Gå til innhold

halvorlu

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om halvorlu

  • Bursdag 06/08/1985

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Carina
  • Biltype (eks Audi)
    Toyota
  • Årsmodell (eks 1995)
    1997

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

halvorlu's Achievements

  1. Jeg har nå byttet tennplugger og tettet lekkasje ved termostaten, likevel er problemet der fortsatt. Motoren går fint når den er kald, men så begynner problemene når den varmer seg opp. Den går på 3 eller 2 sylindere i noen sekunder til noen minutter, før den plutselig oppfører seg normalt igjen. Høres bensinfilter eller dyser ut som gode kandidater til feilkilder i så fall? Bensinfilter ble skiftet for ca. 40000 km siden.
  2. Takk for linken, akkurat det jeg trengte å vite!
  3. Takk for tips fra begge! Jeg har siden sist oppdaget at jeg hadde en vesentlig lekkasje ved termostaten, som kan ha forårsaket fuktig miljø rundt fordelerlokket. Nå har jeg byttet termostat, tettet med silikon og byttet tennplugger, så håper jeg dette holder! Hvis ikke skal jeg sjekke dyser og muligens bytte bensinfilter.
  4. Jeg har opprinnelig en Shell kjølervæske (Glycoshell SF, silikatfri) i kjølesystemet på min Toyota Carina E 97-mod., men må fylle på en del nytt. Siden jeg er i Sveits nå, fikk jeg bare kjøpt en ganske anonym flaske med "G40" (oppfyller "VW/Audi/Seat/Skoda TL774-G") som skal være nitritt-, amin- og fosfatfri, men det står ikke noe om silikater. De to har samme farge (rød/fiolett). Er dette to kjølevæsker jeg kan blande uten trøbbel? Eller burde jeg unngå en kjølevæske som ikke nødvendigvis er silikatfri?
  5. Min Carina 97-mod. stasjonsvogn (motor 7a-fe) har i det siste hatt problemer med dårlig/ujevn tenning. Det virker som om den (til tider) kjører på 3 (eller bare 2) sylindere, og at noen sylindere også tenner på feil tid. Det resulterer i dårlig motorkraft og til dels godt merkbar motorristing (sannsynligvis pga. tenning på feil tid). Spørsmålet mitt er: Vil det sannsynligvis hjelpe å bytte pluggledninger og plugger, eller bør jeg bytte andre deler (fordelingslokk?) også?
  6. Jeg har en Toyota Carina E 97-mod. stv., kjører ca. 10 000 i året, har 15-tommer felger. Vinterdekkene jeg har i dag har dimensjon 185/65R15.
  7. Jeg trenger nye piggfrie vinterdekk og ser Michelin X-Ice XI2 og Nokian Hakkapeliitta gjør det bra i tester. Min lokale dekkforretning har imidlertid anbefalt Dunlop Graspic DS3, delvis fordi de mener de nevnte testvinnerne har for hard gummi som varer kort. Jeg ser at Dunlop Graspic DS3 kommer dårlig ut i de fleste tester, særlig på bremselengde. Har noen her erfaring med Graspic DS3 eller anbefaling om hvilke dekk jeg burde velge?
  8. Takk for tipset. Var inne på tanken om kast i skivene. Regner med dette bør rettes opp? Hva koster en slik jobb? Bremsevæskenivået er normalt, omtrent midt mellom min og max.
  9. Hei, Har en Carina E 97-mod. For én uke siden oppsto for første gang noe som oppfattes som "lugging" og risting i rattet når jeg bremser. Det virker som om bremsene tar ulikt forskjellige steder på skiven/trommelen. Var på EU-kontroll hos NAF i dag, som kun bemerket rustne bremserør bak, men at klosser/skiver var ok. Spørsmålet blir da: Hva kommer dette av, og hvordan kan det fikses? For å oppsummere symptomer: - Lugging og risting i ratt ved bremsing - Bremsevarslingslyset (rødt (!)-symbol) lyser ved hard bremsing - Klosser/skiver ikke utslitt ifølge NAF - (Må bytte rustne bremserør bak for EU-godkjenning) Takk for alle tips!
  10. Betyr dette at toppakningen kan være gåen? Eller finnes det andre steder oljen kan komme inn?
  11. Jeg oppdaget en brun substans/avleiring da jeg åpnet radiatorlokket på min Toyota Carina '97. Er dette noe jeg bør gjøre noe med? I så fall: Hva? Se vedlagt bilde. Takk for alle innspill og forslag. [ATTACH]20684[/ATTACH]
  12. Jeg vurderer å kjøpe en Toyota Carina 1.8 Scala 97-modell. Den ble importert fra Tyskland (i 2004) og har automatgir, så spørsmålet er: Er dette noe som det er spesielt mye trøbbel med? (Dvs. mer trøbbel enn med manuelt gir?)
  13. Termostaten har jeg allerede tatt ut og jeg kjører nå uten for å få best mulig gjennomstrømning. Vifta har to ledninger: En direkte til minus og en som går via en kobling på radiatoren. Mulig det er her problemet ligger. Vifta virker når jeg kobler direkte til batteriet, så jeg regner med at de ikke er clutchen som er gåen.
  14. Har problemer med kjølingen på en VW Golf 96-modell. Temperaturen holder seg tilsynelatende fint rundt 90 når jeg kjører på høyt turtall (3000+), men øker raskt mot kokepunktet ved sakte kjøring. Radiatorvifta går aldri, og varmeapparatet gir bare kalddluft. Har hatt noe grums i kjølevannet som i hvert fall kan være årsaken til at varmeapparatet ikke virker. Har nå kjørt 30-40 min. med radiatorrens, uten at det ser ut til å ha hjulpet. Hva kan gjøres for å løse dette? Holder det å få vifta i gang igjen, og hvordan kan det evt. gjøres? Sikringen er intakt og vifta går ved direkte kobling til batteri.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår