Gjest Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 God dag. For ca 1 uke siden fikk jeg brev i posten om at jeg ikke hadde fått godkjent eu-kontroll, og dette måtte skje innen februar. Grunnen til at jeg er så seint ute er at jeg kjøpte bilen, en 90. mod 240, fortsatt klin original b230f, i september, og forrige eier gadd visst ikke gi meg lappen hvor det stod at bilen skulle til godkjenning i år. Hehe... Men i allefall, jeg fikk tak i verksted på 2 dager, noe som gjør av vi ender på fredag 19feb kl 14.00! Litt nysgjerrig på hvordan dette gikk, ettersom jeg kun har hatt bilen noen månder og ikke merket store feil enda, fikk jeg en kammerat til å kjøre meg ut etter skolen, samme dag. Her fikk jeg beskjed om at eneste feil var "Slitt bærekule venstre side." Jeg tenkte at dette kunne da ikke bli så veldig stort problem ettersom 240'n ikke er hverken lav, eller liten bil. Kom meg hjem og tittet i Haynes hvor det stod at jeg kun trenge å løsne 7 skruer. Bro til biltema og handlet "Kulebolt for volvo 240. 150 kr (!!)" Jeg og pappa rigget oss til i går kveld lykkelig uvitende om hva vi hadde i vente. Tok av fordekket og skulle løsne på 4 skruer i bunnen av demperen. Den første gikk ganske så greit, men alle de 3 andre satt som fytti faan i hælvete!!! Vi slo og dunket litt, men bestemte oss for å ta dette dagen etter, i dagslys. Så jeg dro på skolen, kom meg hjem, pappa kjøpte skruer, og vi rigget oss til igjen. Tok dremelen og kuttet et snitt i den ene skruen, tok et flathjern og dro til. Den ganske massive skrutrekkeren knakk på tuppen (dyrt sett som pappa egentlig bruker til jakt-våpen). Fortsatte med å skjære litt med dremel i håp om å få av skruehodet, men dette tok lang tid, så vi bestemte oss for å borre litt i skruen og prøve med en grisepikk. Fant den største grisepikken i verkstedet til pappa mens han borret... Skrudde den inn, og dro til med no skralle-greier som pappa hadde. Grisepikken KNAKK!!!! Den var virkelig massiv, men knakk likevell. Da kom det noen stygge gloser, men arbeidet fortsatte med dremel og hammer+meisel. Skrue 3: Startet med hammer og meisel for å prøve å skru skruen rundt ved å dunke på den, noe som var totalt nyttesløst. Drill+grisepikk (1 størrelse mindre) endte på samme måte som forrige grisepikk. Kappet av hodet på også denne skruen med dremel, hammer og meisel. Skue 4: (skrue 1 er den som gikk ganske lett ut, plassert lengst forran, inn mot motoren. 2+3 er de to inn mot bremseskiven. Hvem av skruene som er igjen burde dere klare ogå regne ut! ;) ) Denne var litt lettere å komme til, så her fikk vinkelsliperen lov til å starte. Kuttet av en god del av skrue-hodet. Resten gikk relativt lett med hammer og meisel. SÅNN, tenkte vi. Da var det meste gjort. Men resten var fortsatt igjen: De 2 skruene som sitter ved siden av hverandre, på undersiden av bærekulen, måtte vi bruke en sinnsyk avdrager for å få løsnet på. Den siste, med gjennomgående skrue og mutter, gikk ganske lett. Da anser jeg denne lille fortellingen ferdig, og håper at ingen som har lest denne satser på og bytte bærekule på en 90-mod 240 på en søndags-kveld! ;) Takk for meg. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lofsbergRacing Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 sier bare en ting, muttertrekker. Siter Volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Hva er det? o.O Grunnen til alt stuket med skruene var jo at (ny) fastnøkkel bare maltrakterte skruene. De var jo runde uten å ta i noen ting! :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lofsbergRacing Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Hva er det? o.O en slags skralle pistol på luft. funker omtrent som en slag drill.. banker samtidig som den skrur. Siter Volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Det hørtes fancy ut! Men her jobber man for muskelkraft! Haha :D :hammer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lofsbergRacing Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 er ikke så veldig fancy=P link Siter Volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 kjøp ordentlig verktøy først ;) så prøver vi igjen ;) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 må sei meg enige der ;) Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Jeg sier bare en ting. VARME!!!! Du skulle varma godset rødglødene også hatt på frysespray på skrua, da hadde den kommet. Det hadde vært gjort på en halvtime. Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 JAJA :P dumme meg! For all del! :P kjører volvo, går på skole, 18 år, ingen jobb! Kjøp verktøy til meg dere! :hammer Neimen det var egentlig ment mere som en liten "veiledning" eller no i den duren! :) Jeg har i allefall bytta den jævla driten, så nå bryr jeg meg ikke så mye lenger! hehe... Men å varme den opp var jo faktisk ganske smart da! ^_^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Jeg hadde det fra hverandre på min da jeg bytte fjærer og dempere.. Enkelt og greit, en liten dusj Quaker state, sekskantpipe, mutter trekker og litt kjærlighet... Løsna med en gang. Det dummeste en gjør på sånt er å gå til med stjerna på en fastnøkkel eller en skiftnøkkel... Kan du ikke dra en liten Poffs og smøre inn trappa til besta med såpe da? så har du råd til verktøy.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg