Gå til innhold

Fartsgrense i tuneller

Ranger emnet


Michael

Anbefalte innlegg

Jeg går rundt og irriterer meg over fartsgrensene i tunellene vi har rundt om i Norge. For å ta "min" tunell, naustdalstunellen, som er en tunell på 7km rett fram, så er fartsgrensen 80 km/t. Tunellen har SELVSAGT 2 blikkbokser som måler gjennomsnittsfarten din. Hvorfor spør jeg meg? Skal det være slik at når en kjører bil må en se ned på speedometeret hvert 3 sekund for å passe på farten? Det tar jo vekk all oppmerksomheten fra det som faktisk skjer på veien, da en må konsentrere seg om noe annet.

I den tunellen kunne fartgrensen glatt vært 110. En blir jo sløv når en ligger i 80, og det føles ut som om en ikke beveger seg.

 

Synspunkter?

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes en del av tunnellene i Bergen kunne hatt høyere fartsgrense (virkelig meningsløst med 60, men også 80 om natten). Samtidig smeller det titt og ofte i og rundt disse tunnelene, i tillegg til alle som klarer å gå tom for det ene og det andre. Ikke spesielt hyggelig å oppdage at det står en bil uten lys foran deg i noenoghundre.

 

I Sogn (fx Lærdalstunnelen) er det jo ikke adskilte felt, men det er jo ikke så ekstremt mye trafikk. 80km/t i Lærdalstunnelen er grusomt, og det er vel ikke mindre enn tre bokser der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 fra vest, og to fra øst.. Ufattelig kjedelig å kjøre der med mindre du har memorisert boksenes posisjon da;) Kunne vel godt ha hatt 100 grense eller noe sånt igjennom der ja.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være slik at når en kjører bil må en se ned på speedometeret hvert 3 sekund for å passe på farten? Det tar jo vekk all oppmerksomheten fra det som faktisk skjer på veien, da en må konsentrere seg om noe annet.

I den tunellen kunne fartgrensen glatt vært 110. En blir jo sløv når en ligger i 80, og det føles ut som om en ikke beveger seg.

 

Synspunkter?

 

Er du så ustø på gasspedalen at du ikke klarer å holde jevn fart i over 3 sekund bør du gå til legen for å sjekke om du har parkinson eller andre nærveproblemer...

 

(ja, jeg vet du satte det litt på spissen, men det argumentet er grunnløst...)

 

Er det adskilte kjørefelt i tunellen da? Hvis ikke syns jeg 80 er en helt grei fartsgrense. Sjansjen for å kraskje øker vel en del fra 80km/t til 110km/t, å den sjansjen er du vel ikke villig til å ta i en tunell. En kollisjon og brannutvikling i en tunell kan være livstruende, ikke bare for de direkte involverte i ulykken, men også de andre som oppholder seg i tunellen.

 

Syns det er mange selværklerte eksperter her på forumet, som tror de vet best når det gjelder fartsgrenser her til lands. Men det er faktisk en grunn til at vi har de fartsgrensene vi har...

 

For all del, jeg respekterer din mening om fartsgrensene her til lands, men om det noe sannhet i de er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så ustø på gasspedalen at du ikke klarer å holde jevn fart i over 3 sekund bør du gå til legen for å sjekke om du har parkinson eller andre nærveproblemer...

 

(ja, jeg vet du satte det litt på spissen, men det argumentet er grunnløst...)

 

Er det adskilte kjørefelt i tunellen da? Hvis ikke syns jeg 80 er en helt grei fartsgrense. Sjansjen for å kraskje øker vel en del fra 80km/t til 110km/t, å den sjansjen er du vel ikke villig til å ta i en tunell. En kollisjon og brannutvikling i en tunell kan være livstruende, ikke bare for de direkte involverte i ulykken, men også de andre som oppholder seg i tunellen.

 

Syns det er mange selværklerte eksperter her på forumet, som tror de vet best når det gjelder fartsgrenser her til lands. Men det er faktisk en grunn til at vi har de fartsgrensene vi har...

 

For all del, jeg respekterer din mening om fartsgrensene her til lands, men om det noe sannhet i de er en annen sak...

 

Ikke kom her og vær frekk når du selv tydligvis lider av dysleksi, og selv trenger en legesjekk. Poenget her er jo at 80 km/t i timen rett frem i 7 km, er uhørt. Klarer du å kræsje på en rett strekning, uansett om du kjører i 80 eller 110 km/t, er du såpass sløv i hodet fra før av at å kræsje kan ikke gjøre deg noe annet enn bare godt.

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går rundt og irriterer meg over fartsgrensene i tunellene vi har rundt om i Norge. For å ta "min" tunell, naustdalstunellen, som er en tunell på 7km rett fram, så er fartsgrensen 80 km/t. Tunellen har SELVSAGT 2 blikkbokser som måler gjennomsnittsfarten din. Hvorfor spør jeg meg? Skal det være slik at når en kjører bil må en se ned på speedometeret hvert 3 sekund for å passe på farten? Det tar jo vekk all oppmerksomheten fra det som faktisk skjer på veien, da en må konsentrere seg om noe annet.

I den tunellen kunne fartgrensen glatt vært 110. En blir jo sløv når en ligger i 80, og det føles ut som om en ikke beveger seg.

 

Synspunkter?

Du vet jo selv løsningen på det...

Skru av skiltet når du er ute på kvelda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår