Gå til innhold

Tut-tut

Bruker
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Tut-tut vant dagen sist Mai 8 2015

Tut-tut hadde mest likt innhold!

Om Tut-tut

  • Bursdag 09/16/1970

Contact Methods

  • Bosted
    Harstad

Tut-tut's Achievements

  1. Skriver dette i sinne, så jeg sensurerer meg selv litt.... Kupevifta på bilen slutta å virke. OK, jeg har car protect bruktbilfosrikring so dekker elektriske feil. Så jeg leverer bilen hos forhandler...som bruker 11 timer på å lokalisere feilen. Uten å reparere den. De vil spørre meg først siden ny kupevifte koster 6000 kroner. Det er motstanden som er gåen, men akkurat på min model er denne inegrert og kan ikke byttes. (VW Touran 2.0 TDI Highliner med Climatronic klimaanlegg). Og deler er bare dekket 40% siden bilen er gått x antall km. Ok, da ville jeg heller se om andre kunne gjøre det billigere. Et lokalt verksted kunne det men delen var vanskelig å finne så det ville ta tid. Ok da bestilte jeg heller ny kupevifte selv, dvs fikk en fra Toten Billopphuggeri, som gav utmerket service, og fikk den sendt sprenstreks opp hit til Nord. Hvorpå jeg bytter ut den ødelagte kupevifta selv på 5 minutter, da den ligger helt greit til under dashbordet på passassjersiden. Så tar jeg en kikk på den gamle vifta...og motstanden med elektronikken som hører til er helt klart utbyttbar. Forhandlers verksted har tydeligvis hatt den ut selv, fordi bltene/skruene som holder den på plass var halveis skrudd av, så de har ikke giddet å skru dette skikkelig til når de feilsøkte engang. Koblet vifta rett på 12 volt og den går fint. Har søkt opp motstanden, og den koster 400 kr. Min kompetanse på området: GK Elektrolinje, med karakteren 2 i elktrofag for 30 år sidem (nei jeg ble aldri elektriker). Hva sier man til slikt? Anmelder dem for forsikringssvindel, og forsøk på svindel?
  2. Her er historien videre...og det endte bra :-) Ble stående utenfor det lokale kjøpesenteret hvor batteriet såvidt greide å dra rundt startmotoren, men greide ikke å starte bilen. Fikk startkabelhjelp av gamlingen, men fikk fremdeles ikke start. Det var ingen forandring når vi koblet på startkablene. Dvs spenning over min bils batteri 12,7V Spenning over fatterns bil: 14,6 V med startkablene på. Alstå manglet det to volt. Trodde da at det var gått en celle i batteriet mitt, så vi skudde det ut og dro til forhandler og reklamerte (4 års garanti, 6 månder siden det ble byttet). Satte inn nytt batteri...samme resultat. 12,7V greier såvidt å dra rundt startmotor med får ikke start. Så vi tilkaller NAF. Mannen fra NAF hører på forsøk på start, og mener at startmotoren må være ødelagt. Bilen fraktes til forhandlerverksted. Men der har de ikke delen, og vil bruke en uke på å skaffe (jeg bor i gokk). Prøver en siste gang å starte, og nå brøler den i gang etter 8-10 runder fra startmotoren.... Kjører bilen til Mekonomen som kan ta inn bilen med en gang og har tilgang på startmotor, men han vil måle litt ført sier han. Finner umiddelbart et spenningsfall på 0.7V på minus -siden av batteriet. Det betuyr vel en jordfeil et eller annet sted. Et par timer senere får jeg textmelding om at bilen er klar. Hos mekonomen sier de at de klarte å få bilen til "ikke å starte" og da var det et spenningsfall på 10V på minus sisden. Blir ikke mye igjen å dra startmotor med da! Det viser seg å være dårlig kontakt i en 2cm lang jordkabel som er festet til girkassen. De bytter denne, og alt i orden :-) Delepriis: kr 200. Måler for moro skyld spenningen på batteriet når jeg kommer hjem: 12,7V når motoren ikke går 14,6V med motoren i gang. Tror jeg kan friskmelde både startmotor, dynamo og batteri nå. :-) Bilen starter forøvrig kald på første sveiv med startmotoren :-)
  3. Kupevifta var faktisk gåen...slapp unna med å betale 40% av deleprisen, og ikke noe for arbeid. Og da gadd jeg ikke krangle...det ble noen hundrelapper.
  4. Litt flere opplysninger. Etter siste start over lot jeg bilen gå på tomgang med kun kjørelys på (automatisk kjørelys). En halvtimes tid, og gikk ut for å måle på nytt. Nå var spenningen med bilen i gang nede i 12.7 V Stanser motoren og omtrent samme måleresultat, 12,7V. Bilen drar ikke i gang ved nytt startforsøk. Måler mens jeg prøver å starte. Batterispenningen faller til rundt 9,5-9,7 V når jeg vrir om nøkkelen og startmotroen såvidt drar rundt uten at bilen starter. Betyur dette at batteriet er fucked?
  5. Hei, Bilen min er særdeles tungstartet om morran. Såvidt den greier å dra rundt startmotoren. Men som regel har den hostet til liv etter noen runder... Batteriet var nytt i vinter. Etter lignende problemer. Og dette blle litt bedre etter batteribytte. Problemet oppstår gjerne når bilen har stått over natten. Så kan jo ha en strømlekasje et sted. Men i går hadde jeg en kjøretur på 8-10 km, etter treg start om morran som beskrevet over. Kjørte så hjem, parkerte bilen 10-15 minutter, og startet på første runde med startmotoren. Kjører 500 meter til barnehagen, stanser bilen, leverer poden, og skal starte for å kjøre...såvidt startmotor greier å dra rundt, og den starter ikke. Får starthjelp...men bilen må stå flere minutter ( Ca 15 minutter ) med startkabelene på før jeg såvidt greier å starte bilen, med samme symptomer som om morran. Såvidt startmotoren drar rundt. Jeg kjører så ca 20 km, og lar bilen stå å gå på tomgang en times tid. Skal ut og kjøre om kvelden men startmotoeren greir såvidt å dra rundt. Måler batteriet til 11.9V etter forsøket på å starte. Setter batteriet på lading over natten. Batterispenning om morran er nå 13.30V Starter bilen. Noe treg startmotor, men får liv i motoren etter noen runder. Måler batterispenning mens bilen går: 13.25V Setter på varmeseter, varmetråder i bakruta, nærlys og radio. Batterispenning under last 13.04 V Måler igjen etter 5 minutter: 13.30 V under last Uten last: 13.35V Stanser bilen, og starter igjen. Brøler i gang med en gang. Stanser bilen...filer et par ganger men starter. Noen somer villig til å stille en diagnose på batteri/ dynami /startmotor? Bilen er forøvrig en 2006 VW Tauran 2.0TDI Highliner DSG.
  6. Har en 2005 VW Touran TDI. Den kom tilbake fra verksted i dag etter en liten crash der de har bytta panser, høyre forskjerm, høyre frontlykt, støtfanger foran etc. Men nå virker ikke varmevifta i noen posisjon, og når jeg trykker på resirkulasjon kommer det ikke noe lys i den bryteren som det skal gjøre. Alle andre funksjoner i climatronic panelet ser ut til å fungere. Klimanelgget virket helt fint da jeg leverte bilen på verksteded på Onsdag... Regner med at det er bare å returnere til verksteded og få dem til å sjekke dette. Men er det noe jeg kan se på selv i løpet av helgen? Trenger nemlig bilen neste uke? I så tilfelle hva da? Har sjekket sikringer....
  7. Sikkerhetsfunksjon altså. Grei skuring det :-)
  8. Her om dagen kjørte jeg poden rundt på flaskeinnsamling for idrettslaget. Og posene med flasker ble jo selvsagt lempa inn bak. Det merkelige var at når han skulle åpne bakluka, så gikk ikke det hvis jeg satt i førersetet. Men om jeg satte døra mi på gløtt, så åpnet bakluka seg som vanlig. Den åpnet seg også helt uten problem om jeg ikke satt i førersetet og førerdøren var lukket. Er dette en feil eller en noe som skal skje? Tenker jo at det kan være en sikkerhetsfunksjon, slik at ikke noen kommer seg inn i bilen for å rane oss? Men heller likevel mest mot at det er det elektriske som leker seg....
  9. Får gjøre det. da antar jeg problemet er "løst" Takk for alle gode råd.
  10. Joda, har AC. Men detr er god å få skifta ut den kokvarme lufta i bilen med en gang man starter. På korte turer til og fra barnehagen for eksempel, rekker ikke AC å gjøre noe før vi er framme....får bare åpne et vindu forran når minstemann vil å oppe vinduet bak. Har aldri vært borti dette fenomenet på noen biler jeg har hatt. Men denne uvanlige sommervarmen varer nok ikke så lenge her i nord. Forige uke slo vi en varmerekord som har stått siden 1972 :-)
  11. Jeg forstår forklaringen :-) Er det vanlig at det er så ille at man får vondt i ørene? Han jeg hadde med i bilen fra forhandler mente det måtte være noe feil. Så de tar inn bilen neste mandag for en skikkelig test. Han snakket litt om en ventil som skal forhindre overtrykk i bilen som sitter i dørene. Og at det kunne være noe feil på den. Det er så ille at det nesten gjør vondt og er skikkelig plagsomt. har aldri vært borti dette før på noen biler.
  12. Nei overhodet ikke. Det er et virkelig problem.
  13. Har en 2005 2.0 Touran TDI Highliner Bor i nord og i sommer er det uvanlig varmt. Så småen i bilstolen bak vil gjerne ha vinduet litt på gløtt når vi kjører. Dermed oppdaget jeg et merkelig fenomen. Når jeg åpner bakvinduet opstår det en lyd omtrent som om toget kommer. Det er så ille at man kjenner trykkbølgene på trommehinnene! Det er rett og slett ubehagelig. Dette gjelder bakvinduene på begge sider. Om jeg åpner et bakvindu og et av sidevinduene framme forsvinner disse lyd/trykkbølgene. Var innom forhandler her om dagen da jeg har garantitid igjen og vi tok en test tur, og han bekreftet at her er det noe som er galt et sted. han satt tilogmed i baksetet for om mulig å identifisere problemet. Lyden forsvant også når han åpnet bakdøra på gløtt i fart. Fenomenet oppstår i 55-60 km/t og når man er oppe i 80 er det virkelig fremtredende. Under 40 høres ingenting. Hva i huleste kan det der være?
  14. Fortsatt kaldt og i dag måtte startmotroen ha et par omdreininger før det ble liv i motoren. Ellers så er det jo et heidundranes bra varmeapparat i bilen. Blir fort varmt og godt, og det er greit når man ikke har tilgang på utestrøm til motor/kupevarmer.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår