BoomBoxx Skrevet Februar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Hei! Nesten overalt hvor jeg har lest om dobbelspolede elementer, inkl. JL audio og Adires hjemmesider, står det at man ikke endrer elementets egenskaper overhodet når man kobler en dobbelspolet høyttaler i serie fremfor parallell. Hvordan kan dette ha seg? TS-parametrene til Pioneers 3004SPL er et godt eksempel på hvorfor jeg lurer. Man ser tre parametre som tydelig blir forandret av å koble spolene i serie/parallell: Levc: 5.340 (8 ohm), 1.350 (2 ohm) Zmax: 155.4 (8 ohm), 38.9 (2 ohm) BL: 28.11 (8 ohm) / 14.06 (4 ohm). Forandringene i parametrene i seg selv er lette å forklare, men jeg undres noe over hvorfor det ikke skal påvirke lyden i det hele tatt. En form for innvirkning bør det jo ha, bortsett fra at forsterkeren ser en annen impedans. Sett at man har en 2x4ohms høyttaler, og to forsterkere. En som gir 1000W rms i 2 ohm, og en som gir 1000W rms i 8 ohm. Ville lyden vært teoretisk lik i dette enkle eksempelet? Fint om noen gadd å ta seg tid til å forklare dette :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Februar 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 Seriøst, ingen som vil/kan forklare? :O Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Februar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 Seriøst, ingen som vil/kan forklare? :O Ta en titt på denne siden: http://www.geocities.com/f4ier/dvc.htm Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Februar 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 Joda, den forklarer at parametrene forandrer seg (noe jeg hadde skjønt fra før), og nøyaktig hvilke som gjør det. Og letter utregningene. Men jeg har ikke eksperimentert nok med forskjellige thiele-small-parametre, og finner ikke nødvendig info på nettet for å finne ut hva dette gjør med lyden. Og så er jeg rett og slett nysgjerrig! :) Så for å spørre på en annen måte da, hva med disse problemstillingene: Når Levc økes så mye i forhold til med spolene i parallell, vil jo reaktansen økes mye. Vil dette ha noen innvirkning på lyden i form av f.eks. "tregere bass", i og med at spolen får større evne til å motsette seg endringer? Ville jeg fått bedre transientrespons ved å koble spolene i parallell? Høyere BL indikerer jo en sterkere flytting av membranen, og innvirker på følsomheten. Vil man få mer "trøkk" pr. watt ved å tilføre 1000W pr element i 8 ohm enn 1000W pr element i 2 ohm? En mye høyere Zmax betyr jo at impedansekurven er mye brattere. Til tross for feedback-kretsen i forsterkeren, vil vel paralellkoblede spoler (og dermed lavere peaker i impedansekurven) bidra til bedre frekvensrespons (+/- X antall dB i frekvensområdet blir mindre?). Argh. Svar, jeg må ha svar. Prøver å sende mail til en høyttalerprodusent! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 denne kan vel kanskje være til nytte for noen? http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/params02/params.htm den svarer nok ikke på det som blir spurt om i denne tråden da men. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg