Gå til innhold

Motorresept på 280-300Hk i B230FT/FK

Ranger emnet


GMV

Anbefalte innlegg

Har fått for meg at det er mange som lurer på hvordan man skal trimme B230FT/FK (Kun for de med LH 2.4 Innsprøytning) motoren sin for en billig penge, her er i allefall noen tips som jeg vet fungerer meget bra, også til hverdagskjøring og uten bekymringer.

 

Men selvfølgelig må motoren være i god kondisjon før man begynner å trimme....

 

1. Montere en 531 topp med dertil egnet trimkam.

 

2. Montere en Mitsubishi TD04HL16T turbo (fra 850R)

 

3. 3" eksos

 

4. Aluminiums intercooler.

 

5. Progressiv bensintrykksregulator (justerbar) av typen som er 1:1,2

 

6. Spesialchip i begge hjernene. (BSR Haijen special)

 

(7). H-profilråder for de som liker å sove godt om natten....

 

Dette gir ca 280-300Hk (Når bensitrykk og ladetrykk er innjustert) og 420-440Nm. Tenk da på at disse motorene leverer 135/165Hk og 230/250Nm std...

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

man trenger ikke alle de modsene for 280-300hk, vel?

når det er snakk om 350-400hk, er det en del av de her som er *krav*.

 

ps. hvor langt rekker de originale dysene? de er vel på grensen med den effekten her kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger ikke alle de modsene for 280-300hk, vel?

når det er snakk om 350-400hk, er det en del av de her som er *krav*.

 

ps. hvor langt rekker de originale dysene? de er vel på grensen med den effekten her kanskje?

 

Du må nok ha disse moddene for å få ut den effekten med org. sprut/dyser....

Joda, effekten er MAX MAX med std 337ml dyser.

 

Orginalturboen (TD04H13C) rekker jo ikke lenger enn 200-210Hk...

Og orginalcooleren har en tendens til å sprekke over 1,1-1,2bar, også fløder den lik 0....

 

Det samme med toppen 530 toppen er jo trangere enn 531, men er ikke nødvendig å bytte, men 531 gir jo 7 "gratis" hk på en sugemotor så....

 

Trimkam er et must da en "noget slapp" T-kam sitter i orginalt.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må gjøres for å få 200 til 230HK da, hvis jeg skal bytte til FK\FT tror jeg at det holder, lista over vil gå hardt utover org.drivverk, spes girkassa.

 

Og hva er egentlig forskjellen på FK og FT. Kun ladetrykke eller no mer?? er holdbarheten den samme ???

bare wastegate som er forskjell.chip,t16 turbo,3" fra turbo,åpent filter og kanskje en 531 topp så er du nærme 210-220 hvertfall...er det som er gjort med min. + justerbar BTR da.

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ha disse moddene for å få ut den effekten med org. sprut/dyser....

Joda, effekten er MAX MAX med std 337ml dyser.

 

Orginalturboen (TD04H13C) rekker jo ikke lenger enn 200-210Hk...

Og orginalcooleren har en tendens til å sprekke over 1,1-1,2bar, også fløder den lik 0....

 

Det samme med toppen 530 toppen er jo trangere enn 531, men er ikke nødvendig å bytte, men 531 gir jo 7 "gratis" hk på en sugemotor så....

 

Trimkam er et must da en "noget slapp" T-kam sitter i orginalt.

 

Mvh

 

du Som kan litt kan ikke du legge ut en bestillings liste på fk / ft på 300 - 350 ++???

volvo 242 77mod (solgt)

volvo 240 tic 84 mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo grei og billig ut, FK ligger vel en del lavere i pris i forhold til FT, så hvis det er samma driten så et FK et bedre kjøp

 

Prisen på FK er nok ikke lavere enn FT, ligger sånn ca likt, hvis ikke FK`n er litt dyrere...

 

FK`n er like greit kjøp som FT`n, hvis ikke bedre... kommer ann på om du har lyst på en "litt nyere" motor med underspyling... FK`n ble produsert fram til 98, er ikke sikker på hvor lenge FT`n kom i 940...

 

De FT motorene fram til 92/93 hadde ikke underspyling...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er dissa rådene i ft/fk kontra m råder fra b23et?

 

jeg har selv en b23et med 531 topp, b230et insprut med viking chip, 3" eksos.. har ikke gjort noe med ladetrykk enda, tenkte og vente til jeg fikk godkjent motor i vognkortet før jeg gjorde noe mer med den, planen er ny cooler, bensintrykk regulator t3/t4 hybrid turbo, hva kan jeg egentlig få ut av denna motoren da?

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppsettet stemmer nok bra for 280-300 hk GMV! Skal du ha mer bør man gjøre noe med bunnen. LMS: 250-270 hk tipper jeg; men dysene dine er begrensningen!

 

Men jeg savner èn ting GMV: større dyser. Benintrykket med originale dyser blir alt for høyt, så jeg ville satt inn større (f.eks. Bosch -968) i kombinasjon med større LMM (3") og 3,8 bar bensintrykk.

 

Jeg skaffer chip mappet for et slikt 300 hk-oppsett! Send PM!

 

FK-motor bremses til 200 drivhjulshester (=240 hk i motor) med original Mitsu-13c turbo og Vikingchip ECOMAX, se her: http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm

fxp.jpg

 

NB: turtallet stemmer ikke helt på kurven, og effekten faller ettersom turboen blir varm!

FT eller FK av samme årgang er et fett, men en FK er kanskje "mindre slitt" pga. lavere effektuttak i forhold til en FT med samme km på nakken?

Tilpasning av 16T og 19T er også ett fett (downpipe og trykklokke+vri kompressorhus), men 19T har en god del bedre kapasitet og behøver "jobbe mindre" ved samme effektuttak som 16T.

 

Jeg kjører med 0,9 bar i min 945 (original eksos/ luftfilter) med 13c-turbo, og den originale clutchen har problemer med å henge med.

Synes faktisk 945en min (B230FK) går BEDRE i forhold til 242en (B230FT) som har Garret T25, men det skal det snart bli en slutt på kiddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår