Gå til innhold

Jahny

Bruker
  • Innholdsteller

    779
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Omdømmeaktivitet

  1. Downvote
    Jahny fikk poeng fra TMS i Min Prius: 2013 Prius+ Seven Premium   
    Da er den drøye 8 dager gammel, og kjørt 2270km.
    Så langt, ser det ut som jeg sparer rundt 38.000,- i året. Det er forsikring (ca 18.000,-/året mindre) og drivstoff (ca 20.000,-/året mindre) besparelse. Seff litt tidlig å fastslå, men dette er anslagsvis. ;)
    Litt spent på resten; service, vedlikehold og dekk. Jeg forventer en noe høyere kostnad her, i forhold til Touran. Time will show, som Blodstrupmoen sa. :D
    Blir å oppdatere ukentlig-ish her.
  2. Like
    Jahny ga poeng til fordtruck83 i Street rod   
    Street rod 1 var et artig spill som handla om kjøpe og bygge Amcar biler og kjøre løp å vinne eller tape penger eller bil
    Burde vært mulig å lagd sånn type spill som ikke krever raske data maskiner for å drive 
  3. Like
    Jahny ga poeng til Jesper1201 i Olje til motor CFJA (2.0 TDI 170 HK)   
    Og grunnen til at olja på dieselmotorer blir svart fort er grunnet koks fra forbrenninga. 
    Bytt olje på 10'000km / 1år uansett.
    Kjøp Castrol EDGE 5w-30 olja, den møter VW 507.00 og er en meget god olje.
  4. Like
    Jahny ga poeng til Hoghead i Flerbruksbil   
    Har 06 Touran, 2.0 TDI med 224000 på klokka. Har brukt totalt på de fem åra jeg har hatt den ca 30000 på slitedeler (servicer kommer i tillegg)
    Det er trangt i motorrommet ja, men ikke avskrekkende trangt, ikke avskrekkende dyre deler, og noen ganger er de billigere hos Møller enn hos Mekonomen, det kommer jo an på hva man skal ha.
    Har automatkasse (DSG), den er nydelig, presis og kjapp, men der skal man passe på oljeskiftet (iflg selger da jeg kjøpte bilen) har ikke tatt sjansen på å sjekke om det bare er humbug...
    Kan anbefale Touran iallfall, storfornøyd med min.
  5. Like
    Jahny ga poeng til Jesper1201 i Flerbruksbil   
    Styremomentsensor, motor/klaffer til climaanlegget, svinghjul, folien på dashbordet løsner, noe problemer med knapper/brytere som slutter å virke.
    Jeg har en liste et eller annet sted, men finner den ikke igjen, men overnevnte er noen av de. Innbiller meg det var ett eller annet med dieselpumpa også på noen av motorene.
    Har du DSG kassa, er det jo enda noe der, men de er ikke knyttet spesifikt til Touran.
     
    Påstanden om at biler med lav km har mer feil enn biler med høy kan stemme til en viss grad, men at biler med høy km er biler som virker er det samme som å si at et gammelt dekk med mye mønster fremdeles er like godt. Har dekket blitt lagret riktig så ja, da er det like godt med har det ligger i sola så er det bare å kaste.
    Samme gjelder bilen, har den full service historikk og blitt tatt godt vare på, så ja da er den nok et god kjøp, men hvis bilen har hatt flere eiere opp igjennom, så er det nesten garantert et en av eierene har gitt blanke i å vedlikeholde den slik det er påkrevd, og da er det ikke lenger et godt kjøp.
     
    Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men når det er en og samme eier på bilen fra den var ny og gått mye (som taxi?) så blir bilene tatt godt vare på, motorene går nesten døgnet rundt og de blir mye brukt, da er det nesten garantert at de har fått god behandling og fått det påkrevde vedlikeholdet.
     
    Biler idag blir ikke skrotet fordi motoren går føyka, de blir skrotet fordi det blir for dyrt å reparer de ifm. PKK, og at de ruster istykker grunnet manglende vasking. 
    Jeg ser biler som knapt er 10 år gamle og egentlig er klare for høgger'n, og det vitner til at bilen kun er et fremkomstmiddel, og ingenting som skal oppta økonomien til vedkommende.
  6. Like
    Jahny ga poeng til Golfmk5 i Merkelig risting i bil og ratt ( ikke dårlig avbalansering )   
    Nei har ikke fått gjort det enda. Skal gjøre det i dag :-) skiver her om resultatet når jeg har fått gjort det :-)
  7. Like
    Jahny ga poeng til Hoghead i Reg. reim, vannpumpe og svinghjul, skal jeg fikse?   
    Høres ikke så værst ut pris det der. Sånn tatt i betrakting det helvettes svinghjulet...
     
    Har kjørt 100000 siden jeg fikk noe som nylig er avklart som ulyd fra svinghjulet på tomgang... Så må nok krype til korset å bytte etterhvert.
    Bilen min var gått 54000 da jeg kjøpte en, nå har den bikka 223000, har på 5 år, og 170 000 brukt ca 30000 på den (utenom ordinær service), noe som slett ikke er ille på en bil som snurrer mye. Min erfaring med Touran er at den er slitesterk (med godt stell) og ikke avskrekkende mye slitedeler.
    Nå har jeg en kostnad på noen 1000lapper på slitedeler, blant annet bakre bærebruforinger...
     
    Behold bilen du, om du bruker ca 20 lapper nå, og har den i fire år til, så er det ikke avskrekkende dyrt om resten av bieln er knall :)
  8. Like
    Jahny ga poeng til opel astra i Reg. reim, vannpumpe og svinghjul, skal jeg fikse?   
    Reg reim må du jo bytte uansett på bilen for å beholde motoren, dette må du gjøre om du kjøper ny brukt bil og
    Svinghjul clutche er jo også slitte del.
    Så dette er ikke noe unormalt og bytte på bilen så er vel like godt å ta bytte på den.
    Er motoren bra og karosseriet på bilen bra ellers så er det vel bare å bytte.
    Og går litt an på hvor lenge du skal beholde bilen,eller om du har tenkt å selge den i nærmere framtid.
    Også går det litt på hva du har råd til, kjøpe ny brukt bil med lån eller om du koste på litt denne du har.
    Om du skulle bytte så har du nok en bil som kan gå mange år til
    Men det begynner å bli en gammel bil dette også at litt diverse slitte deler vil det jo bli.
    Om du kan skru litt selv så du ikke må ha den på verksted kvar gang det er noe feil med bilen.
    Og heller kjøpe deler der det er billigst og prøve og bytte selv. 
    Eller om du har noen til å skru som kan hjelpe deg, eller om du skjenner noen som kan skru til en billig penge.
    Og prisen du har fått er heller ikke noe dårlig kommer fort opp i den summen for bytte av disse delene på bilen. 
  9. Like
    Jahny ga poeng til Sverre E Olsen i Merkelig risting i bil og ratt ( ikke dårlig avbalansering )   
    Hadde samme problemet på min, viste seg å vær litt rust og steinstøv mellom felger og feste, tok av hjulet og rengjorde det skikeligt og all vibrasjoner forsvant vært ett forsøk!
  10. Like
    Jahny ga poeng til divad i 1.9 TDI Skjelving/risting drivverk   
    Hvis noen skulle ha samme problem, så viste dette seg å være en feil på dieselpumpen. "Løsningen" på problemet, tar 10 minutter, er gratis og består av å klippe en ledning bak instrumentpanel. http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php/12393-Audi-80-tdi-juddering-bucking-jerking/page30
  11. Like
    Jahny ga poeng til Tut-tut i Lader dynamoen min?   
    Her er historien videre...og det endte bra :-)

    Ble stående utenfor det lokale kjøpesenteret hvor batteriet såvidt greide å dra rundt startmotoren, men greide ikke å starte bilen.
    Fikk startkabelhjelp av gamlingen, men fikk fremdeles ikke start. Det var ingen forandring når vi koblet på startkablene. Dvs spenning over min bils batteri 12,7V
    Spenning over fatterns bil: 14,6 V med startkablene på. Alstå manglet det to volt. Trodde da at det var gått en celle i batteriet mitt, så vi skudde det ut og dro til forhandler og reklamerte (4 års garanti, 6 månder siden det ble byttet). 

    Satte inn nytt batteri...samme resultat. 12,7V greier såvidt å dra rundt startmotor med får ikke start. Så vi tilkaller NAF.

    Mannen fra NAF hører på forsøk på start, og mener at startmotoren må være ødelagt. Bilen fraktes til forhandlerverksted. Men der har de ikke delen, og vil bruke en uke på å skaffe (jeg bor i gokk).

    Prøver en siste gang å starte, og nå brøler den i gang etter 8-10 runder fra startmotoren....

    Kjører bilen til Mekonomen som kan ta inn bilen med en gang og har tilgang på startmotor, men han vil måle litt ført sier han. Finner umiddelbart et spenningsfall på 0.7V på minus -siden av batteriet. Det betuyr vel en jordfeil et eller annet sted.

    Et par timer senere får jeg textmelding om at bilen er klar. Hos mekonomen sier de at de klarte å få bilen til "ikke å starte" og da var det et spenningsfall på 10V på minus sisden. Blir ikke mye igjen å dra startmotor med da!

    Det viser seg å være dårlig kontakt i en 2cm lang jordkabel som er festet til girkassen. De bytter denne, og alt i orden :-)

    Delepriis: kr 200.

    Måler for moro skyld spenningen på batteriet når jeg kommer hjem:

    12,7V når motoren ikke går
    14,6V med motoren i gang. 


    Tror jeg kan friskmelde både startmotor, dynamo og batteri nå. :-)
    Bilen starter forøvrig kald på første sveiv med startmotoren :-)


     
  12. Like
    Jahny ga poeng til Firefighter110 i Audi A6 2.5 TDI Quattro Triptronic. En utfordring med gearkasse   
    Hei Jahny,
    For sikkerhetsskyld har jeg også en til Audi, helt lik din. Den har nå rundet 330000 km. Oljeskift PR 12.000 km på motor og 60.000 km på automatkassa på begge bilene. Er nok overkill men tror det kan være medvirkende årsak til at ting fortsatt fungerer. ☺
  13. Like
    Jahny ga poeng til Firefighter110 i Audi A6 2.5 TDI Quattro Triptronic. En utfordring med gearkasse   
    Takk for tipset Jesper :-) når jeg demonterte igjen oppdaget jeg en mekanisk plunder fra min side. Knuten hadde hoppet av akslingen - med andre ord hadde jeg ikke fått knuten langt nok inn på akslingen slik at jeg fikk låst den.
  14. Like
    Jahny ga poeng til Jesper1201 i Audi A6 2.5 TDI Quattro Triptronic. En utfordring med gearkasse   
    Dette har nok sammenheng med det du har gjort. 
    Kontroller at alt er iorden mekanisk på drivakselen du byttet mansjetten. 
    Hvis alt er i orden få tatt en diagnose, kan hende det er noen kontakter/sensorer som er fylt med vann.
     
    Normalt sett forsvinner fremdriften bakover lenge før du får problemer fremover på automatkassene.
  15. Like
    Jahny ga poeng til spurv i Min A6 2.7TDI (C6)   
    Aha. Giroljeskift er bestilt hos møller, så regner med det blir rett. Jeg skifter olje pr 10000-15000 på motor ifra gammel vane. :D er til nå kjempefornøyd med maskina. :)
  16. Like
    Jahny ga poeng til dynasty i Vurderer kjøpe Audi A6 2,4 L 2004 modell   
    Mye feil? Sammenlignet med hva? Motoren er i hvert fall ikke noe å utsette på om den blir vedlikeholt skikkelig. Samme gjelder girkasse og karosseri. På en såpass gammel bil vil du selvsagt ende opp med å bytte en del deler for å få bilen i tipp topp stand (forstillingsdeler etc), men det gjelder alle biler. Deler får man tak i billig på nett. En firehjulstrekker krever forøvrig mer vedlikehold enn en tohjulstrekker (flere deler i drivlinjen). OBS! Anbefaler å styre unna biler som har fulgt såkalt long life intervalskift av motorolje.
  17. Like
    Jahny ga poeng til Audi A4R i Feil mangler med Amarok?   
    Hei Rufus67..
    Det syns jeg du skal gjøre, jeg byttet selv til Amarok i Forje uke, etter å ha kjørt en Tiguan R-line 11 modell i et år.
    Lenge likt amarok da det er den største og beste pickupen sett bort fra steinknuserne fra Amerika.
    Vi har flere amaroker på jobb (forsvaret) og der vil alle kjøre disse og mye lov ord om amarok.
    Men nok om det, jeg gikk fra Tiguan og ble helt slått ut av mangelen på dekkstøy og skrangling fra dårlig vei og kjettingspor. Amaroken er jo dønn stille, hører knapt noe lyd etter landeveien, så kompakt, komfortabel og samtidig så stor:)
    Vedlikeholdsutgiftene er nok mindre enn mange andre biler da amarok har service intervall på hele 40000km. Jeg har undersøkt og den dyreste servicen er 80000km og senere 210000km (da skal register reisa skiftes) 80000 koster 9000,- på sulland og 6900,- på møller verksteder. Merkelig nok er d såpass dyrere pga økt timers hos sulland verksteder.
    120000km service koster bare 4500,-
    Er jo en enklere bil med mer holdbart utstyr så tipper det blir mindre ergelige feil enn andre vw brødre.
    Jeg er iallfall stor fornøyd.
    Anbefaler deg en Highline da di er MYE flottere/tøffere enn trendline og den vanlige utgaven.
    Lykke til:)
  18. Like
    Jahny ga poeng til Rufus67 i Feil mangler med Amarok?   
    Ble en Amarok på meg :) Har kjørt 15000km til nå og må si jeg er kjempefornøyd. Forbruk rett over 0,8 og så behagelig å kjøre.Ble perm. 4x4 etter anbefaling fra andre som har kjørt begge. Ikke ofte jeg har savnet lavserie men 1. gir og revers kunne godt ha vært lavere giret. Noen ganger kan 1. gir og revers være litt tunge å legge inn. Er vist vanlig på Amarok :( Savner elektriske speil siden det er en stor og brei bil. Ryggekamra og parkeringsensorer bør man absolutt koste på seg. På en fullspekka bil med skinnintriør er det litt rart at det ikke er justering i korsryggen. 
  19. Like
    Jahny ga poeng til Andreas_H i Min 2008 modell D-max   
    Formulerte meg litt feil, skivene ble byttet for første gang på 185 000 km... Bytta klosser for første gang på 130 000 km, men da var det utslitt å.... 55 000 km var tidlig!
  20. Like
    Jahny ga poeng til Jesper1201 i Min 2008 modell D-max   
    Har du ikke byttet bremseklosser før på 185'000km?
    Mine var utslitt allerede etter 55'000km, å jeg kjører for det meste på motorvei, med lite bremsing.
  21. Like
    Jahny ga poeng til Andreas_H i Min 2008 modell D-max   
    Tjaa bikker straks 200 000 km nå... Slutta å bruke den som jobbil og har fått en Hiace som firmabil, så Isuzuen ble kun privatbil i desember. Tusler og går, vært litt småtull, med setevarmer som ikke funker, airbaglampe som lyser samt den nå varsler at den har vann i dieselen uten å ha det, lyser svakt innimellom,  bytter sensoren til filteret så satser jeg på at det ordner seg. Bytta skiver og klosser forran på 185 000 km for første gang.... Ellers tusler det og går, blir nok ikke bytta med det første nå som det er 15 000 km i året som gjelder og ikke 50-60 000 km :P

    Kjøpte nye sommerdekk i fjord,  265/75/16 BF Goodrich Mud terrain KM2. Kjempefornøyd med disse, langt mer behagelig å kjøre på enn All terrain, ingen sjelving eller risting på rattet, men litt rundere profil enn all terrain, tror det har litt med saken å gjøre... Men ikke de mest drivstofføkonomiske dekkene, men frem det kommer man ;)
  22. Like
    Jahny fikk poeng fra Wilruu i Trenger hjelp til å kjøpe bruktbil.   
    A4 er jo litt større bil, enn en A3.
    A3 med quattro, har et Haldex 4wd system, mens A4 (og A6) med quattro har Audi sin velkjente TorSen 4wd system.
     
    1,8T motorene er fine motorer, men vær obs på om de er chip'et! Jeg ville valgt en som er helt orginal, uten trimchip og åpen luftfilter.
     
    1,9Tdi er også fine motorer, bunnsolide. Men her også bør man holde seg unna chip'ing og det der.
    Problemer med at folk gjør dette, er at de ofte ikke gjør det som bør gjøres ved trimming - nemlig at service intervaller taes oftere. Dette gjelder diesel som bensin. Bensin er kanskje mer var, for chip'ing. Da bør man kunne bruke 98 eller 99 oktan bensin, en grad kaldere tennplugger, etc..
     
    Oppsummert: sjekk serviceintervaller (bør være en komplett servicehefte med bilen, og en ekstra pluss om servicer er utført på et merkeverksted - etter min mening) og ellers det Dynsty sier. :-)
  23. Like
    Jahny ga poeng til Andreas_H i Min 2008 modell D-max   
    Ikke lenge igjen til 90 000 km nå og ny service. Ble litt påkost på bilen her like før ferien da, EGR ventilen streika, men ikke verdens undergang det heller. RSA Ski hadde vist byttet dette på flere biler.
     
    Da har jeg vært litt på tur igjen. Først en helgetur Oslo - Fagernes - Lom - Stryn - Sogndal - Sognefjellet - Otta - Lillehammer - Oslo. Og deretter en 4 dagers tur Oslo - Tynset - Trondheim - Mosjøen - Mo i Rana - Fauske - Narvik - Kiruna - Gällivare - Luleå - Piteå - Umeå - Sundsvall - Söderhamn - Mora - Kongsvinger - Oslo. 1150 km på første turen og 3760 km på andre turen.
     
    Først et bilde fra Strynefjellet.
     

     
     
    Så ble det 3 nye ekstralys. Lamper som sprer lyset gjorde seg... Så nå ser bilen slik ut og man har blitt jaktobjekt for våre venner i statens vegvesen igjen.
     

  24. Like
    Jahny ga poeng til Andreas_H i Min 2008 modell D-max   
    Får vel oppdatere litt. Bilen har akkurat runda 150 000 km. Hadde akkurat 6 år Eu kontroll på den, måtte etter stramme hjullagrene foran, men eller var alt ok. Er helt rått, regna nesten med at det burde begynne å dukke opp litt småting nå, men neida!   Måtte koble ut alt av xenon i fjernlysa for å få den godkjent. Er litt i tvil om jeg gidder å sette det inn igjen, lyser noe jævlig med 2 x 100 watt xenon i bøttelampene + 2 x 55 watt i orginale fjernlys, men så skal man holde på å koble det ut og inn og.
     
    Kom over en cobra veltebøyle på finn til 3500,- Kjøpte denne og tok av planlokket. Skal ta av bedlineren og spraye planet med Protectakote etter hvert.  
     
    Var en tur på BGnor å hørte på nye støttdempere til bilen. Synes bilen er vel myk fra fabrikk, og etter 150 000 km har det ikke akkurat blitt noe bedre, så for 4950,- fikk jeg 4 nye gassdempere fra Old man Emu. Noe helt annet enn sykkelpumpene som sitter der fra før.
     
    Så mye som bilen ruller nå blir det å kjøre til det ikke er noe mer igjen... Kjører 50 - 60 000 km i året så gjenstår det å se hvor langt det går før det er stopp....
     
     


  25. Like
    Jahny ga poeng til Jesper1201 i audi a3 2009 mod kondens og majones i oljelokket.   
    En tur på 30 minutter etter at olja er nådd 85 grader (eller mer) fjerner det aller meste som er av kondens i olja, hvis bilen ellers brukes til småkjøring daglig.
    Blir bilen regelmessig brukt nok til at olje bikker 85 grader er det sjeldent et problem med kondens.
    Det oppstår store mengder kondens i olje ved hver kaldstart, så en "langkjøring" en gang i uka bør være et minimum for å hindre at det oppstår kondens i olja.
     
    Tatt under forutsettingene at bilen blir brukt 5min x2 daglig 260dg i året og kun dette, går motor litt over 40t ila. et år, dette er ekstremt lite og påfører enormt mye mer slitasje på motor, siden den aldri blir driftsvarm og den går med dårlig olje. 
     
    Jeg anbefaler trådstarter 3 oljeskift ila. et år hvis bilen ikke går mer 10min daglig (40-50t pr. år), noe som vil tilsvare rundt 3'000km pr. oljeskift, under forutsetting at motor aldri blir driftsvarm. Blir motor kjørt driftsvarm så kondensen i olja rekker å fordampe en gang i uka holder det med 2 oljeskift ila. året.
    Kjør for all del ikke med Shell sin olje, jeg ville valgt: Valvoline, Pennzoil eller Castrol, dog er det mange andre gode oljeprodusenter også!
     
    Ang. kondens i automatkasse har jeg aldri vært borte i at dette er noe problem, da den hurtige oppvarmingen og nedkjøling om hverandre ikke eksisterer i samme grad. Automatkasser har også en mye mer stabil temperatur og oljetemperaturen er nesten alltid over fordampningspunktet. Her sikter jeg da til girkasser med converter.
    På maskinene jeg skrur på ifm. jobb er jeg borti noen automatkasser, og her har jeg aldri opplevd kondens i olje, det være seg maskiner som går 250t eller 2500t årlig.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår