Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pontiac har aldri lagd noen big block. Blocken kom ca samtidig med Chevrolet small block. Den er alt for liten til å kunne kalles en big block, vekten er ca 25kg mer enn en sbc.

Pontiac har en sb på 455cid, som kan strokes til 501cid om man vill...

Forøvrig mener jeg det blir feil å snakke om sb og bb så lenge det ikke er to forskjellige blokker...

 

 

Å sammenligne en bb og en sb med like mye hk er jo bare tull. Sammenlign en sb og bb med lik grad av trimming i forhold til volum. En 454 på 400hk er jo såsi en motor som er urørt. Mens en sb har du jobbet en del med for å få den efekten.

 

En mer rettferdig sammenligning der ville vært en pontiac eller Olds 455 mot en chevy 350, begge med 400hk. Da tror jeg ikke man trenger å være noen Einstein for å finne ut at dreimoment vinner.

 

Vel, her er teksten klippet ut fra en amcarside på nettet:

 

Forklaring på shortblock/longblock og smallblock/bigblock!

Dette er en ting som kan være ganske frustrerende....hva er egentlig forskjellen?

 

BIGBLOCK og SMALLBLOCK er fysiske størrelser. SHORTBLOCK og LONGBLOCK er hvor mye av motoren som er satt sammen! (hva motoren kommer med ferdig levert)

 

Et eksempel på BIGBLOCK kontra SMALLBLOCK kan for eksempel være Chevy sin 400/402. Smallblockversjonen av 400 er fysisk den samme størrelsen som Chevy 350 mens bigblock-versjonen er fysisk mye større og tyngre selv om slagvolumet er det samme.

 

Shortblock/longblock er beskrivelsen av hvor mye av motoren som er ferdigmontert fra fabrikk.

 

Shortblock = Fabrikkoverhalt blokk u/topper, løftere,oljepumpe og pakninger.

 

Longblock = Fabrikkoverhalt blokk m/topper ferdig montert trukket til med riktig moment. Løftere og støtstenger er montert og justert, samt ny oljepumpe og nytt komplett pakningssett. Det følger ikke med panner, deksler eller manifolder.

 

Pontiac har kun BB i sitt sortiment fra 350cid til 454cid. Det er samme type block i alle motorer. Veiv i fra en 350cid V8 er eksakt lik med 400cid veiv. Se på blokken, og du ser at de er like utvendig....

 

SB eller BB har ikke noe med hvor mye volum det er, det går på fysisk størrelse på blokka.

 

Jeg sammenlignet ikke en SB mot en BB. Jeg forklarte hvordan bilene var å kjøre. SB motoren er lettere, og derfor bedre å kjøre i svinger kontra en samme type bil med BB.

 

Her er en llink dere kan ta en titt på:

http://www.acchonefoss.org/HovedMeny.htm

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pontiac har kun BB i sitt sortiment fra 350cid til 454cid.

 

Tror virkelig jeg snart må ta bilde av en pontiac motor ved siden av en bb... Pontiac motorer er dverger i forhold til bb.

 

454 er foresten chevy, 455 er pontiac.

 

326, 350,389 og 400 har samme veiv, 421 og 428 har også samme.

 

Forøvrig er det ganske populært i statene å sette 422 og 428 veiv i 455 blokker, da får man en 440 med såsi 1-1 forhold i bor og slag.

 

326,350 og 389 er mindre populær å trimme ettersom de med standard bor ikke har plass til de "store" 2.11, 1.77 ventilene som man får i 400cid+ motorene.

 

En morsom detalj er at en 350 og 455 høres veldig lik ut, forskjellen blir som med en bass, 455 er mye dypere i lyden, men veldig lik.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at pontiac aldri kan kvalifisiere til å være en bb, er bare å se på motoren, så ser du at den er alt for liten :)

 

De veier også alt for lite til å være en ekte bb, er ikke ødelegende for kjøregenskaper slik som bber er.

 

Pontiac er Pontiac, hverken bb eller sb.

 

Pontiac er på en måte en bb i sb innpakning, ergo bra kjøregenskaper sammens med mye motorvolum (om du vill)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at pontiac aldri kan kvalifisiere til å være en bb, er bare å se på motoren, så ser du at den er alt for liten :)

 

De veier også alt for lite til å være en ekte bb, er ikke ødelegende for kjøregenskaper slik som bber er.

 

Pontiac er Pontiac, hverken bb eller sb.

 

Pontiac er på en måte en bb i sb innpakning, ergo bra kjøregenskaper sammens med mye motorvolum (om du vill)

 

Nåja, 455 er nok bigblock..:)

Kan kanskje se litt slankere ut en en annen bigblock, men den er nok noe tyngre enn en smallblock ja.

440n til Mopar ser litt slankere ut en en 454 men den er tung så det holder. Sånn for eksempel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, 455 er nok bigblock..:)

Kan kanskje se litt slankere ut en en annen bigblock, men den er nok noe tyngre enn en smallblock ja.

440n til Mopar ser litt slankere ut en en 454 men den er tung så det holder. Sånn for eksempel....

hehe, en 455 veier 25kg mer enn en sbc :), så prøv på nytt blah

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mye mer enn en Pontiac small block?

En 455 er en av Pontiacs bigblock-motorer!

 

hæ? Pontiac small block?

 

Eneste pontiac lagde som vell kunne kalles det måtte være 265cid og 301 med en lavere dekkhøyde. Men om du snakker om disse 2 motorene så veier de mindre en sbc.

 

287,303,316,326,347,350,366,370,389,400,421,428 og 455 veier stortsett det samme, kanskje 3-4kg forskjell pga forskjell slaglengde.

 

Hvis 455en er en bb så er også 287en en bb :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ? Pontiac small block?

 

Eneste pontiac lagde som vell kunne kalles det måtte være 265cid og 301 med en lavere dekkhøyde. Men om du snakker om disse 2 motorene så veier de mindre en sbc.

 

326,350,389,400,421,428 og 455 veier stortsett det samme, kanskje 3-4kg forskjell pga forskjell slaglengde.

 

Vet du hva, jeg bøyer meg i støvet! Har sjekka litt nå og du har rett. Pontiacs linje med V8ere var forskjellige fra de andre merkene til GM.

 

Dette har jeg aldri vært borti før, og jeg har lest bilblader, for det meste om amerikanske biler så lenge jeg har kunnet lese.

Dobbeltsjekka t.o.m med en som jeg vet har bygd om en Bonneville med CSB.

 

Så lærte jeg noe nytt idag også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg bøyer meg i støvet! Har sjekka litt nå og du har rett. Pontiacs linje med V8ere var forskjellige fra de andre merkene til GM.

 

Dette har jeg aldri vært borti før, og jeg har lest bilblader, for det meste om amerikanske biler så lenge jeg har kunnet lese.

Dobbeltsjekka t.o.m med en som jeg vet har bygd om en Bonneville med CSB.

 

Så lærte jeg noe nytt idag også

 

Hehe

 

Du er ikke den første, har hatt mang en diskusjon opp gjennom årene :)

Men du mener at du ikke viste at Pontiac lagde helt egene motorer`?

 

Mange av de store Pontiac stevnene i USA krever at du kjører med Pontiac motor i bilen for å overhode få lov til å komme inn. Untak er biler orginalt levert med annen motor.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg et lite poeng :)

 

http://www.butlerperformance.com/products/engines_assemblies/aluminum.html

Ettermarked pontiac blokk, kan vell kanskje kalles bb, selv om du kan bruke orginale pontiac deler. Alu versjonen gjør nok motoren betraktelig lettere enn en sbc

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

 

Du er ikke den første, har hatt mang en diskusjon opp gjennom årene :)

Men du mener at du ikke viste at Pontiac lagde helt egene motorer`?

 

Mange av de store Pontiac stevnene i USA krever at du kjører med Pontiac motor i bilen for å overhode få lov til å komme inn. Untak er biler orginalt levert med annen motor.

 

Visste ikke at Pontiacs motorer var helt forskjellige fra de andre GM-merkene sine nei.

Nå må jeg nesten spørre om Buicks 455 har noe med Pontiacs 455 å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buick og Oldsmobile 455 er også helt forskjellige motorer. Cadillac har også sine egene motorer.

 

Mopar har felles motorer.

 

Ford har stortsett felles motorer, er untak der, spesiell bb som stortsett bare ble brukt i de dyre merkene (mercury og lincoln)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buick og Oldsmobile 455 er også helt forskjellige motorer. Cadillac har også sine egene motorer.

 

Mopar har felles motorer.

 

Ford har stortsett felles motorer, er untak der, spesiell bb som stortsett bare ble brukt i de dyre merkene (mercury og lincoln)

 

Jada, det er greit nok. Var bare denne 455 til Pontiac som forvirra meg helt. Da er jeg med igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår