Gå til innhold

Mercedes vito 03modell, kolisjon i 50, sikkerhetsseler og airbag funket ikke!

Ranger emnet


DJ-timoty

Anbefalte innlegg

For det første:

Alle bilene jeg har kjørt med airbag krever en fart på over 60km/t for å utløses, dette for at de ikke skal gjøre mer skade på personen som får den i trynet.

 

At beltet ikke funket er jo en sak for seg selv.

 

Men det som dras frem at vitoen er den verste bilen på veien osv, spar oss for sånnt da, og legg heller frem fakta.

Vito hadde problemer med vitoene som kom fra 96 til 99 (noe som også står i de avisklippene som ble limet inn i denne tråden en plass..

Etter dette kom det stort sett greie biler, jeg har ikke hatt noe problemer med min 2002 modell enda, som har rullet ganske så langt i min lille eierperiode. (18 000km på ett halvt år, og det med mye tung last. Eneste jeg har gjort siden jeg kjøpte den, ett oljeskift, fyllt diesel, spylervæske og vaska den.

 

Bilen er breddet med spacere bak og jeg har likevel ikke fått noen problemer med hjullager og annet selv med tung last.

Canepa har vel også en vito fra samme årstall som min 2002, og han har såvidt jeg vet heller ikke hatt noe problemer med sin bil..

 

Mye feil fra 96 til 99, og ikke noe spesielt mer feil på vitoene etter dette enn mange andre biler.

 

Vi har hiacer på jobb som er på verksted opp til flere ganger i måneden, selv om de ruller mindre km enn min vito.. så man skal ikke tro alt man leser.

Mange feil kan jo også skyldes manglende vedlikehold osv.

 

Men uansett, at airbag'en ikke løste ut i 50 er ingen overraskelse da jeg ikke kjenner til noen biler som løser ut under 60.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For det første:

Alle bilene jeg har kjørt med airbag krever en fart på over 60km/t for å utløs

Dette er feil. En sensor som måler negativ akselerasjon bestemmer om airbager skal løses ut, ikke hastigheten.

 

Hvis du kjører rett i en fjellvegg i 30 km/h, så skal jeg love deg at du blir meget glad for at airbager løser ut. Dette fordi du da får en meget kraftig oppbremsing.

 

Hvis du kjører ut i åkeren i 100 km/h på vinterføre, så har du bruk for en traktor, ikke en airbag. Den skal da heller ikke løse ut i dette tilfellet.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For det første:

Alle bilene jeg har kjørt med airbag krever en fart på over 60km/t for å utløses, dette for at de ikke skal gjøre mer skade på personen som får den i trynet."

 

fart har ingenting å si for en airbag!! Det ligger en sensor som måler kraft som fronten møter( negativ akselarasjon). Så den skal utløses hvis det er kraftig nok, og beltestrammerne skal virke uansett.

Den hadde problem i de årstall, ja det er mulig, men så vitale feil som det er ikke akseptabelt. Det står om liv når det gjelder slikt.

Så jeg vil gjerne se at du påviser at en bil må ha fart over 60km/t for at airbagen funker!!?

vedlikehold av slikt utstyr skal ikke trengs. Så lenge ikke bilen har vært kræsjet før eller at man har fått indikasjoner på at det trengs.

Det der var skikkelig tåpelig sagt!

Lær litt før du snakker!

- Ford Sierra xr4x4i 2.9i (vinterbil)

- Nissan 200sx s13(Prosjekt)

* Audi s2 (borte)

* Coupe quattro 10vt (bortevekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en airbag skal utløses er ikke hastighetsbestemt.

Det sitter opptil flere sensorer rundt om i bilen som kjenner retardasjon (negativ aks.)

Disse gir beskejed til styrenenheten for airbag om kreftene i en kollisjon er så store at de skal løses ut.

Spark i støtfangeren er ikke nok til å løse den ut ;)

Noen biler har også beltestrammere som løses ut tidligere (ved lavere krefter) enn airbagene slik at man ikke blir kastet så langt fram før man stopper.

BelteSTRAMMERE er en mekanisk (f.eks Audis PROCON TEN system med wire) eller pyroteknisk (alle bruker dette nå) mekanisme som sitter i belterullen eller i beltelåsen på f.eks forsetet.

Beltestrammerne er konstruert for å stramme beltet mellom ca 5-10 cm, dette er gjort fordi folk som bruker beltet liker å ikke ha det "trangt".

Ved en kollisjon blir selve beltet ofte strekt, omtrent som en strikk som dras litt ut og ikke returnerer. Dette skjer fordi man ønsker å bremse personen som er på vei framover "mykt" og ikke lage bråstopp med påfølgende fare for indre skader.

Er man litt "slurvete" med hvordan man setter på seg beltet og ikke strammer en gang skikkelig over hoftene kan det gi nok slakk til å gi deg en tur i frontruta... Spesielt hvis man har en bil uten belteSTRAMMER. Det kan også være greit å sjekke at beltene ikke har vridd seg og at spennene sitter riktig vei.

Ser ofte biler med tvinnede belter og spenna feil vei med rose i frontruta etter hodet til den som brukte det ;)

 

Når det kommer til kvaliteten på Vito er det nok ikke til å stikke under en stol at de bilene ikke er noe å skryte av.

Jeg har ihvertfall sett helt nye biler der man kunne dra kittpølsene av bilen pga. rust, og to år gamle biler som var så rustet at man kunne kaste bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil. En sensor som måler negativ akselerasjon bestemmer om airbager skal løses ut, ikke hastigheten.

 

Hvis du kjører rett i en fjellvegg i 30 km/h, så skal jeg love deg at du blir meget glad for at airbager løser ut. Dette fordi du da får en meget kraftig oppbremsing.

 

Hvis du kjører ut i åkeren i 100 km/h på vinterføre, så har du bruk for en traktor, ikke en airbag. Den skal da heller ikke løse ut i dette tilfellet.

Det er derfor det står i instruksjonsboken som følger med bilen at "farten" må være over 60?

 

Det jeg mener er jo at hvis man fronter med en bil hvor begge bilene har 30 så vil også airbaggen utløses.

Men om jeg krasjer i fjellveggen i 30 er det lite sannsynlig at airbaggen kommer ja. Jeg har selv krasjet i 40-50 uten at airbaggen kom ut, og dette var jeg jævli gla for, for da hadde den gjort mer skade enn nytte. (Det ble i etterkant også påvist at det ikke var noe feil med airbaggen, men bare at den ikke løste ut pga lav fart.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det nok ikke til å stikke under en stol at de bilene ikke er noe å skryte av.

Jeg har ihvertfall sett helt nye biler der man kunne dra kittpølsene av bilen pga. rust, og to år gamle biler som var så rustet at man kunne kaste bilen.

Igjen viser jeg til folks manglende ork til å vaske bilen, disse bilene går ofte som firmabiler o.l. og folk driter fullt å vaske disse, det går gjerne 2-3 mnd mellom hver gang.

 

Av alle bilene jeg har hatt rangerer jeg bilene etter hvor mye rust det har vært på de, selv med ca samme vedlikehold: Værste først og beste sist.

Honda Civic 1994 (Denne var faktisk holdt "bra")

Opel Astra 1995 (tja, kjent problem for de fleste)

Fiat Panda 1984 (denne var det litt rust på når jeg kjøpte den)

Ford Mondeo 1996 (litt rust på en bakskjerm)

Ford Sierra 1986 (litt rust på bakluka)

Mercedes Vito 2002 (godt vedlikehold, med service og gjevnlig vask)

Ford Mondeo 1993 (Galvanisert karosseri)

 

Men nok off topic

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg krasjer i fjellveggen i 30 er det lite sannsynlig at airbaggen kommer ja.

 

La oss si at du krasjer i fjellveggen med 35 km/h og får en deformasjonssone på bilen på 40 cm. Da har du blitt utsatt for gjennomsnittlig 15 G i 0,1 sekund.

 

Full brems på tørr asfalt med sommerdekk gir 1 G.

 

Du vil nok synes det er bedre å smelle hodet i en airbag enn i rattet.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Igjen viser jeg til folks manglende ork til å vaske bilen, disse bilene går ofte som firmabiler o.l. og folk driter fullt å vaske disse, det går gjerne 2-3 mnd mellom hver gang.

 

Av alle bilene jeg har hatt rangerer jeg bilene etter hvor mye rust det har vært på de, selv med ca samme vedlikehold: Værste først og beste sist.

Honda Civic 1994 (Denne var faktisk holdt "bra")

Opel Astra 1995 (tja, kjent problem for de fleste)

Fiat Panda 1984 (denne var det litt rust på når jeg kjøpte den)

Ford Mondeo 1996 (litt rust på en bakskjerm)

Ford Sierra 1986 (litt rust på bakluka)

Mercedes Vito 2002 (godt vedlikehold, med service og gjevnlig vask)

Ford Mondeo 1993 (Galvanisert karosseri)

 

Men nok off topic

 

Glemte å si at de bilene kom fra kaia i Drammen ;) men nok om det som du sier :)

 

Ang. Det med airbager er det ikke mer komplisert enn at de løses ut når en eller flere sensorer har registrert nok utslag.

Bagene løses normalt ut når sensorene føler ca mellom 50 og 250G (alt ettersom hvor i bilen de er montert)

 

Frontairbagene har ca 60 ms (milisekunder) på seg til å fylles helt opp.

Dvs. fra det øyeblikket sensoren melder "løs ut" tar det ca 20 ms før gassgeneratoren tennes og ytterlige ca 40 ms før airbagen er helt fylt.

 

Sideairbager har veldig kort tid pga. kort avstand og har totalt ca 22 ms på å fylles helt opp.

Her tar det ca 7 ms fra sensoren melder til generatoren tennes og omtrent 15 ms før bagen er fylt.

 

Jo mer energi fronten på bilen tar opp, jo mindre bilr oppbremsingen.

Dvs. at har man en ny bil som her konstruert og bygget for gode kollisjonsegenskaper skal det en del til før bagene utsløses.

 

Traff de utenom rammevangene burde mer enn radiaotoren være bøyd ;)

Regner med at støtfangerskinna og motoren, kanskje tilogmed torpedoveggen har fått litt juling og hvis de hadde den farten.

 

Men skal ikke diskutere mer, jeg jobber jo bare med opretting av bøyde biler til daglig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår