Gå til innhold

Nybegynner spørsmål om felg

Ranger emnet


aka_stian

Anbefalte innlegg

Må krype til korset og inrømme at jeg ikke har så mye peiling på felg og dekk foreløpig.

Skal ha større felger på bilen til våren. Bilen står på org. 15" felger. Husker ikke bredden. ET er 35 såvidt jeg husker

 

Felgene jeg har sett på er 17" x 8,5 ET 35. Det jeg lurer på er om disse felgene kommer lenger ut langs skjermen enn originalfelgene? Vil de ligge likt som orignalfelgene siden de har samme inpress eller vil de bygge mer ut siden de er bredere?

 

En liten leksjon om ET er vel kanskje på sin plass også... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må krype til korset og inrømme at jeg ikke har så mye peiling på felg og dekk foreløpig.

Skal ha større felger på bilen til våren. Bilen står på org. 15" felger. Husker ikke bredden. ET er 35 såvidt jeg husker

 

Felgene jeg har sett på er 17" x 8,5 ET 35. Det jeg lurer på er om disse felgene kommer lenger ut langs skjermen enn originalfelgene? Vil de ligge likt som orignalfelgene siden de har samme inpress eller vil de bygge mer ut siden de er bredere?

 

En liten leksjon om ET er vel kanskje på sin plass også... :rolleyes:

 

Gitt begge felgsettene har ET (innpress) på 35 mm og de 15"ene sikkert har

en bredde på 6-6,5" (?) så vil midten av begge felgtypene ligge på samme

sted. Men siden 17"ene er 2 tommer bredere vil de stikke 1 tomme lengre ut

PLUSS 1 tomme lengre inn. Dette kan åpne for at de begynner å ta borti både

det ene og det andre. (hjulbuer, dempere etc.)

 

Grunnkurs i ET (innpress) må da være tatt hundre millioner ganger før her?

 

Søk litt. :)

/Jon.

 

'94 MX-5 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelp!

Så om jeg hadde gått for en felg med lavere innpress så hadde den kommet lenger ut i hjulbuen, og omvendt ved høyere inpress?

Har fått med meg at man ikke kan endre inpress på bilen med mer 15mm også.

Bilen har org inpress på 35 så jeg kan faktisk velge felger som har ET 20 uten at biltilsynet kan si noe på det?

 

Er det noen begrensninger på hvilke felger man kan sette på bilen? Burde det gå greit å få godkjent en 17x8,5 felg på en bil som originalt har 15x6,5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelp!

Så om jeg hadde gått for en felg med lavere innpress så hadde den kommet lenger ut i hjulbuen, og omvendt ved høyere inpress?

Har fått med meg at man ikke kan endre inpress på bilen med mer 15mm også.

Bilen har org inpress på 35 så jeg kan faktisk velge felger som har ET 20 uten at biltilsynet kan si noe på det?

 

Er det noen begrensninger på hvilke felger man kan sette på bilen? Burde det gå greit å få godkjent en 17x8,5 felg på en bil som originalt har 15x6,5?

 

Stemmer! Lavere innpress = stikker lengre ut.

 

Det med 15mm stemmer også, men det er totalt for begge sidene. Dvs. du

kan maks endre 7,5 mm på hver side.

 

Når det gjelder godkjenning av felger så er det følgende man må tenke på:

Omkretsen av dekket skal ikke overskride +/- 5% av omkretsen på original

dimensjon. Hvor mye av "dekket" som er felg eller gummi spiller ingen rolle.

Dvs. du kan godt kjøre på 19" og 1 mm gummi så lenge det er innenfor den

+/- 5% grensa.

 

I tillegg skal ikke dekket ta borti noen steder, samt skal ikke stikke utenfor

hjulbuene. That's it.

 

Verdt å tenke på at det er få ting som tar knekken på aksellerasjon i samme

grad som det å kline på tunge felger og dekk. En 15"ers felg med dekk veier

riktignok mindre enn en 17"er - men en 17"er har i tillegg vekta mye lengre ut

fra navet... nå er det hundre millioner år siden jeg hadde fysikk, men stikkord

er vel sentrifugalkrefter og generell massetreghet.

/Jon.

 

'94 MX-5 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å tenke på at det er få ting som tar knekken på aksellerasjon i samme

grad som det å kline på tunge felger og dekk. En 15"ers felg med dekk veier

riktignok mindre enn en 17"er - men en 17"er har i tillegg vekta mye lengre ut

fra navet... nå er det hundre millioner år siden jeg hadde fysikk, men stikkord

er vel sentrifugalkrefter og generell massetreghet.

 

Hadde et opplyst øyeblikk her, og kom på et godt eksempel:

 

En isdanser som tar en piruett med armer og ben langt ute har en gitt

hastighet. Hva skjer når vedkommende trekker nevnte lem inntil kroppen, og

dermed vekta inn mot "navet"?

/Jon.

 

'94 MX-5 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår