Gå til innhold

noen spørsmål ang 124 merc med 300 motor


xanakor

Anbefalte innlegg

hei

 

nå har jeg lagt min elsk på merce med stor motor ettersom stefar putrer rundt i en 500 sec.

 

så jeg lurer på hvordan er forbruket på 300 motoren?

 

0-100 tid og slikt? toppfart er uvesentlig ettersom vi bor i norge, det jeg bryr meg om er kun akselerasjon.

 

håper noen kan si meg litt om disse bilene, tenker da både på sedan og coupe.

 

mvh

stian

VW GOLF 1.8 gl 1989

(x)volvo 244dl 1979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruk og akselerasjon varierer på modellene (med og uten katalysator)

 

Tekniske data300E

 

Tekniske data 300CE

 

Alternativet er 300-24v

 

Tekniske data 300E - 24v

 

Tekniske data 300CE - 24v

 

 

Akselerasjonstallene er nok ganske nært det reelle.

 

Min 300TE er oppgitt til 9,5sek eller så fra 0-100 og jeg har klokket den inn til 8,5 sek. Men da er det gjort manuellt på stoppeklokke og ut fra speedometer, så det er da ikke tatt hensyn til misvisning på speedometer.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kamerat som kjørte rundt i en 300E. Gode, komfortable biler.

De fleste Mercedeser har jo automatgir. Men er artig å ligge i 80 på motorveien å ta kickdown...

 

Bensinforbruket er ganske bra, bilen liker bensin. Sikkert derfor det er stor tank på bilene, koster rundt 700-900kr for full tank

Mazda 323 GT-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke uttale meg om forbruket på en sedan eller coupe, men min 300TE (stasjonsvogn) går på mellom 0,9 og 1 l uansett kjørestil på langkjøring, bruker alt fra 1,25-1,8 på blandet og småkjøring.

 

Den veier 1650 kg og har 4 trinns automat. Jeg er heller ikke kjent for å spare på bensinen.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er stv jeg tenker på å kjøpe da, hvist ikke det blir prosjekt med enorme felger.

blir sedan hvist det blir felgprosjekt.

 

har egentli jævli lyst på coupe da, ettersom vi hadde en 230ce før å jeg likte de formene best, men dær sier lommeboka stopp.

VW GOLF 1.8 gl 1989

(x)volvo 244dl 1979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trygt anbefalle 300ce og at du bør legge de ekstra kronene til for å få 300 motor istedet for 230. Da har du en bil som også yter det den ser ut til å gjøre. Også er den mye lettere å selge igjen. Ikke så mye dyrere å forsikre heller. Og bensinforbruker er overkommelig, men ikke kjøp en slik en om man har dårlig bensinbudsjett. Men stor motor skal ikke være økonomisk heller, er jo ikke derfor man kjøper det ;) Så ta et lite ekstra lån eller utvid huslånet og bank inn en 300ce. Vel og merke så har jeg ikke 24ventilern men syns min går veldig godt. Er god å ligge på motorveien i 160 og ta kickdown. Har vært noen i nye serien av bwm som måtte se seg litt snytt i tønsbergdistriktet i det siste :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde MB automatkasser enda hatt sportsmodus...

 

De har Standard og Economy. ;) 230E får man ned under 0,75 på langkjøring med manuell gir.

 

Valgets kvaler er mellom en 300TE, 300TDT eller en 300CE. Disse bilene er så store og tunge at 4 sylinders motorer kan utelukkes om man skal ha noen reell kjøreglede.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Economy og Sport på automatkassa mener du?

Kickdownen girer ned på Sport, mens Economy bare pøser på mer bensin. Economy er oppskrytt, jeg vil heller kalle den "behagelig". For da rykker det ikke så jævli i bilen når du trør tell.

 

Men jeg ville nå tro at S'en stod for Sport, for giringa er mer sportslig enn den er på Eco. Kan godt hende at den står for Standard, for det er jo ikke akkurat en sportsbil. Men Eco, betyr ikke alltid økonomisk. Er bedre at den girer ned i oppoverbakke, enn å holde på samme gir og gir mer bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S står for Standard. Thrust me.

 

Forskjellen på S og E er enkel.

 

På Standard så er nedsjalting før kickdown aktivert, er en vaier som går fra stagene i forbindelse med gassvaier. Denne vaieren styrer delvis også tidspunkt for når den skal gire opp, dvs at når den står i standard så holder den giret lengre ved gasspådrag også.

I økonomi er føleren som er i forbindelse med denne vaieren slått av og bilene girer opp på ca 3500 rpm ved gasspådrag. Girer heller ikke ned før laaavt turtall eller kickdown. Ved kickdown går den også helt i kjelleren...

 

Økonomi er ett program laget for flate europeiske veier og ikke tilpasset bakkar og berg her i landet.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den pøser ikke på mer bensin i det hele tatt i noen av innstillingene, da styring av girkasse kun går på vakum, oljetrykk og vaierstyring (nedgiring og oppgiringstidspunkt)

 

MB med KE-jetronic har overhode ingen elektronisk kontakt mellom girkasse og motor.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår