Gå til innhold

Veivhusventilasjon

Ranger emnet


GreenMile

Anbefalte innlegg

Alle biler har idag lukket veivhusventilasjon, dette for å trekke ut ubrent bensin/luft blanding og andre rester etter forbrenningen som kommer seg forbi stempelringene og "forurenser" oljen (ødelegger renseegenskapene og krever hyppigere oljeskift). Dette føres inn i innsuget igjen og forbrennes.

 

Ved turbokonvertering vil man i de fleste tilfellene derfor trykksette hele veivhuset, hvis man ikke blinder dette og lar veivhuset ånde til friluft (oftest gjennom en catchtank og filter - gjør et søk, dukker vel opp 100 liknende tråder). Merk at dette ikke gir noen gjennomstrømming av friskluft gjennom veivhuset, eller forbrening av disse veivhusgassene, og man må bytte olje oftere enn serviceintervallet normalt spesifiserer.

 

Klokere nå?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man bytter til åpen luftfilter setter man ofte på et lite filter på den slangen fra toppdekselet som før gikk inn i luftfiltervoksen, og som jeg antar er veivhusventilasjonen. Men hvordan får man skilt ut avgassene i veivhuset uten å få med all olja? Og oljedampen smører vel også luftfilteret og innsuget? eller tar jeg feil?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste man kan gjøre er å ta veivhusventilasjonen ut i en catchtank med filter på og retur. Da vil man få skillt ut dampen og olja og ikke tilgrise innsgu o.l. Når man har åndinga inn i unnsuget senker dette oktantallet, og bilen ånder mest ved fullgass og høyt turtall og det er nettopp da man absolut ikke vil ha lavere oktantall.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at veivhusventilasjonen går inn i luftfilteret igjen er rett og slett for å forbrenne avgassene? Selv om det er dårligere for motoren enn om avgassene hadde gått rett ut. Og det er vel ikke catchtank på vanlig sugemotor? SOm vil si at både olje og avgasser blir ført ut og inn i innsuget?

Har hørt at oljedampen er bra for luftfilteret jeg...

 

Når man bytter til åpent filter så setter man et lite filter på veivhusventilasjonen. Vil det da si at olja må byttes oftere og får dårligere smøreegenskaper pga. man ikke får sugd ut avgassene i veivhuset? det ånder bare til friluft (jmf. Chevy 350 over)

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det den ånder ut er jo mest damp, om den forbrenner det eller ikke har ikke noe å si for olja. Det er akkurat som kullfilteret også, man kan godt ha åndinga til bensintanken i friluft istedenfor å føre den til innsuget som det er orginalt. Er også pga miljøhensyn

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhus ventilasjonen går bare inn i innsuget pga forurensing, så hadde du skulle godkjent bilen på biltilsynet så påpeker de det gjerne om de legger merke til det. Vet ikke om det er 1'er eller 2'er feil...

 

Dampen er jo bare brent olje og drit så det har egentlig ikke noe i motoren å gjøre annet enn å forbrenne det for å bli kvitt det.

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar=) Lært mye. En ting: Når man har åpent filter på veivhusventilasjonen så vil det si at det ånder til friluft og litt over står det at dette medfører hyppigere oljeskift pga. dette medfører at det ikke er noen gjennomstrømning gjennom veivhuset? (nesten helt øverst)

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et annet spørsmål...

 

når man har hatt slik catchtank en stund, så vil jo den fylle seg oppe med oljeslagg etter hvert? må man da fysisk tømme denne, eller er det noe annet som gjør at denne blir tom?

 

 

driver og vurderer catch selv når det blir snurrekonvertering av golfen

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et annet spørsmål...

 

når man har hatt slik catchtank en stund, så vil jo den fylle seg oppe med oljeslagg etter hvert? må man da fysisk tømme denne, eller er det noe annet som gjør at denne blir tom?

 

 

driver og vurderer catch selv når det blir snurrekonvertering av golfen

 

Nei nei. Tanken tømmer seg på magisk vis!:afro

Neida, tanken må nok tømmes fysisk men om du grøsser ved å gjøre det en gang imellom så ville jeg ikke begitt meg ut på turbokonvertering!:cool:

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Det skal ikke filter rett på veivhusventilasjonsslangen.

Den tjukke som ofte kommer rett fra toppdekslet skal mellom spjeld og luftfilter, evt turbo og luftfilter på en turbobil, den tynne(kommer oftest fra veivhuset) skal på innsuget via en PCV-ventil.

Oljedampen smører ventilene litt.

 

En skikkelig catchtank har drenering nedi bunnpanna, men kan nok trenge en rens en gang inniblant.

 

PCV-ventilen er som ofest annerledes utforma på turbomotorer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår