Ascona-Man Skrevet Mai 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2006 no har eg skaffa meg 2 stk c20ne motora... har tatt ut den eine motoren frå ein omega som eg fikk av ein kompis, den andre omegaen kjøpte eg for 1000kr so no har eg då altså 2 stk omega også, vist da e nåken so trenge dela so har eg rikeli. grunnen te at eg har kjøpt meg 2 bila e fø da at da kosta meg kun 1000 kr, begge bilane starta og går heilt fint, i dag so har eg tatt ut dan motoren so var godt minst og hadde den finaste motoren, planen e å bruka denne motoren eg tok ut i dag, mens eg samtidi har ein delemotor som eg kan plukke frå vist det trengs. her har eg plukka ut og markert det meste av ledningsnettet,tatt av alle slangar og stikk. her e motoren utav bilen samt insprøytning og eksos manifoil fjærna toppen e av, forbausande bra,litt slitekanter i sylinderene men ingenting alvårli. har rekna ut at vist eg dreie ner stempelene med 1mm so senke eg kompresjonsforholdet med 1 bar pr. sylinder, kompresjonen skal senkes til ca 1:8bar her har eg tatt av toppen, ska glassblåsa, fresa opp ventilsetene på nytt,slipa ventilane og porta toppen Siter Opel Ascona B 2,2 (Solgt) Kadett C (c20ne) (Solgt) Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mai 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2006 høres ut som du blandet det å skjekke kompen med måler tilkobla tennplugghullet med kompresjonsforhold. en kan ikke måle komp-forhold på denne måten. ville ikke dreid ned stemplene i en c20ne (hvis du er sikker på at det er det du har) Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona-Man Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 høres ut som du blandet det å skjekke kompen med måler tilkobla tennplugghullet med kompresjonsforhold.en kan ikke måle komp-forhold på denne måten. ville ikke dreid ned stemplene i en c20ne (hvis du er sikker på at det er det du har) ok....du e kanskje inne på nåko dar...jess de e ein c20ne motor, i følge autodata ska komp'en ligga på 9.2 frå fabrikk, uansett so må motoren dekomprimerast ner til rundt 8 bar, skal kjøre rundt 0.7-0.8 i trykk tengte eg, dekomprimere eg ikkje so kan eg maks kjøra 0.5 å då e da kje møkje å henta!! Siter Opel Ascona B 2,2 (Solgt) Kadett C (c20ne) (Solgt) Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trygve_ Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 her er en godt forklart formel som viser hvordan du skal regne ut hvor mye du skal dreie av. Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette: Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1)) For vår motor bilr dette med 9,8 i komp: OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1: NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV) Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet: V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r) Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 det er perfekt komp i motorn til overlading allerde. ikke drei av stemplene! og nok en gang, komp måles ikke i bar! Det er bare når en måler hvor tette ringer og slikt er! Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona-Man Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 men uansett so vette da ikkje c20ne alika vell, leste ¨på nettet, ein so smokka turbo på ein c20ne motor og lada opp i 1,1 bar før han fekk 200 hk 1,1 BAR fø faen på ein oreginal motor, da vare ikkje lenge. skal eg ha rådar,rådelager,stempel,clutch,porta topp, kvass kamm, toppakning so må eg ut med rundt 25 000 kr då kan eg lika greit kjøpa meg ein 2.0 16V turbo frå blomdalen med ombygningskitt til ascona b. då får eg ein motor som vill ha omtrennt samme ytelsen som ein trimma c20ne motor og med ein 270 chip i c20 let motoren spenne da nokk meir en grett i frå i ein ascona b. detta e vertfall sånn eg ser på saken?! forslag? Siter Opel Ascona B 2,2 (Solgt) Kadett C (c20ne) (Solgt) Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 du leste om 1???!!!?? finnes MANGE som har kjørt flere sesonger med c20ne med turbo! Det er den mest turbokonverterte Opelmotorn i norge tør jeg påstå, og det har sin grunn! Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joppa Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 ne motorn er god som gull den, smekk på 315cc dyser fra http://www.jma.no å ka kompen være. du kan også snu oktan pluggen og kjøre på 98oktan for å få litt lavere tenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toa Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 ja ta deg ein tlf til JMA! dei har montert turbo på xxx antall c20ne motorer.... å det funker bra! fin ascona du har foresten;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona-Man Skrevet Mai 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 du leste om 1???!!!?? finnes MANGE som har kjørt flere sesonger med c20ne med turbo! Det er den mest turbokonverterte Opelmotorn i norge tør jeg påstå, og det har sin grunn! ja... motorane e gode dei, da tvila eg ikkje på, men 1.1 bar å litt øve 200 hk e ikkje aktuellt, soklart kan en få meir med kam,porting og litt diverse småknask, men alt so trengst vill gjera at detta vett forskrekkeli dyrt vill eg tørra å påstå, då e da vell egentli lika greitt å svi te med ein heilt grei c20let motor te samme prisen om ikkje mindre og plugga neri. so har eg ein motor so e laga for sånne effekta, i tilleg har eg ein motor med potensiale for møkje ytelse. har høyrt rykte om at da e cosworth og gm so har produsert 16V toppane te opel motorane, har og høyrt rykte om at gm toppane sprekke og e dårligare mens cosworth toppane tåle da mesta, nåken so veit forskjellen?stemme detta? Siter Opel Ascona B 2,2 (Solgt) Kadett C (c20ne) (Solgt) Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jølle-ascona Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 har høyrt rykte om at da e cosworth og gm so har produsert 16V toppane te opel motorane, har og høyrt rykte om at gm toppane sprekke og e dårligare mens cosworth toppane tåle da mesta, nåken so veit forskjellen?stemme detta? Riktig det.. Sies at coscast (cosworth) toppen ikke sprekker. KS eller gm toppen sprekker fort, men kan fikses så de neppe sprekker igjen. Coscast har visst litt dårligere flow.... Siter "Suddenly, I heared a tapping, as of someone gently rapping, rapping at my chamber door." Ascona B/J 16V ombygging Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ettan Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Sprutet på en c20ne henger ikkje med til over 0,8 bar likevel, da får du tenningsbank. Det er prøvd! Er mange som har satt turbo på uten å åpne motoren engang, så det trenger ikkje koste deg 25k. Men det spørs kor høyt du sikter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona-Man Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 motor å drivverk e jævli vikti å ha skikkeli, e so enårmt møkje so kan ryka te ved litt herjing og turtall, so eg sikte litt høgare en som så ja, ikkje nødvendig vis for effekten sin del, men for kvaliteten sin del Siter Opel Ascona B 2,2 (Solgt) Kadett C (c20ne) (Solgt) Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboChrister Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 1.1bar på rett over 200hk?? snakk med jma.no... veit om ein so kjørte med 0.7 bar med kun støre dyser og tjukkare toppakning, han trur eg hadde +/- 200hk... Siter Bruk vett, Ligg bredt! 1977 Opel Ascona B - prosjekt 1991 Opel Omega 2.0 cd 1994 Opel omega b 2.0 16v turbo dta++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboChrister Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 eg lurte på om brock b1 felgane gjekk uten av ta i hjulbuane... ka felga hadde du framme? Siter Bruk vett, Ligg bredt! 1977 Opel Ascona B - prosjekt 1991 Opel Omega 2.0 cd 1994 Opel omega b 2.0 16v turbo dta++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.