Gå til innhold

Carbon fiber How 2 spørsmål (NSR 160)

Ranger emnet


Nsr160

Anbefalte innlegg

Interesant dette med Carbon Fiber. Men jeg lurer på hvilken kvaliteter det finnes, hva som er slik carbon duk som man kan finne i feks panser osv. Hvis jeg skal bestille en av disse:

 

http://www.amt.no/files/documents/safety_datasheets_carbon_reinforcements.pdf

 

Hvilken vil da passe best. Er det strukturen i duken, tetthet, materialer etc som er forskjellen? Er det stor forskjell på Epoxy og polyester støping. Jeg tar sikte på å bruke vakum metoden, da jeg har vakum pumpe tilgjengelig. Alle linker, osv er ønsket.

 

Gjerne med tips for vakum støping.

 

Mvh Stian

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man kan lage en liten kasse med et uttak som passer på støvsugeren, så kan man lage mye rart i den. Må være 100% tett da :)

 

Ja lurte på hvordan jeg skulle gjøre det. Vare flere som foreslo noe slikt, men tror jeg endre opp med å støpe en form som jeg kan presse i mot.

 

 

Rolla_RS bor du på askøy og har en rød bil?

Preiket med Tommy som eg tror du bor under. Han sa du hadde kjøpt ny turbo ?

 

Jeg fant et meget bra forum om carbon støping på google men finner d ikke igjen. Eneste jeg vet er at det er veeeeldig vanskelig å få et bra resultat.... håper jeg får et ok resultat for fiber duken er ***** dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rolla_RS bor du på askøy og har en rød bil?

Preiket med Tommy som eg tror du bor under. Han sa du hadde kjøpt ny turbo ?

 

Jeg fant et meget bra forum om carbon støping på google men finner d ikke igjen. Eneste jeg vet er at det er veeeeldig vanskelig å få et bra resultat.... håper jeg får et ok resultat for fiber duken er ***** dyr.

 

 

Stemmer nok det ja, flytter snart til Kleppestø, men bor hos Tommy enda ja. Sunny'en har fått noen oppgraderinger ja, uten å gå i detalj.

 

Hvor kommer du ifra da, vet jeg hvem du er kansje?

 

Du må finne igjen det forumet, for dette må prøves.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det ja, flytter snart til Kleppestø, men bor hos Tommy enda ja. Sunny'en har fått noen oppgraderinger ja, uten å gå i detalj.

 

Hvor kommer du ifra da, vet jeg hvem du er kansje?

 

Du må finne igjen det forumet, for dette må prøves.

 

Jeg bor i Florvåg nå. Kjenner noen kompiser av Tommy så nevnte han på nyttårsaften at d bodde en under han med en Rød gti-r.

Har verksted ute på øen.

 

Skal se om jeg finner igjen det forumet over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte no mer på måter å bygge former på etc, hvordan få det helt tett feks, hvordan suge ut luften uten å fylle hele vakum pumpen, hvordan man ser at luften er ute, skal det rulles på forhånd, hvor mye epoxy i forhold til duk. Skulle svært gjerne sett noen bilder, har som sagt ikke et kabinet der jeg kan suge vakum, men en pumpe jeg kan koble en evt slange til. Tetter man med plast, lager en form som blir tett med hulrom i? Please enlight me!

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte no mer på måter å bygge former på etc, hvordan få det helt tett feks, hvordan suge ut luften uten å fylle hele vakum pumpen, hvordan man ser at luften er ute, skal det rulles på forhånd, hvor mye epoxy i forhold til duk. Skulle svært gjerne sett noen bilder, har som sagt ikke et kabinet der jeg kan suge vakum, men en pumpe jeg kan koble en evt slange til. Tetter man med plast, lager en form som blir tett med hulrom i? Please enlight me!

 

Enter knappen er en fin ting. Er ordblind så det er litt stress å lese sammenhengen.

 

Du tenker litt for vanskelig.

 

Du lager en negativ form.

 

Fylle vakumpumpe ? den tok jeg ikke.

 

Epoxy forbruk er erfaring og tykkelse på fiber som avgjør.

 

Tetter man med plast

vakum poser. eller Mc,gyver løsning

 

Lamborgini bruker også et trykk/tempratur kammer for å herde.

Og få gjevne flater.

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian om du tar deg en tur ut i Marikoven til dovik båtbyggeri så kan de en del om carbon støping. De trykk støper alt sitt da. Jeg var nede og snakket med de og kunne få kjøpe epoxy av de iallefall.

 

Jeg vurderer å kle fangerene med carbon fiber men da må eg lage meg en drit stor vakuum boks.

Tenkte å suge med støvsuger på boksen. blir ikke vacuum, men skulle tro det holder. Går nok med en støvsuger pr del en støper. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian om du tar deg en tur ut i Marikoven til dovik båtbyggeri så kan de en del om carbon støping. De trykk støper alt sitt da. Jeg var nede og snakket med de og kunne få kjøpe epoxy av de iallefall.

 

Jeg vurderer å kle fangerene med carbon fiber men da må eg lage meg en drit stor vakuum boks.

Tenkte å suge med støvsuger på boksen. blir ikke vacuum, men skulle tro det holder. Går nok med en støvsuger pr del en støper. hehe

 

Hei du

 

Eg har vært nedpå Dolvik en gang for noen år siden. Tenkte at jeg skulle bestille inn noen duk prøver nå til uken, så får vi begynne på noen prosjekter.

 

Så de var villig til å selge epoxy der nede ja, har du hørt rundt om for priser kansje, send gjerne en PM med litt info om det du har funnet ut. Hvis du er interesert kan eg kansje skaffe duken billigerer, må bare forhøre meg litt.

 

Har vært en del ute på øen hos Eirik, Christian og gjengen. Har tydelig ikke møtt på deg enda.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Slik lagde jeg mitt carboninntak til 240'n:

 

Her er utgangspunktet, fire isoleringsplater limt opp på hverandre.

Først spikket jeg ut en grovfasong på den får å så gå over til finere filing og deretter pussing med pussepapir. Grunnformen ble helsparklet og lakkert med to-komp lakk.

 

Da var det klart til glassfiberstøpingen som ble selve hovedformen til inntaket. Har ble det lagt 3-4 lag meg glassfiber, og formen ble delt etter mitt ønske om hvordan jeg ville ha skjøten.

 

Da var det klart til støping av selve boksen i carbon, dette ble gjort på vanlig måte ved hjelp av vacumstøping. Vacumpumpen som ble brukt var enkelt og greit pumpen fra et kjøleskap :D

 

Bilder av ferdig resultat:

 

Inner"boksen" som er festet til forgasserene:

 

DSC02226.jpg

 

Og ytre delen, denne ble det lagt mer finish i...

 

DSC02235.jpg

 

DSC02232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår