Gå til innhold

s_18@CH: Honda Civic Coupe - Prosjekt EJ2.1

Ranger emnet


s_18@CH

Anbefalte innlegg

Ja, livet som mekaniker fortsetter en stund til...

 

I dag tok jeg å gjorde klar de nye bærearmene. I mangel på presse, tok jeg å brukte skrustikke og pipe for å presse ut de som stod i fra fabrikken.

Jeg brukte 1-3/16" på det største hullet, og 27mm på det minste. 28mm hadde nok passet enda litt bedre.

På en bil der bærearmene har opplevd salt og vær i årevis, vil jeg tro det skal litt mer til for å få de ut, men med nok harde slag og endel tolmodighet går vel det også.

 

DSCF0281.jpg

 

DSCF0283.jpg

 

Her er enda et resultat av uhellet i fjor høst. Så det ikke før foringen var ute. Har vært en del krefter i sving (for de som ikke ser det så lett, så er hullet ovalt)!

 

DSCF0290.jpg

 

Poly foringene glir lett inn, glatte som de er av grease.

DSCF0291.jpg

 

Så over på girkassen igjen...

Tok å målte noen klaringen på mellomakselen. Dette var mer enn der skulle være.

DSCF0292.jpg

 

Var uansett tenkt å ta av drevene for å rense, og sette sammen skikkelig, så det var ingen krise.

DSCF0295.jpg

 

Varme er fortsatt tingen :)

DSCF0297.jpg

 

Var ganske raskt å få isammen igjen. Denne gangen uten det voldsomme slarket.

DSCF0299.jpg

 

Det neste skrittet var å få diffen klar til montasje, som innebærer å bolte på kronhjulet.

DSCF0307.jpg

 

Såklart er dette ikke bare bare, når OBX har maskinert huset for tykt... Skruene går ikke helt i bunn.

DSCF0308.jpg

 

Løsningen? En fil gjør arbeidet greit.

DSCF0310.jpg

 

DSCF0311.jpg

 

DSCF0312.jpg

 

Klar til å stramme til. Dette blir gjort når jeg finner en pipe som er tynn nok.

DSCF0313.jpg

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 429
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Errr.. Titan (eller hva farge det nå enn er :P ) ser bra ut i mine øyne (og tydeligvis i andre folk sine øyne og ;) ) Er usikker på selve "vitsen" med lange hjulmuttre da, kanskje raskere å få skrumaskinen på når man skal bytte hjul fort?

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes hjulbolter som er lengre, og slike muttere vil da få mye større gripeflate.

Jeg liker de godt, så dere andre får jo bare mene det dere vil :)

 

Og felgene er bronsefarget. Har aldri hørt at de har ekkel farge før... Men på det bildet der så de ikke ut som i virkeligheten heller da.

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig begynner ting å skje igjen. Har i dag fått gjort unna de to tingene på girkassen som har holdt meg tilbake.

 

Drevet for 4. gir på inngående aksling er ferdig maskinert (ZC: venstre - Originalt: høyre):

DSCF0461.jpg

 

Fine synkroer:

DSCF0463.jpg

 

Så kom turen til den pluggen jeg har slitt så voldsomt med. Fikk hjelp av en jeg kjenner på et mekanisk verksted,

og etter han hadde prøvd både slag og varme, kom han frem til at borret var det beste.

Han spente opp kassen, og tok bort hodet og skiven på bolten. Å vips, der kom den.

 

DSCF0464.jpg

 

DSCF0467.jpg

 

Skiftet så lager for inngående aksling.

 

Først slo jeg på plass en ny tetning:

DSCF0468.jpg

 

Så slo jeg inn lageret:

DSCF0472.jpg

 

Ferdig montert aksling. Klar til å måle klaringer:

DSCF0473.jpg

 

Her er girkassehuset på plass. Ikke noe slark i akslingen, og den roterer fint.

DSCF0474.jpg

 

Så skulle også diffen sjekkes. Boltene på diffen henger litt på noe i kassa, så holder nå på å slipe ned noen støpemerker.

DSCF0475.jpg

 

Spinnende diff er fint å ta bilde av :):

DSCF0476.jpg

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg nesten gjort ferdig girkassen. Klaringen på diffen og på hoved akslingen ser bra ut...

 

Her ser en spillet i diffen... Forskjellen på de to neste bildene viser hvor mye den flytter seg fra side til side.

DSCF0488.jpg

 

DSCF0489.jpg

 

På hovedakslingen ser det også ut til å være innenfor specs.

DSCF0491.jpg

 

"Interlock" linet opp, og akslingene/skiftegaflene satt i:

DSCF0493.jpg

 

Alt på plass:

DSCF0500.jpg

 

Prøvde å sette i alle girene, og det så ut til å fungere helt fint. Litt tungt med bare en umbrakopipe igjennom akslingen dog :)

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med litt artig matematikk sent en Lørdagsnatt jeg...

 

1. giret blir 16% kortere enn originalt.

2. giret blir 16% kortere enn originalt.

3. giret blir 24,9% kortere enn originalt.

4. giret blir 27,8% kortere enn originalt.

5. giret blir 16% kortere enn originalt.

 

Har her tatt hensyn til både hvert enkelt gir og sluttgiret. Siden drevene i 1., 2. og 5. er uendret, er det her kun sluttgiret som utgjør endringen.

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår