Gå til innhold

bytte av kanaler

Ranger emnet


Larsern_1988_

Anbefalte innlegg

Vanskelig å svare på når jeg ikke vet hva du kan fra før, hvilken bil som skal fikses eller hva slags utstyr du har til rådighet.

 

Litt mer info?

 

 

har sånn ca null peiling og null utstyr. onkelen min har sveise apparat, det er med tråd. det er civic 1988 3 dørsen. er bare høyre siden som det er et rusthull med diamter 1,5-3cm, ellers er den fin. har prøvd å sveise en gang før. gulla som f... og fikk til et bra resultat, men det var den gangen...det gikk inn det ene øret og ut det andre så jeg tviler det går igjen

Tja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør først finne ut hvor stor skaden egentlig er. Stiller meg litt tvilende til at kanalen skal være fin ellers når den har et hull. Oftest ser du bare 10% av rusta. Men hvis du er heldig, er det en begrenset skade.

 

Finn ut hvor mye som må fjernes. Alt som er angrepet av gravrust pluss noen cm utenfor. Så tilpasser du en platebit som tilsvarer området du skal skifte ut. Merk rundt, og kapp etter streken. Vinkelsliper er enklest. Slip kantene ned til bart stål ca 1 cm rundt hele sveisefuga. Viktig at det er rent og tørt der du skal sveise. Bruk gjerne en kraftig magnet for å holde platebiten på plass i hullet mens du punkter den fast. Vær nøye med skjøten, og ta deg god tid med tilpassingen. Punkt godt og tett med ca 1 cm mellomrom. Helsveis skjøten, og slip ned til slutt. Deretter er det bare å rustbeskytte, sparkle og lakke. (se lakkdelen på forumet)

 

NB! Sjekk at ingen ledninger, bensinrør eller bremserør ligger for nær. Sjekk inni kupeen at det ikke er noe brennbart på andre siden. Ha for all del en bøtte vann og et brannslokkingsapparat ved siden av. Koble av minuspolen på batteriet før du sveiser på karosseriet.

 

Vil ikke anbefale deg å gå i gang med dette alene hvis du har null erfaring fra før. Da bør du ha med deg noen som har litt erfaring.

Ellers finnes alltids juksemetoder som polyester o.l.. Ikke å anbefale i det lange løp.

 

Lykke til!

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår