2x4 bjelke, og spett for å få ut den største bulken. Deretter et rettehammersett den neste timen. så sparkling og pussing etc..

 

Håper det gav deg noen tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har forstått, er det bare overgangen fra sparkel til metall som synes.

 

har hvert borti dette OFTE! , trikse er å legge på filler(sanding) å slipe over med 240/320 så legger du non sanding, så lakk...

 

for å være helt sikker kan du legge litt spot-primer over område du har sparklet, for så å pusse LETT over med 800.

 

det anbafales ikke å våtslipe over sparkel, siden sparkelet trekker vann, som trekker gjennom å legger seg mellom sparkelet og metallet (RUST)

 

og om du sliper rett på sparkelet med 800 papir, må du passe på at ingen som har peiling ser deg, for da får du deg et slag i tryne.

det fineste man sliper sparkel med før man legger slipe-fyller(sanding) er 320, 400 om man er nøye på det.

 

et lite triks når man kjenner etter ujevnheter med hånflata, er å se en annen vei, ellr lukke øynene. da er det bare det du kjenner man oppfatter, å ikke det man ser. mange ganger ser det helt jævlig ut, men egentlig er det helt fint...

 

til sist; alle har sine metoder, dette er hva jeg har lært. om andre mener andre ting, å begynner å kjefte å klage som en liten 13 åring, får det være dems problem, jeg driter i det...

live fat, die young, and leave a big, fat, corpse...

 

->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:)

x: honda civic lsi

x:mazda 1,6 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår